Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-11, 22:03   #1
Victuhh
Registered User

Victuhhs avatar

Reg.datum: Dec 2009
Deffare på 5:2?

Tjena, har ganska nyligen läst in mig lite på 5:2 som jag tror känner kan vara en grym diet att passa mig inför nästa viktminskning.
För er som ännu förbigått denna diet handlar det om att man 5 dagar i veckan äter helt vanligt sedan 2 dagar fasta på väldigt lågt kaloriinnehåll, 500 rekommenderas ofta. Nu har jag tänkt modifiera mitt lite grann så att jag kommer köra det så att det passar mig, såklart.

Det jag undrar är igentligen om det är någon som provat detta och tyckt det fungerat bra med syfte att bibehålla muskler och krypa ned i fettprocent, jag försökt att söka lite grann utan resultat.

Mvh Muskelvictor
Postat via en mobil enhet
Victuhh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 23:38   #2
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Fan va populärt det här blev då helt plötsligt! :P
Är en tjej på jobbet som börjat snacka om det. Dvs en "Svensson" enligt min definition

IGF-1 sjunker väl kraftigt och IGF-1 vill man väl ha högt om man vill ha mycket muskler?
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 00:24   #3
LeBron
Banned User

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Är en tjej på jobbet som börjat snacka om det. Dvs en "Svensson" enligt min definition

IGF-1 sjunker väl kraftigt och IGF-1 vill man väl ha högt om man vill ha mycket muskler?
Vad är IGF-1?
LeBron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 00:43   #4
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Insulin...rowth_factor_1

Det fetmarkerade kan man ju misstänka gör IGF-1 till en typ av "bov" när det gäller att "städa undan" dåliga celler.
Citat:
IGF-1 is one of the most potent natural activators of the AKT signaling pathway, a stimulator of cell growth and proliferation, and a potent inhibitor of programmed cell death.
Varför IGF-1 nog är bra om man vill ha stora muskler.
Citat:
IGF-1 then stimulates systemic body growth, and has growth-promoting effects on almost every cell in the body, especially skeletal muscle, cartilage, bone, liver, kidney, nerves, skin, hematopoietic cell, and lungs.
mTOR verkar ju vara en nyckelspelare i muskeltillväxt:
Citat:
Insulin-like growth factor 1 receptor (IGF-1R) and other tyrosine kinase growth factor receptors signal through multiple pathways. A key pathway is regulated by phosphatidylinositol-3 kinase (PI3K) and its downstream partner, the mammalian target of rapamycin (mTOR)
Läs även avsnittet om "Contribution to aging" och "Cancer".

Sänker man sina nivåer av IGF-1 permanent med säg 50% kan man ju klart tänka sig att alla ens försök att lägga på sig mer muskelmassa kommer att påverkas negativt så länge man bibehåller lägre nivåer IGF-1.
C4L

Senast redigerad av Sniggel den 2013-06-12 klockan 00:45.
Gammal 2013-06-12, 06:24   #5
qozmox
Registered User

qozmoxs avatar

Reg.datum: Jun 2013
precis, låga IGF-1 nivåer och muskelbygge går inte direkt ihop.

men en stor del av vitsen med 5:2 fasta är ju just för att sänka sina IGF-1 nivåer,
då de skulle minska chansen för diverse cancer osv.
men de andra hälsofördelarna med 5:2 kan man även uppnå genom att
kapa kolhydrater, där kommer tex
Carbbackloading, Carb-nite, och antar även intermittent fasting/leangains metoderna in.
Gammal 2013-06-12, 14:30   #6
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Man kanske inte är ute efter att optimera sin hälsa utan snarare vill bygga muskler och samtidigt vara så hälsosam det går ändå. Man kan alltså göra vad som kallas för "en kompromiss". Detta är otroligt vanligt och är något de flesta människor utövar i sina liv

Skämt åsido. Jag undrar om periodisk 5:2 fasta (deff) skulle vara sämre för muskelbygge än samma typ av kalorirestriktion ("normal deff"). Man kommer inte undan att muskelbygge är svårare på kaloriunderskott och jag är skeptisk till att periodisk fasta är sämre ur det avseendet. Skulle det visa sig vara det så är det säkert för att det är bättre för hälsan, haha

Man kan inte både ha kakan o äta den
C4L
Gammal 2013-06-12, 15:02   #7
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
5:2 var tidigare att man åt mindre i fem dagar och sedan åt mer på helgen eller motsvarande dagar. Den varianten tror jag mer på då den har någon sorts logik.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 16:25   #8
Commando1980
Banned User

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
5:2 var tidigare att man åt mindre i fem dagar och sedan åt mer på helgen eller motsvarande dagar. Den varianten tror jag mer på då den har någon sorts logik.
+1
Commando1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 16:31   #9
TomasB
Registered User

TomasBs avatar

Reg.datum: Sep 2009
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Det är ju min standardmetod året runt!

Ontopic:
Den 5:2 som TS pratar om kommer från en dokumentär som gick på SVT om en kille som hade skyhögt kolesterol, skyhögt blodsocker (riskerade diabetes) och ett kraftigt förhöjt IGF-1 värde.

Han tränade inte, och hade inga ambitioner heller att göra det. Han ville ha en bättre hälsa.

Jävla massa surr om denna typ av fasta bland gemene man!
Gammal 2013-06-12, 16:35   #10
Kokowski
Registered User

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg

Är det ''lätt'' att råka sänka sina IGF-1 nivåer permanent eller hur svårt / lätt är det om vi tittar på noremn att ens IGF-1 nivåer sjunker permanent?
Kokowski är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:11.