Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-13, 10:59   #1
svag74
Registered User

svag74s avatar

Reg.datum: Jun 2011
Bra rymdserie utan mupparna och utan fåniga abilities?

Så fort något utspelas i rymden så är det som att man måste "skoja till det" genom att trä på skådisarna fåniga masker, eller lägga in någon löjlig övernaturlig touch i form av någon som hör röster, är telepatisk, ser syner, kan se in i framtiden, kan resa i tiden o.s.v.

Finns det ingen serie där man bara är i rymden - på ett skepp eller en bas eller kanske bara delvis i rymden - och inget fånigt trams?

Behöver ju inte vara helt realistiskt, inget fel med lite monster eller så om det är bra gjort, men varför varför varför ska det alltid (?) tramsas till så löjligt just i rymden?

EDIT: Ifall det inte framgick av min post så letar jag INTE efter Farscape, Firefly, Battlestar Galactica, Star Trek, Babylon 5, ...

Senast redigerad av svag74 den 2013-04-13 klockan 11:05.
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 11:21   #2
Lurch
Registered User

Lurchs avatar

Reg.datum: Jun 2009
Stargate atlantis !
Lurch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 11:26   #3
stolpskott
Banned User

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Lurch Visa inlägg
Stargate atlantis !
Dettamåste väl ändå vara sarkasm?
stolpskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 11:34   #4
svag74
Registered User

svag74s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av stolpskott Visa inlägg
Dettamåste väl ändå vara sarkasm?
I vilket fall så verkar det som en djungel att se alla i rätt ordning - tror inte jag vill engagera mig så mycket i Stargate då jag inte gillade första filmen så värst.

Citat:
Basically, just watch the original Stargate 1994 movie, then watch all of SG1 and the two SG1 movies, then watch all of SGA, then watch all of SGU.
Gammal 2013-04-13, 11:35   #5
stolpskott
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
I vilket fall så verkar det som en djungel att se alla i rätt ordning - tror inte jag vill engagera mig så mycket i Stargate då jag inte gillade första filmen så värst.
Sen så är den oerhört tramsig i mitt tycke. det letade du ju inte efter.
Gammal 2013-04-13, 11:44   #6
BlötSnö
Proteinfattig vegan

BlötSnös avatar

Reg.datum: Mar 2011
Jag skulle ju säga att en av dem som du nämnde, nämligen Battlestar Galactica, är den som är mest "verklighetsförankrad". Inte så mycket utomjordingar och annat lull-lull.
Egentligen inga alls väl? Bara en arsenal med sura cylon.
Har du sett den? Den blir i mitt tycke bättre och bättre ju mer man lär känna karaktärerna.
Sedan kan jag förstå att folk inte gillar Star Trek, avknoppningarna av Stargate m.fl, men personligen uppskattar jag dem.

En sådan serie som du beskriver kan jag inte riktigt koppla hur den skulle bli intressant. Nu är det förmodligen inte så du menar, men jag kommer direkt att tänka på att man förpassar någon blandning av The Practice/Pasadena/House till yttre rymden. Det känns lite flummigt.
Gammal 2013-04-13, 11:49   #7
svag74
Registered User

svag74s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av BlötSnö Visa inlägg
Jag skulle ju säga att en av dem som du nämnde, nämligen Battlestar Galactica, är den som är mest "verklighetsförankrad". Inte så mycket utomjordingar och annat lull-lull.
Egentligen inga alls väl? Bara en arsenal med sura cylon.
Har du sett den? Den blir i mitt tycke bättre och bättre ju mer man lär känna karaktärerna.
Sedan kan jag förstå att folk inte gillar Star Trek, avknoppningarna av Stargate m.fl, men personligen uppskattar jag dem.

En sådan serie som du beskriver kan jag inte riktigt koppla hur den skulle bli intressant. Nu är det förmodligen inte så du menar, men jag kommer direkt att tänka på att man förpassar någon blandning av The Practice/Pasadena/House till yttre rymden. Det känns lite flummigt.
Battlestar Galactica såg jag ett avsnitt eller två, irriterade mig enormt på någon hallucination som dök upp hela tiden och pratade med någon, utan att man visste om det var ett spöke eller sci-fi eller påhittat eller dårskap.
Och en kompis berättade att det fortsatte så serien ut, så då sket jag i den.

Jag vill bara ha en serie med rymdspänning, utan fåniga masker/smink, och utan övernaturliga människor.

Ge mig monster, laserkanoner, whatever, men inget av dessa, jag klarar det inte
Gammal 2013-04-13, 11:52   #8
stolpskott
Banned User

Citat:
Battlestar Galactica såg jag ett avsnitt eller två, irriterade mig enormt på någon hallucination som dök upp hela tiden och pratade med någon, utan att man visste om det var ett spöke eller sci-fi eller påhittat eller dårskap.
Och en kompis berättade att det fortsatte så serien ut, så då sket jag i den.
Såg du de två första avsnitten då? För om man hänger med i utvecklingen så är det inte så skumt. Karln är galen, typ.
Gammal 2013-04-13, 11:53   #9
Ronn
Duck and Cover!

Ronns avatar

Reg.datum: May 2011
En serie om den internationella rymdstationen där dom visar hur man tillagar mat i rymden och konditionstränar med säkerhetsbälte, kort och gott!
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Ronn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 11:58   #10
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Ronn Visa inlägg
En serie om den internationella rymdstationen där dom visar hur man tillagar mat i rymden och konditionstränar med säkerhetsbälte, kort och gott!

Jag tror det kommer rätt så mycket med rymdtemat att där är saker som vi tänker som löjliga då vi inte ska känna igen dem.

Annars kan du ju skaffa en TV med mycket brus och spela gamla Hem till Gården-VHS, och låtsas att bruset är pga sändningsproblem från en annan galax
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 12:15   #11
svag74
Registered User

svag74s avatar

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Annars kan du ju skaffa en TV med mycket brus och spela gamla Hem till Gården-VHS, och låtsas att bruset är pga sändningsproblem från en annan galax
Som jag skrev har jag inget emot laserkanoner eller monster, men det är väl inte tillräckligt "sci-fi" för er, som kräver en telepatisk grodan kermit som har förmågan att hoppa i tiden för att inte tröttna
Gammal 2013-04-13, 12:24   #12
Ronn
Duck and Cover!

Ronns avatar

Citat:
Som jag skrev har jag inget emot laserkanoner eller monster, men det är väl inte tillräckligt "sci-fi" för er, som kräver en telepatisk grodan kermit som har förmågan att hoppa i tiden för att inte tröttna
Skojjade ju bara, det finns inte så många sci-fi serier speciellt inte av det seriösa slaget och det är trist, så svaret på din fråga blir ju nej, dom du nämnt är dom som finns typ.

Det är rätt dyrt att producera sci-fi, George Lucas pratade tidigare t.ex. om att göra en Star Wars serie men det skulle kosta för mycket.

Har vi tur får vi se mer sånt i framtiden i och med att produktionsmetoderna blir billigare med mycket green screens och datorgrafik, finns ju massor med bra sci-fi böcker dom kunnat basera en sån serie på.
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Gammal 2013-04-13, 12:41   #13
svag74
Registered User

svag74s avatar

Citat:
Skojjade ju bara, det finns inte så många sci-fi serier speciellt inte av det seriösa slaget och det är trist, så svaret på din fråga blir ju nej, dom du nämnt är dom som finns typ.

Det är rätt dyrt att producera sci-fi, George Lucas pratade tidigare t.ex. om att göra en Star Wars serie men det skulle kosta för mycket.

Har vi tur får vi se mer sånt i framtiden i och med att produktionsmetoderna blir billigare med mycket green screens och datorgrafik, finns ju massor med bra sci-fi böcker dom kunnat basera en sån serie på.
Blir bara lite frustrerad att det inte finns en enda.
"Rymden = fånigt" verkar någon allsmäktig ha bestämt
Och det kanske den är med, vad vet jag som inte varit där
Gammal 2013-04-13, 12:47   #14
stolpskott
Banned User

Men testa Battlestar Galactica igen. Ge den en ärlig chans för det är nog så nära som du kommer.
Gammal 2013-04-13, 12:51   #15
Ronn
Duck and Cover!

Ronns avatar

Citat:
Blir bara lite frustrerad att det inte finns en enda.
"Rymden = fånigt" verkar någon allsmäktig ha bestämt
Och det kanske den är med, vad vet jag som inte varit där
Battlestar Galactica och Firefly platsar ju dock bland seriösa serier, visionerna som du pratar om i BG fick du förklarat tidigare i tråden.

BG kan vara väldigt filosofisk och med inslag av religion men den är inte övernaturlig.

Finns nog en del seriösa tecknade också om det är ett alternativ, exempelvis Cowboy Bebop eller Legend of Galactic Heroes, visst dom är ritade men det är väldigt bra handling och karaktärer ändå.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:41.