2013-06-25, 19:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2011
|
Binge Eating Disorder
Någon som har kunskap om eller kommit i kontakt med just den här typen av ätstörning, själva eller någon i er omgivning, och känner för att dela med er av erfarenheter?
http://www.anst.uu.se/ataghade/hetsatningsstorning.html
|
|
|
2013-06-25, 21:10
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2012
|
Kom ihåg mina problem med skiten. Det var hemskt, jag levde enligt den klassiska spiralen "jag åt för att jag var ledsen och var ledsen för att jag åt". Kunde lätt äta 3000+ kcal och spy upp allt igen för att äta 4000+ kcal.
Langsters förklaring är rätt bra!
|
|
|
2013-06-25, 21:36
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
På förekommen anledning:
TS frågar om en specifik ätstörning. Kan ni inte ge ett svar som är on topic låter ni lämpligen bli att skriva. Skämt av typen "bulk, lol", "som jag fast jag skäms inte, lol" och beskrivningar av ert eget upplägg av bulk, periodisk fasta, osv. osv. i evighet, amen är INTE on topic. Inlägg av den typen kommer fortsättningsvis att rendera en varning.
|
|
|
2013-06-25, 21:38
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Binge eating disorder har inget automatiskt samband med att "vara smal" och jag har lite svårt att se att kunskap är en så viktig faktor i en psykisk åkomma, de flesta ätstörningarna förknippar jag mer med längtan efter kontroll. Om man däremot tycker att en deff handlar om "kontrollerade ätstörningar" så är man antagligen ganska illa ute även övrig tid.
|
|
2013-06-25, 21:45
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2012
|
Onekligen en risk med fasta för en del personer, skulle jag säga.
Den springande punkten är ju om man tappar kontrollen över det och lider av det.
Ett av diagnoskriterierna var ju för övrigt om man under en begränsad tid äter mer än vad de flesta personer gör. Idioti. Det i sig ger ju givetvis inte en ätstörning. I så fall är det lika ätstört att mumsa i sig skit under hela dygnet i hundra små måltider.
Vägs ju dock som sagt upp av diagnoskriterie C:
"Klart bekymmer eller upplevelsen av att vara olycklig pga hetsätning."
Vissa på forumet tycker jag dock är påfallande nära att vilja kalla allt som går utanför gängse ramar för ätstörningar. Då är man fel ute.
Senast redigerad av tjing den 2013-06-25 klockan 21:50.
|
|
|
2013-06-25, 22:56
|
|
Ninja
Reg.datum: Apr 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Binge eating disorder har inget automatiskt samband med att "vara smal" och jag har lite svårt att se att kunskap är en så viktig faktor i en psykisk åkomma, de flesta ätstörningarna förknippar jag mer med längtan efter kontroll. Om man däremot tycker att en deff handlar om "kontrollerade ätstörningar" så är man antagligen ganska illa ute även övrig tid.
|
Ja men stackars mig då. Eller vad?
Du förstår mycket väl vad jag menar. Eller DU, bumbi, kanske inte gör det iofs. Det skulle inte förvåna mig.
Ett beteende kan för en person bli en störning som leder till psykisk ohälsa. Jag menar att med rätt kunskaper behöver det inte bli det för en annan. Ätstörningar kan vara länkat till ett kontrollbehov som inte blir uppfyllt, visst, och för en person som inte kan se saker ur ett bredare perspektiv utan snöar in på fel detaljer blir det en ond spiral då kontrollen misslyckas, man blir ledsen får ångest - och försöker göra exakt samma sak igen.
Nej binge eating kanske inte måste vara kopplat till en vilja att vara smal, men det är högst troligt att det ofta är individer som vill vara smala som råkar ut för det i form av en "ätstörning". Man håller igen och håller igen tills -pang- det gick inte längre och all hunger kommer på en gång. En person som inte vill vara smal kan säkert binge äta också men om denne inte mår dåligt av det så anser jag inte att det är en psykisk sjukdom... Eller ska vi klassa alla överviktiga som psykiskt sjuka?
|
|
|
2013-06-25, 23:07
|
|
Ninja
Reg.datum: Apr 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
På förekommen anledning:
TS frågar om en specifik ätstörning. Kan ni inte ge ett svar som är on topic låter ni lämpligen bli att skriva. Skämt av typen "bulk, lol", "som jag fast jag skäms inte, lol" och beskrivningar av ert eget upplägg av bulk, periodisk fasta, osv. osv. i evighet, amen är INTE on topic. Inlägg av den typen kommer fortsättningsvis att rendera en varning.
|
En lättsammare inställning till mat och sina egna beteenden, plus förmågan att se saker ur andra perspektiv är nog inte negativt i sammanhanget... Just sayin'
De flesta som genomfört en strikt diet, framförallt inför tävling har nog erfarenhet av binge eating. Vad jag försökte få fram är att inställningen till detta är avgörande för hur man mår av det. Och att om man verkar fastna i det beteendet gör man något fel, dags att ändra på något.
Men om man inte mår dåligt så är tydligen åsikterna invalida.
|
|
|
2013-06-28, 20:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av ATJL
|
Tja, jag har aldrig ätit så jag kräkts, men ibland så äter, och äter och äter jag bara. :-( Funkade rätt OK när jag var yngre (alltid varit ganska smal), men nu när man blitt gammal så bara fastnar det massa fett, trots träning.
Läste boken "Mattillåtet" för några veckor sedan, försöker ta till mig idén att äta mellanmål, så jag inte blir så j-a hungrig när det är dags för måltid. Prövade PF för några år sedan, och nu prövar jag detta.
Det är så ledsamt att behöva räkna kalorier och gå hungrig nästan jämnt. Har väldigt lätt för att äta tills allt på tallriken, på bordet och i huset är slut.
http://www.bokus.com/bok/97891633570...en-atstorning/
Rekommenderas, kolla på bibblan först.
|
2013-06-28, 22:24
|
|
Här står det nåt vitsigt...
Reg.datum: Feb 2004
|
Jag tycker du ska gå till läkaren finns mediciner som minskar matlusten tyvärr får jag inte nämna dem här då dem är Läkemedelsklassade, sen kanske nån samtalskontakt om varför du sätter i dig sånna mängder vid dessa tillfällen är nått som borde diskuteras men nån samtalskonakt, Terapheut lr psykolog....
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:30.
|

|