Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-27, 12:55   #1
nissepelle
Registered User

Reg.datum: Feb 2013
Iaktagelse i vardagslivet

Jag cyklar ofta till jobbet, vägen går genom centrala göteborg. På väg hem i lördags runt sex på eftermiddagen möter jag sammanlagt 5st par, man och kvinna, gåendes i cykel/gång-banan, hos vilka jag ser ett visst beteende. Jag passerade fler gångtrafikanter där jag inte noterade något särskilt i uppförandet. Jag möter samtliga par gåendes åt motsatt håll, alltså de har blicken mot mig och jag blicken mot dem. Vi får i samtliga fall ögonkontakt alla tre och det är tydligt vilken sida och vart på vägen jag kommer att passera paren. När jag är så pass nära att det börjar bli lite brådis för gångtrafikanterna att ta sig ur vägen för mig så händer följande, exakt samma scenario i samtliga fem fall; mannen lägger armen om kvinnans midja och föser henne vänligt men bestämt åt sidan, eftersom hon inte hade flyttat på sig på egen hand innan och utan hans ingripande hade jag antagligen kolliderat med kvinnan.

Vad beror detta fenomen på? Diskutera!
nissepelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 12:58   #2
gratefuldead
Registered User

gratefuldeads avatar

Reg.datum: Feb 2012
Vad tror du själv att det beror på? Och är det verkligen ett fenomen, tror du?

Har inte gjort en sådan observation själv, men jag tror knappast att det är något allmänt fenomen. Ofta när det gäller ens egna observationen brukar man ha en uppfattning redan innan vad som ska ske, och ja, det blir ofta en självuppfyllande profetia (man ser ofta det man vill se )

Filmjölk om varför det marklyfts mindre än det böjs...
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
För att de är drabbade av knäböjsneuros där de böjer och böjer tills röven blöder och sedan fortsätter böja. Då orkar man inte marklyfta så ofta.
gratefuldead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 13:01   #3
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!

Fredszkys avatar

Reg.datum: Aug 2001
Konstigt.

Men när jag går i butiker brukar det vara kvinnor som stannar upp helt plötsligt om de får syn på en vara, utan att ha någon slags uppfattning om andra människors kollisionskurs med densamma.

Senast redigerad av Fredszky den 2013-05-27 klockan 13:02.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 13:03   #4
TheOne1994
Registered User

TheOne1994s avatar

Reg.datum: Apr 2010
har en polare som råkade ut för detta. Dock ett mindre gäng ynglingar. Polaren fick veja för att inte cykla in i dom. Han vurpade ganska ordentligt, glasögonen flög av osv..
han reste sig upp och frågade vad det var bra för. Den ena killen svarade att han skulle hålla käften och ta sin cykel och cykla hem.

Polaren sa att detta kommer inte sluta bra för er ! Drog den storkäftade rätt över luren så han stupa som en fura Han frågade dom andra om dom ville han en jävel när han ändå var igen ! dom bara virrade på huvet och sa nej med darrande röst

Summa sumarium av din sits: tror dom försöker provosera.
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 13:14   #5
Blaine
Barnmorska

Blaines avatar

Reg.datum: May 2006
Kvinnorna i fråga verkar inte ha kunnat ta ett eget beslut inför mannens närvaro, även om de troligtvis och förhoppningsvis uppfattat faran och situationen.

Det är ju märkligt också att alla par, som jag uppfattade det, har varit placerade på samma sätt, med kvinnan närmast dig som cyklist. Då kan man fråga sig om det hade blivit tvärtom – det vill säga kvinnorna hade föst undan männen – om männen hade gått där kvinnorna nu gick.

Det är svårt att dra slutsatser av det hela när det endast gäller fem par, även om "ingen slump"-faktorn är rätt hög, men visst är det märkligt och rätt intressant.
Blaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 13:17   #6
nissepelle
Registered User

Reg.datum: Feb 2013
Citat:
Ursprungligen postat av gratefuldead Visa inlägg
Vad tror du själv att det beror på? Och är det verkligen ett fenomen, tror du?

Har inte gjort en sådan observation själv, men jag tror knappast att det är något allmänt fenomen. Ofta när det gäller ens egna observationen brukar man ha en uppfattning redan innan vad som ska ske, och ja, det blir ofta en självuppfyllande profetia (man ser ofta det man vill se )
Ja absolut ligger det mycket i det du säger, bias liksom. Men jag blev själv jätteförvånad efter att ha varit med om EXAKT samma skeende för 3 eller 4 gången så plingade det till i huvudet och jag tänkte "var jag inte med om det här nyss?"

Själv tänkar jag att det delvis kan bero på att männen känner en överlägsenhet gentemot sin kvinna och därför hanterar henne som en hund eller shoppingvagn.

Också kan det kanske bero på att kvinnor i största allmänhet är lite mer disträ och inte märker av sin omgivning på samma sätt. Jag tycker att man mycket oftare får plinga på kvinnor som går i vägen för en när man kommer cyklandes, medan män redan tidigt observerar att nånstans bakom dem är en cykel och de flyttar på sig i god tid utan att man behöver signalera. Men det är ju egentligen bara rena spekulationer.
nissepelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 14:11   #7
eternallord
Registered User

eternallords avatar

Reg.datum: Aug 2009
Jag känner igen mig i det du säger på något sätt faktiskt. Som om jag har mer koll på vad som pågår i min omgivning och ibland får styra flickvännen lite för att göra processen smidigare. Om det faktiskt är så eller jag bara fått för mig det kan jag inte kommentera vidare om dock.
Gammal 2013-05-27, 14:14   #8
Thatsinane
Registered User

Reg.datum: Apr 2012
http://en.wikipedia.org/wiki/Spatial...er_differences

Flera studier pekar på att kvinnor har sämre spatial förmåga än män rent generellt så det kan mycket väl vara en anledning till att de inte kan estimera en kollision av två kroppar, eller kanske de tycker sig vara överlägsna oss män och vill att vi ska vika oss för dem..
Thatsinane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 14:18   #9
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Händer varje gång man cyklar i stan. Man blir lika förbannad varje gång.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 14:20   #10
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Instämmer med din iaktagelse efter att ha cyklat mycket sista 20 år inklusive som cykelbud. Kvinnor verkar bli helt handlingförlamade i vissa situationer i större utsträckning än män.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 14:33   #11
Ladugårdsdörr
Registered User

Ladugårdsdörrs avatar

Reg.datum: Oct 2011
Det är väl samma fenomen som gör att när du är ute och går med en kvinna och förbi er vinglar en redlöst berusad man iförd rosa tyllkjol, tights i regnbågens färger, högklackade skor, frack, hög hatt och med ett helskägg färgat lila. Du håller dig för skratt tills personen passerat men kommenterar det hela med: -"Det var ett lustigt utseende". Svaret, som så många gånger förr: -"Vad då? Jag såg inget? Missade jag nått?".
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 15:20   #12
Grahn
Registered User

Grahns avatar

Reg.datum: Jul 2002
Kan ju vara så att i en parreltion är sånt som övervakning av omgivningen något som per automagik delegeras till mannen.

Eller så är det det man gör när man inte lyssnar
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 15:26   #13
mangemani
Amiga forever

mangemanis avatar

Reg.datum: Feb 2003
hänt flera gånger att man smashat in i någon person som går framför en då de helt plötsligt stannar till och inte går åt sidan(trotts att de vet att personer går bakom dem).
jag själv följer ju med i gången och förväntar mig inte att den framför ska göra ett helt stop utan någon anledning.
hur skulle det se ut om den framför dig på motorvägen helt plötsligt gör helt stop*krash*
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 15:36   #14
Minimjölk
Registered User

Minimjölks avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av nissepelle Visa inlägg
Ja absolut ligger det mycket i det du säger, bias liksom. Men jag blev själv jätteförvånad efter att ha varit med om EXAKT samma skeende för 3 eller 4 gången så plingade det till i huvudet och jag tänkte "var jag inte med om det här nyss?"

Själv tänkar jag att det delvis kan bero på att männen känner en överlägsenhet gentemot sin kvinna och därför hanterar henne som en hund eller shoppingvagn.

Också kan det kanske bero på att kvinnor i största allmänhet är lite mer disträ och inte märker av sin omgivning på samma sätt. Jag tycker att man mycket oftare får plinga på kvinnor som går i vägen för en när man kommer cyklandes, medan män redan tidigt observerar att nånstans bakom dem är en cykel och de flyttar på sig i god tid utan att man behöver signalera. Men det är ju egentligen bara rena spekulationer.

Utan att låta som en mansgris så tror jag nog det ligger någonting bakom det fetstilta. Många kvinnor verkar ha mer fokus på den uppgift de utför medan män i större utsträckning försöker ha en överblickskoll. i 9 fall av 10 är det för mig kvinnor som står i vägen ,tränger sig före i kön, inte läser av rörelsemönster etc. Oftast i samma sits med män försöker de undvika koliisioner/konflikter etc.

Jag pratade med frugan om detta häromdagen och hon höll med men hade då vinklingen att kvinnor överlag känner så mycket ansvar/stress för sina barn etc. så att de då i större utsträckning inte har fokus på att inte vara i vägen eller tränga sig före. Män å andra sidan är mer laidback och hinner då oftare läsa av saker bättre i sin omgivning.

Bland äldre människor så verkar kvinnornas beteende bli mer av en norm för alla.

Det är en skillnad på hur män och kvinnor agerar i större utsträckning i olika situationer, sedan kan man fråga sig hur mycket som har med genetik eller uppfostran att göra.

Sedan i det aktuella fallet som TS syftar på så är det ju vanligtvis så att män överlag är större och starkare och mer har rollen av beskyddare inom flocken medan kvinnor gärna ser sin man som oövervinnelig, Därav att män i större utsträckning väljer att skydda sin partner medan kvinnor känner att mannen klarar sig. Om du istället ser en mamma med sitt barn kommer du nog få samma resultat.
Gammal 2013-05-27, 16:05   #15
en stor stark
Den soeda tösapågen

en stor starks avatar

Reg.datum: Jul 2009
Haha, alltså det har jag också lagt märke till. Även med min egen flickvän. Med min flickvän är det mer på det sättet att jag tycker hon är lite ouppmärksam när vi går över gator och liknande. Och därför vill jag säga till eller kontrollera lite att hon har koll.

Men det kan ju också vara jag som är lite kontrollfreak när det kommer till sådana saker.

Senast redigerad av en stor stark den 2013-05-27 klockan 16:07.
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:19.