Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-26, 08:05   #1
JHA
Registered User

Reg.datum: Mar 2014
Diskbråck?

Kan ett diskbråck kännas ut i ena sidan? Eller hur könns ett diskbråck egentligen?
Jag har en smärta i ländryggen ut mot höftbenet och det liksom molar hela tiden och vid vissa rörelser så hugger det till.
När jag står upprätt och försöker lyfta höger ben rakt ut så smärtar det i ländryggen ut mot höftbenet. Lyfter jag vänster ben istället känns det i princip inget alls.
Höftrotationer gör ont åt bägge håll. Att sitta på en stol och luta sig framåt gör också att det hugger till.

Finns det några test man kan göra själv för att få lite mer kött på benen vad det kan vara?
JHA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-26, 08:53   #2
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Diskbråck känns för det mesta inte alls och man vet inte om att man har dem om man inte gör en MR. Vilket de flesta alltså inte är betjänta av att göra eftersom man börjar stressa upp sig över saker i onödan som man hade mått bäst av att inte veta av.

Diskbråck som ger symtom ger vanligen neurologisk påverkan oftast bara i ena benet. Det kan vara bränningar, stickningar, avdomnade hudpartier, svaghet i benet, spasmer. Oftast också en väldigt smärta.

Vad du beskriver låter som lumbago-ischias vilket olika skolor ger olika svar på vad det beror på. En ganska allmän hypotes bland fysioterapeuter är att man har en intakt men missformad disk som ger ett mycket lätt tryck mot durasäcken som innesluter ryggmärgen, eller ger en mycket lätt kompression av en avgående nerv till benet och där man tänker sig att det krävs ett stort tryck eller kemisk retning för att det ska ge så mycket symtom som man vanligen får av ett bråck.

Så nej, det låter inte som att det är ett diskbråck som ger dig symtom. Men diskbråck kan du ha ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-28, 16:42   #3
JHA
Registered User

Kan det vara en låsning som orsakar smärtan?
Och nästa fråga blir vart bör jag vända mig? Naprapat?
Har läkartid (vc) bokat i veckan men vis av erfarenhet så kommer troligtvis inte ge ett dugg då de bara skriver ut diklofenak utan vidare undersökning.
Gammal 2014-07-28, 16:54   #4
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av JHA Visa inlägg
Kan det vara en låsning som orsakar smärtan?
Och nästa fråga blir vart bör jag vända mig? Naprapat?
Har läkartid (vc) bokat i veckan men vis av erfarenhet så kommer troligtvis inte ge ett dugg då de bara skriver ut diklofenak utan vidare undersökning.
Hade du gått till en kiropraktor hade han/hon garanterat sagt att det beror på en låsning, något snett bäcken etc, men det betyder ju inte att det är så Synd att du inte har en vårdcentral som låter sjukgymnaster bedöma de här besvären. Det tappar dom mycket kvalitet på.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-28, 19:03   #5
JHA
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Hade du gått till en kiropraktor hade han/hon garanterat sagt att det beror på en låsning, något snett bäcken etc, men det betyder ju inte att det är så Synd att du inte har en vårdcentral som låter sjukgymnaster bedöma de här besvären. Det tappar dom mycket kvalitet på.
Japp, det känns som att man själv får ta reda på vad felet är och berätta det för dom. Nu har jag dock inför detta besöket krävt en annan läkare.

Kiropraktor har jag gått till tidigare och han löste problemet temporärt men lade aldrig ned någon energi på vad det berodde på utan cashade hellre in en femhunka på mig varje gång...såklart.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:07.