2024-10-20, 21:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2018
|
Nässköljning
Nu finns det risk att jag låter lite flummig men undrar om någon vet om nässköljning hjälper till att hålla sig frisk i förkylningstider?
Och isåfall hur ofta kan man skölja på en dag? Vet redan receptet på koksaltlösningen med 1krm per deciliter vatten under uppkokning. Förvara i max ett dygn innan du gör ny sats och helst salt utan jod.
|
|
2024-10-20, 21:30
|
|
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
Reg.datum: Aug 2001
|
Du låter inte alls flummig! Nässköljning kan faktiskt vara ett bra sätt att hjälpa kroppen att hålla sig frisk, särskilt under förkylningstider. Genom att skölja näsan med en mild saltlösning kan du rensa ut slem, allergener, virus och andra partiklar som kan irritera näsgångarna eller bidra till infektioner. Det kan också lindra trängsel och förbättra andningen.
Hur ofta kan man skölja näsan?
Dagligen: Du kan använda nässköljning dagligen för att underhålla en ren näsa, särskilt under perioder då du är extra utsatt för infektioner eller allergener.
Flera gånger om dagen: Under en förkylning eller om du känner att näsan är trång eller irriterad kan du skölja 2-3 gånger om dagen. Men undvik att göra det för ofta (mer än 3 gånger dagligen) då det kan torka ut slemhinnorna och göra näsan mer känslig.
Vad ska du tänka på?
Använd en steril eller kokt och avsvalnad saltlösning för att undvika infektioner.
Se till att utrustningen (t.ex. nässköljningskanna eller spruta) är ren för att undvika att föra in bakterier.
Det är ett säkert och naturligt sätt att hjälpa näsan att hantera partiklar och irriterande ämnen, så länge det görs på ett skonsamt sätt.
(Skriver Chat GPT)
Senast redigerad av Fredszky den 2024-10-20 klockan 21:34.
|
|
|
2024-10-20, 23:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2015
|
Lite tveksam om det inte finns andra åtgärder som är mer effektiva i förebyggande syfte, som många säkert skulle tappa om de fokuserar på en sådan här sak. Men har inte analyserat några siffror.
Senast redigerad av Ekko den 2024-10-20 klockan 23:27.
|
|
|
2024-10-20, 23:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2015
|
För att också använda chatgpt lite som ovan person..
|
|
|
2024-10-21, 03:45
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ekko
Lite tveksam om det inte finns andra åtgärder som är mer effektiva i förebyggande syfte, som många säkert skulle tappa om de fokuserar på en sådan här sak. Men har inte analyserat några siffror.
|
Jag använder redan de där alternativa grejorna som rena händer och har en liten handspritsprej. Men eftersom jag har en autoimmun sjukdom så vill jag gärna ta det där extra steget. 🙂
|
|
2024-10-21, 08:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2019
|
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl
Jag använder redan de där alternativa grejorna som rena händer och har en liten handspritsprej. Men eftersom jag har en autoimmun sjukdom så vill jag gärna ta det där extra steget. 🙂
|
Sömn är allt för mig när det kommer till att hålla mig frisk.
Börja med det.
Riv ut hela sovrummet, investera i en bra säng, klistra upp folie över fönstret, installera markiser, köp och sätt in en AC för att få det i exakt den temperaturen som fungerar för dig, investera i sängkläder i skönt material, bra kuddar o.s.v.
|
|
|
2024-10-21, 09:07
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2010
|
Citat:
Resultat
Vitamin C har möjligen en liten effekt när det kommer till att förhindra en förkylning. Däremot kan intag av vitamin D och zink troligen inte förhindra förkylningar.
Vitamin C kan möjligen förkorta en förkylning, men effekten är liten. Zink kan möjligen förkorta, men inte lindra, en förkylning. Intag av zink kan dock medföra mindre allvarliga, övergående biverkningar, till exempel magproblem och påverkan på smak.
Det saknas sammanställd forskning om effekterna av vitamin B6 och B12, magnesium samt selen vid förkylning. Det gäller även för kombinationer av olika vitaminer och mineraler.
Det går inte att avgöra om olika typer av medicintekniska produkter kan förhindra, lindra, förkorta eller bota förkylning.
|
https://www.sbu.se/sv/publikationer/...id-forkylning/
|
|
|
2024-10-21, 10:10
|
|
Kärvt maskulin
Reg.datum: Nov 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl
Nu finns det risk att jag låter lite flummig men undrar om någon vet om nässköljning hjälper till att hålla sig frisk i förkylningstider?
Och isåfall hur ofta kan man skölja på en dag? Vet redan receptet på koksaltlösningen med 1krm per deciliter vatten under uppkokning. Förvara i max ett dygn innan du gör ny sats och helst salt utan jod. 
|
Jag blev rekommenderad att skölja 2x / dag efter operation av nässkiljevägg.
Har fortsatt skölja 1x / dag efter full läkning ch upplever att det hjälper. Så upp till 2x dag bör ju vara lugnt.
Men för mig är det mest att det är så trångt att få luft genom så minsta lilla hjälper.
Kan inte tala för hur det påverkar smittor men det låter ju inte alls orimligt som Fredzky skrev att det kan skölja bort smittämnen.
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
|
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
|
|
|
2024-10-21, 13:34
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage
Har fortsatt skölja 1x / dag efter full läkning ch upplever att det hjälper. Så upp till 2x dag bör ju vara lugnt.
Men för mig är det mest att det är så trångt att få luft genom så minsta lilla hjälper.
Kan inte tala för hur det påverkar smittor men det låter ju inte alls orimligt som Fredzky skrev att det kan skölja bort smittämnen.
|
Ska tipsa en kompis som har en väldigt känslig näsa då han är född med läpp-käk-gomspalt. 🙂
|
|
2024-10-21, 13:35
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage
|
Ska tipsa en kompis som har en väldigt känslig näsa då han är född med läpp-käk-gomspalt. 🙂
Jag har köpt en såndär spruta iallafall nu för att skölja näsan. Tycker det verkar bättre än en såndär vattenkanna. 😅
|
|
2024-10-21, 18:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2023
|
hade det funkat hade alla gjort det
|
|
|
2024-10-21, 18:25
|
|
Legimtimerad flaggstång
Reg.datum: Aug 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Thunde12
hade det funkat hade alla gjort det
|
Sluta stressa funkar för att förebygga det mesta, men ändå slutar inte folk göra det?
|
|
|
2024-10-21, 19:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2023
|
Citat:
Ursprungligen postat av rooz
Sluta stressa funkar för att förebygga det mesta, men ändå slutar inte folk göra det?
|
dålig jämförelse
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:59.
|

|