Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-09, 10:55   #1
Kotten2
Registered User

Reg.datum: Dec 2008
Kan jag äta hur mycket som helst?

Jag vet om att jag har ett stört förhållande till mat. Jag har gått i olika behandlingar i 15 år nu men blir inte normal.

Jag är 158 cm lång och har det senaste nio månaderna ökat från ca 40 kg till 46 kg. Nu springer jag mellan 6-7 km varje morgon men motionerar inget utöver det. men min vardag är inte helst stillasittande.

Jag lever på Rågkusar, Kavli mildost, kokta ägg, tomat, gurka, grönt te och äpplen. Äter inget utöver detta. Men jag äter väldigt mycket och det min fråga handlar om.

Jag äter mellan 2500 och 3000 kcal om dagen (och jag räknar inte fel, är expert på kalorier efter 16 år med ätstörningar). Jag äter ca 70 procent av mitt intag mellan 20-22 på kvällen och då äter jag förutom mackor minst 1 kg äpplen, ibland närmare 1,5 kg.. De senaste dagarna har jag varit ännu mera inaktiv, ätit lite mera under dagen utan att minska på något på kvällen. Jag har dessutom på natten vaknat och ätit ytterligare 500 g äpplen.. Men det händer ingenting på vågen.. Jag ökar inte i vikt och undrar varför? tar inte min kropp upp maten? Tycker inte ni att det verkar underligt?
Kotten2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-09, 10:58   #2
Provrörsbarn
Registered User

Reg.datum: May 2011
Går du inte upp i vikt så är det pga att du äter för lite helt enkelt.
Provrörsbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-09, 11:04   #3
tlk
nattzor

Reg.datum: Feb 2013
3000kcal om dagen på stillasittande 46kg.. det här får mig att fundera över om du inte har någon hormonell rubbning som gör att du har skyhög ämnesomsättning, alternativt att du äter så pass mycket fibrer i alla dina äpplen att du inte egentligen får i dig så mycket som du tror utan mest skiter ut alla kalorier.. särskilt om du äter allt på samma gång? Alltså ingen felräkning utan mest felestimering av hur många av kalorierna som faktiskt tas upp utav dig.

För problem ett får du kontakt din vårdcentral och be dem utreda det hela.

För problem två så... nu är det ju förstås komplicerat när man har haft stört förhållande till mat... men kan du tänka dig att lägga in något annat i din kost än det du äter? Något mål McDonalds varannan förmiddag. Kanske en påse chips om dagen eller vad som nu råkar vara gott. Att köpa en sk. "gainer" och dricka är också en variant. Har en vän som har enorma problem att hålla sin vikt över 45 pga. hormonrubbningar och hon kör mycket McD och gainers för att lyckas.

Också är det ju potentiellt så att 15 år med ätstörningar har gjort riktigt dåligt för din tarmflora och allt det medför. Stordosera bra probiotika (kefir t.ex.) kan kanske hjälpa här.

Äpplen är kanske inte det bästa att äta heller. Är något glatt ämne däri som bekämpar viktuppgång och fettinlagring. Byt ut dem mot pommes frites <3

Senast redigerad av tlk den 2013-05-09 klockan 11:11.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-09, 12:25   #4
Kotten2
Registered User

Det var lite min tanke, att jag äter väldigt mycket fibrer på en gång så att kalorierna inte tas upp? Är alla äpplen skadliga för mig?
Gammal 2013-05-09, 12:55   #5
tlk
nattzor

Citat:
Ursprungligen postat av Kotten2 Visa inlägg
Det var lite min tanke, att jag äter väldigt mycket fibrer på en gång så att kalorierna inte tas upp? Är alla äpplen skadliga för mig?
Äpplen är väl sällan skadliga precis. De är bara inte så optimal mat att försöka gå upp i vikt på.

Också att du kör mestadelen av matintaget på en och samma gång kan vara lite av relaterad bov i dramat, tänker jag.

Sen äter du ju, som sagt, ett fåtal matvaror om och om och om igen. Inget fel med det i sig.. men går lite emot vad du försöker uppnå. Mer variation av smaker, texturer, konsistens, osv. gör i regel din kropp sugen på att äta mer rent allmänt. Särskilt om man fördelar upp det över dagen.
Gammal 2013-05-09, 14:34   #6
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av tlk Visa inlägg
3000kcal om dagen på stillasittande 46kg..
Han nämner att han har varit mer inaktiv än "att springa 6-7 km varje morgon".

Citat:
Nu springer jag mellan 6-7 km varje morgon
...
De senaste dagarna har jag varit ännu mera inaktiv
Hur får du det till "stillasittande"? Det gällde dessutom enbart "de senaste dagarna". Knappast något man kan dra några slutsater om.
På tok för tidigt för att resonera kring. Ska man bedöma något så ska man bedöma efter den livsstil som han hållt under en lägre tid. Dvs när han sprang 6-7 km varje dag och åt 2500-3000 kcal.
Vi vet inte vad han menar med "ännu mer inaktiv" heller.
C4L

Senast redigerad av Sniggel den 2013-05-09 klockan 14:35.
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-09, 15:26   #7
sumialic
Banned User

Reg.datum: Mar 2009
Jag ser inga konstigheter här, utan tror bara du äter för lite helt enkelt. Du rör dig en hel del och äpple innehåller inte mycket kalorier. 1,5kg äpple = 550 kalorier och då antar jag att du har plockat bort kärnhuset i dina 1,5kg för annars blir det ännu mindre kalorier.

Så det ska ju till att du äter en väldans massa mackor med ost och ägg för att du ska komma upp i 2500 - 3000 kalorier.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-09, 15:27   #8
Kotten2
Registered User

Jag är en tjej.. Och det jag menar med mer inaktiv är att jag tidigare, förutom min löptur på 6-7 km, tog flera småpromenader och rörde mer på mig i vardagen. Den senaste tiden har jag vilat mer, tittar på tv, sovit på dagen osv.
Gammal 2013-05-09, 16:34   #9
tlk
nattzor

Citat:
Jag är en tjej.. Och det jag menar med mer inaktiv är att jag tidigare, förutom min löptur på 6-7 km, tog flera småpromenader och rörde mer på mig i vardagen. Den senaste tiden har jag vilat mer, tittar på tv, sovit på dagen osv.
Du får ursäkta token här i tråden som inte tror att du kan räkna kalorier..

Till syvendes och sist är det så att vill du upp och samtidigt behålla din nuvarande aktivitetsnivå så får du äta mer. Lämpligtvis genom att kränga snabbmat, gainerpulver, sockerkaka, eller något annat som är gott och mättar dåligt. Och då mitt på dagen.
Gammal 2013-05-09, 16:34   #10
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Varför äter du bara rågkusar, äpplen, gröt och té...?

Har du någon psykiatrisk problematik i övrigt? I all välmening. Om något borde ditt fokus från mat och utseende (misstänker jag?) helt bytas ut mot något annat. D v s bara äta på känn när hungern gör sig påmind.

Senast redigerad av tjing den 2013-05-09 klockan 16:37.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-09, 16:36   #11
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Välj mer energirika livsmedel om du vill fortsätta öka i vikt.
Gammal 2013-05-09, 16:43   #12
tlk
nattzor

Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Varför äter du bara rågkusar, äpplen, gröt och té...?

Har du någon psykiatrisk problematik i övrigt? I all välmening. Om något borde ditt fokus från mat och utseende (misstänker jag?) helt bytas ut mot något annat. D v s bara äta på känn när hungern gör sig påmind.
För någon som har levt i 15 år med ätstörningar så är det inga konstigheter med att bara äta rågkusar, äpplen, gröt, och te... och att gå efter hungerskänslor efter 15 år ätstörningar fungerar sällan särskilt väl öht.
Gammal 2013-05-09, 16:51   #13
Kotten2
Registered User

Jag tycker om att äta och vill äta nyttig mat så att jag kan äta stor volym mat. Visst vill jag gå upp några kilo till, men inte genom att äta godis, chips, bakverk osv.. Jag har en ätstörning som jag antar ses som en psykiskt sjukdom och jag försöker leva så att mitt liv fungerar så bra som möjligt.
Gammal 2013-05-09, 17:02   #14
tjing
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av tlk Visa inlägg
För någon som har levt i 15 år med ätstörningar så är det inga konstigheter med att bara äta rågkusar, äpplen, gröt, och te... och att gå efter hungerskänslor efter 15 år ätstörningar fungerar sällan särskilt väl öht.
Spela inte viktig, jag frågade inte dig.
Gammal 2013-05-09, 17:03   #15
tjing
Banned User

Citat:
Jag tycker om att äta och vill äta nyttig mat så att jag kan äta stor volym mat. Visst vill jag gå upp några kilo till, men inte genom att äta godis, chips, bakverk osv.. Jag har en ätstörning som jag antar ses som en psykiskt sjukdom och jag försöker leva så att mitt liv fungerar så bra som möjligt.
Jag förstår. Har du någon hjälp i nuläget då?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:44.