2013-05-31, 01:14
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2011
|
Blir jag 'hasslad' av bilverkstan?
En gul varningslampa började lysa när jag satte igång bilen och bad mig lämna in bilen på service för att kolla emissioner.
Sagt och gjort, felsökningen kostade mig ~600kr och nu vill volvo ha ~4000kr för att åtgärda felet.
Felet: Främre lambdasond måste kollas/bytas ut, anledningen till att det kostar så mycket är för att min S80 är från -01 och just den delen av bilen är taskigt byggt så för att ens lyckas kolla den måste dom hålla på och svetsa. Arbetet skulle ta cirka 1h.
Hustlar dom mig eller är 4000 "normalpris" för 1hs arbete? Känns lite drygt och nästan mer värt att fortsätta köra med varningslampan tills bilen inte orkar mer. Var ju trots allt bara en gul lampa som lyste?
|
|
|
2013-05-31, 01:20
|
|
Winners Never Quit
Reg.datum: Jan 2010
|
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=25032534
där har du en lambdasond del till s80, dock 00a.
Farsans bil pajja, han gick in hos volvo för att laga felet (glömt vad det va) Skulle det kosta 40k något.
han köpte hem delen själv och lagade det på en privat verkstad för 12k :P
så ja, volvo brukar generelt ta överpriser.
|
|
|
2013-05-31, 01:41
|
|
Hårdrockare
Reg.datum: Mar 2006
|
Lambdasonden kostar kanske uppåt 2k och arbete på en verkstad över 1k timmen. Inte orimligt pris med felsökning, svetsning, nolla felkod etc.
Lambdasonden behöver värme för att funka, förvärmingen kan paja och sonden bli segare med åren, då kan bilen tända den gula varningen fast den ändå funkar efter att man kört bilen riktigt varm. Men den kommer aldrig bli riktigt bra igen.
Men. Kör du med en trasig lambdasond och den reglerar bränslet fel så kan du få fel blandning och i värsta fall förstör du katalysatorn. Då blir det dyrt på riktigt. Dessutom drar den mer soppa.
Sen har du problemet att besiktningen inte släpper igenom en bil med fel på bränslesystemet. Det har med miljö att göra.
Du kan ju testa mekonomen men det är inte orimligt att gamla bilar kostar att hålla rullandes.
|
|
|
|
2013-05-31, 02:03
|
|
Här står det nåt vitsigt...
Reg.datum: Feb 2004
|
Hade dem inte nån "dator" lr nått s-80, vänster sida bakom baksätet... Minns att Kickersarna brukade banka på dem där.?
|
|
2013-05-31, 02:46
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin
Lambdasonden kostar kanske uppåt 2k och arbete på en verkstad över 1k timmen. Inte orimligt pris med felsökning, svetsning, nolla felkod etc.
Lambdasonden behöver värme för att funka, förvärmingen kan paja och sonden bli segare med åren, då kan bilen tända den gula varningen fast den ändå funkar efter att man kört bilen riktigt varm. Men den kommer aldrig bli riktigt bra igen.
Men. Kör du med en trasig lambdasond och den reglerar bränslet fel så kan du få fel blandning och i värsta fall förstör du katalysatorn. Då blir det dyrt på riktigt. Dessutom drar den mer soppa.
Sen har du problemet att besiktningen inte släpper igenom en bil med fel på bränslesystemet. Det har med miljö att göra.
Du kan ju testa mekonomen men det är inte orimligt att gamla bilar kostar att hålla rullandes.
|
Redan betalat 600 för själva felsökningen, 4000 till för bytet. Dom stängde iaf av varningslampan, man kanske ska dumpa bilen?
Skämtåsido, får ta en sväng förbi Mekonomen imorgon och se vad dom erbjuder
|
|
|
2013-05-31, 05:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2009
|
Om du lämnar in bilen hos en verkstad så VET du att du kommer bli lurad. Frågan är bara hur mycket.
|
|
|
2013-05-31, 05:47
|
|
Lyft! Upp å ner!
Reg.datum: Feb 2008
|
Köp delen själv och byt.
Om du inte kan det, så kanske det är värt 4K att hålla bilen vid liv. Verkstäders timpenning är oftast väldig hög. Merca ligger på 1800kr/h. Mekonomen brukar inte vara jättemycket billigare såvitt jag vet. Så det är klart att även Volvo ligger däromkring.
|
|
|
2013-05-31, 06:52
|
|
Längtar till jul.
Reg.datum: Nov 2008
|
Kanske bara är i denna staden, men jag hade valt Volvo över Mekonomen alla dagar. Finns inga större pajaser än Mekonomen.
Lyckas dom laga felet så lär det ha uppstått minst 2 nya fel när du får tillbaka bilen.
Senast redigerad av StarkaUlf den 2013-05-31 klockan 06:56.
|
|
|
2013-05-31, 06:54
|
|
raggarballe
Reg.datum: Jun 2007
|
Kolla med Speedy, när vi behövt fixa med bilen har de ofta haft överkomliga priser för oss som inte kan fixa själva typ. Sen blir det ju lätt svindyrt när en inte kan mecka själv tyvärr.
|
2013-05-31, 07:20
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2012
|
4000 exkl de 600 skulle varit rimligt, mellan 3-4000 får man nog räkna med att punga upp.
|
|
|
2013-05-31, 09:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2006
|
4000 låter inte svindyrt för o va en märkesverkstad. "Lurad" blir just du nog inte, det där vet dom ungefär vad dom kan ta för pris på och hur lång tid det tar. Inte sagt att du inte kan komma undan billigare på andra firmor.
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Living the dream.
|
|
|
|
2013-05-31, 13:44
|
|
Banned User
|
Tack för svaren. Visste inte att en ny sån där del kostade 2k bara den, då kan jag iaf leva med att betala 4000 för att få den ditsatt.
|
|
|
2013-05-31, 13:45
|
|
Registered User
|
Gör it - its värt it
|
Citat:
Living the dream.
|
|
|
|
2013-05-31, 22:09
|
|
Mr.KlopFis
Reg.datum: Jan 2007
|
Lämna in min saab på biva. 800:- i felsökning och svaret blev "eh vi hitta inget fel". Men varningslampan tändes varje morgon när bilen var kall. Då kände jag mig fan lurad.
Var bara slänga ut på blocket och hoppas på att det var varmt när köparen kom
|
|
|
|
2013-05-31, 23:22
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer
Lämna in min saab på biva. 800:- i felsökning och svaret blev "eh vi hitta inget fel". Men varningslampan tändes varje morgon när bilen var kall. Då kände jag mig fan lurad.
Var bara slänga ut på blocket och hoppas på att det var varmt när köparen kom 
|
Nå nu kan ju faktiskt lampor vara tända utan att det är nått fel (felet som indikeras).
|
Citat:
Living the dream.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:25.
|

|