Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-31, 01:14   #1
LeBron
Banned User

Reg.datum: Mar 2011
Blir jag 'hasslad' av bilverkstan?

En gul varningslampa började lysa när jag satte igång bilen och bad mig lämna in bilen på service för att kolla emissioner.

Sagt och gjort, felsökningen kostade mig ~600kr och nu vill volvo ha ~4000kr för att åtgärda felet.

Felet: Främre lambdasond måste kollas/bytas ut, anledningen till att det kostar så mycket är för att min S80 är från -01 och just den delen av bilen är taskigt byggt så för att ens lyckas kolla den måste dom hålla på och svetsa. Arbetet skulle ta cirka 1h.

Hustlar dom mig eller är 4000 "normalpris" för 1hs arbete? Känns lite drygt och nästan mer värt att fortsätta köra med varningslampan tills bilen inte orkar mer. Var ju trots allt bara en gul lampa som lyste?
LeBron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 01:20   #2
Sundqvist
Winners Never Quit

Sundqvists avatar

Reg.datum: Jan 2010
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=25032534

där har du en lambdasond del till s80, dock 00a.

Farsans bil pajja, han gick in hos volvo för att laga felet (glömt vad det va) Skulle det kosta 40k något.

han köpte hem delen själv och lagade det på en privat verkstad för 12k :P

så ja, volvo brukar generelt ta överpriser.
Kroppen kan ta upp ca 20gram fria aminosyror under ett tillfälle!
Jag käkar 12ggr varje dag med 30g protein vid varje tillfälle
Sundqvist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 01:41   #3
Arf Pingvin
Hårdrockare

Arf Pingvins avatar

Reg.datum: Mar 2006
Lambdasonden kostar kanske uppåt 2k och arbete på en verkstad över 1k timmen. Inte orimligt pris med felsökning, svetsning, nolla felkod etc.

Lambdasonden behöver värme för att funka, förvärmingen kan paja och sonden bli segare med åren, då kan bilen tända den gula varningen fast den ändå funkar efter att man kört bilen riktigt varm. Men den kommer aldrig bli riktigt bra igen.

Men. Kör du med en trasig lambdasond och den reglerar bränslet fel så kan du få fel blandning och i värsta fall förstör du katalysatorn. Då blir det dyrt på riktigt. Dessutom drar den mer soppa.

Sen har du problemet att besiktningen inte släpper igenom en bil med fel på bränslesystemet. Det har med miljö att göra.

Du kan ju testa mekonomen men det är inte orimligt att gamla bilar kostar att hålla rullandes.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 02:03   #4
watertouch
Här står det nåt vitsigt...

watertouchs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Hade dem inte nån "dator" lr nått s-80, vänster sida bakom baksätet... Minns att Kickersarna brukade banka på dem där.?

He is the Painkiller.... He is the Threadkiller!!! AAAHHH!
watertouch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 02:46   #5
LeBron
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin Visa inlägg
Lambdasonden kostar kanske uppåt 2k och arbete på en verkstad över 1k timmen. Inte orimligt pris med felsökning, svetsning, nolla felkod etc.

Lambdasonden behöver värme för att funka, förvärmingen kan paja och sonden bli segare med åren, då kan bilen tända den gula varningen fast den ändå funkar efter att man kört bilen riktigt varm. Men den kommer aldrig bli riktigt bra igen.

Men. Kör du med en trasig lambdasond och den reglerar bränslet fel så kan du få fel blandning och i värsta fall förstör du katalysatorn. Då blir det dyrt på riktigt. Dessutom drar den mer soppa.

Sen har du problemet att besiktningen inte släpper igenom en bil med fel på bränslesystemet. Det har med miljö att göra.

Du kan ju testa mekonomen men det är inte orimligt att gamla bilar kostar att hålla rullandes.
Redan betalat 600 för själva felsökningen, 4000 till för bytet. Dom stängde iaf av varningslampan, man kanske ska dumpa bilen?

Skämtåsido, får ta en sväng förbi Mekonomen imorgon och se vad dom erbjuder
Gammal 2013-05-31, 05:34   #6
Paperbasket
Registered User

Paperbaskets avatar

Reg.datum: Mar 2009
Om du lämnar in bilen hos en verkstad så VET du att du kommer bli lurad. Frågan är bara hur mycket.

Facebook

Instagram
Paperbasket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 05:47   #7
Fordon
Lyft! Upp å ner!

Fordons avatar

Reg.datum: Feb 2008
Köp delen själv och byt.

Om du inte kan det, så kanske det är värt 4K att hålla bilen vid liv. Verkstäders timpenning är oftast väldig hög. Merca ligger på 1800kr/h. Mekonomen brukar inte vara jättemycket billigare såvitt jag vet. Så det är klart att även Volvo ligger däromkring.

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 06:52   #8
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Kanske bara är i denna staden, men jag hade valt Volvo över Mekonomen alla dagar. Finns inga större pajaser än Mekonomen.
Lyckas dom laga felet så lär det ha uppstått minst 2 nya fel när du får tillbaka bilen.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2013-05-31 klockan 06:56.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 06:54   #9
mij82
raggarballe

mij82s avatar

Reg.datum: Jun 2007
Kolla med Speedy, när vi behövt fixa med bilen har de ofta haft överkomliga priser för oss som inte kan fixa själva typ. Sen blir det ju lätt svindyrt när en inte kan mecka själv tyvärr.
Gammal 2013-05-31, 07:20   #10
PureWhey
Banned User

Reg.datum: Oct 2012
4000 exkl de 600 skulle varit rimligt, mellan 3-4000 får man nog räkna med att punga upp.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 09:53   #11
Gpajpen
Registered User

Gpajpens avatar

Reg.datum: Apr 2006
4000 låter inte svindyrt för o va en märkesverkstad. "Lurad" blir just du nog inte, det där vet dom ungefär vad dom kan ta för pris på och hur lång tid det tar. Inte sagt att du inte kan komma undan billigare på andra firmor.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Living the dream.
Gpajpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 13:44   #12
LeBron
Banned User

Tack för svaren. Visste inte att en ny sån där del kostade 2k bara den, då kan jag iaf leva med att betala 4000 för att få den ditsatt.
Gammal 2013-05-31, 13:45   #13
Gpajpen
Registered User

Gpajpens avatar

Gör it - its värt it
Citat:
Living the dream.
Gammal 2013-05-31, 22:09   #14
KlopFer
Mr.KlopFis

KlopFers avatar

Reg.datum: Jan 2007
Lämna in min saab på biva. 800:- i felsökning och svaret blev "eh vi hitta inget fel". Men varningslampan tändes varje morgon när bilen var kall. Då kände jag mig fan lurad.

Var bara slänga ut på blocket och hoppas på att det var varmt när köparen kom
KlopFer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 23:22   #15
Gpajpen
Registered User

Gpajpens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer Visa inlägg
Lämna in min saab på biva. 800:- i felsökning och svaret blev "eh vi hitta inget fel". Men varningslampan tändes varje morgon när bilen var kall. Då kände jag mig fan lurad.

Var bara slänga ut på blocket och hoppas på att det var varmt när köparen kom
Nå nu kan ju faktiskt lampor vara tända utan att det är nått fel (felet som indikeras).
Citat:
Living the dream.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:25.