Citat:
Ursprungligen postat av trapz star
Om man läser lite här för att förstå vad det handlar om
http://www.halsosidorna.se/Antioxidanter.htm
Jag äter vanlig husmanskost och någon frukt eller två om dagen. Tar multivitamin,omega3,zink&magnesium tillskott. Men kan dom här tabletterna verkligen ge mig alla vitaminer och mineraler jag behöver över dagen? Blir "nojjig" om man ska sluta med tabletter och försöka avancera och räkna på vad maten innehåller, om man får i sig allt under dagen?
Det kan ju omöjligt vara lika bra att dricka en c-vitamin brustablett som att äta en apelsin om syftet är att kroppen ska njuta av alla antioxidanter? Hur går det ens till när dom gör dessa tabletter?
Känns inte bra att förlita sig på massa tillskott, men samtidigt orkar man ju inte med att äta 10 olika grönsaker varje dag för att få i sig alla Vitaminer? Vissa vitaminer är ju i rätt konstiga saker som man sällan äter ju!!
Hoppas han den där king grub svarar 
|
När det gäller proteinpulver så är det en minst lika bra källa som "riktig" mat.
När det gäller viaminer/mineraler tycker jag att du borde åtminstone sikta på minst 100-200% RDI från mat och sen eventuella kosttillskott på det. Tror inte att kroppen kan ta upp allt från kosttillskott när det gäller vitamine/mineraler.
Grönsaker innehåller oftast bara vitamin C, morötter innehåller A visserligen men du får i dig vitaminer från övrig kost också. Tro inte att det är bara grönsakerna :p
D-vitamin finns i fisk. Käka en burk tonfisk om dagen. (e-vitamin också).
A-vitamin finns i morötter, lever, leverpastej.
B-vitaminerna kan du få i dig om du äter flingor till frukost, special K t.ex.
Magnesium finns i fläsk, kyckling t.ex.
Kalcium i mjölkprodukter.
Järn får du i dig om du äter blodpudding en gång i veckan men du får förmodligen i dig järn ändå.
Ett tips är vällingpulver i proteindrinkarna så får du i dig en massa vitaminer och mineraler, speciellt majsvälling.
De andra behöver jag inte ens tänka på men vi kanske äter olika saker.
Förmodligen är det så att det vi vet och tror är bra för oss är bara toppen av isberget och man gör nog bäst i att helt enkelt äta lite av allt. Ingen mening att försöka vara opti, kan förvärra saker i stället.