Tjenare!
Jag är en kille på 22 år som från första början startade min gymkarriär någon gång i slutet av högstadiet. Det tog dock fram till för ca 2,5 år sedan innan jag började ta träningen på ordentligt allvar, även kost och allt annat som hör träningen till tog en vändning till det bättre. Jag har alltid varit "lagd" åt det fysiska hållet rent tack vare arvsanlag men har inte hållit på med någon idrott mer än ett år åt gången fram till det att gymmet blev mitt andra hem.
Min nuvarande setup ser ut på detta vis: Längd 175 cm. Vikt 75 kg (
okänd % fetthalt men relativt låg).
PB´n
Bänkpress: 120kg utan problem, failade mitt första försök att maxa på 130 pga galen nervositet
Marklyft: 170x3 (träningsvikt, aldrig maxat)
Benböj: 130x6 (träningsvikt, aldrig maxat)
Militärpress stående med stång: 50x7 (träningsvikt, aldrig maxat)
Militärpress sittande i smithmaskin: 75x6
Jag tränar tillsammans med en kompis som presterar snarlikt mig själv, vilket såklart gjort att det alltid pågår en intern tävling mellan oss som i sin tur driver på ökningar nästan per automatik.
Har under det senaste året haft stora problem med mitt ena knä och har därför nyligen fått det opererat vilket gör att benpassen får vänta till rehab är klart och allt fungerar som det ska igen. Destå hårdare blir det sen!
Schemat vi kör efter är uppbyggt såhär:
Måndag - Push
Bänkpress: 3 set uppvärmning med stegrande vikt, därefter 1x4-6, 1x6-8 och 1x10-12.
Lutande hantelpress: 2x10 1x lättare pumpset utan utlåsning till 1 rep från fail.
Flyes i CC: 3x10
Militärpress med hantlar: 3x10-12
Sidolyft med hantlar (från höften): 1x8, 1x12, 1x16, 1x20
Tisdag - Pull
Latsdrag: 3 set uppvärmning med stegrande vikt, därefter 1x4-6, 1x6-8 och 1x10-12.
Chins: 2x8-12 viktade och 1x pumpset till fail utan extra vikt men explosivare lyft och extra långsamt nedsläpp.
Roddmaskin: 1x8, 1x12, 1x pumpset till fail
Kryssdrag i CC: 3x12 eller nära fail på sista
Omvända flys i maskin: 3x8-10
Onsdag - Ben
P.g.a. operationen jag nämnde så står benträningen stilla för min del men har slängt in mitt magpass på denna dag istället för att köra det på söndagar. Vanligtvis brukar benpasset se ut såhär:
Cykling högt tempo 5 min.
Knäböj: 3 set uppvärmning, 2x6, 2x8-10 1x pumpset utan utlåsning (alltid minst 90 grader)
Hacksquat: ATG: 3x10
Benspark: 3x10
Ben curls: 3x10
Vader: Superset, 5x10-15 stående i smithmaskinen varvat med 5x10 sittande i maskin. Avslutas med oviktade vadlyft på step-up bräda 3x20.
Torsdag - Push
Bänkpress: 3 set uppvärmning med stegrande vikt, därefter 1x4-6, 1x6-8 och 1x10-12.
Lutande hantelpress: 2x10 1x lättare pumpset utan utlåsning till 1 rep från fail.
Flyes i CC: 3x10
Militärpress med hantlar: 3x10-12
Sidolyft med hantlar (från höften): 1x8, 1x12, 1x16, 1x20
Fredag - Pull
Marklyft: 4 set uppvärmning med stegrande vikt, 2x6 2x4
Chins: 2x8-12 viktade och 1x pumpset till fail utan extra vikt men explosivare lyft och extra långsamt nedsläpp.
Roddmaskin: 1x8, 1x12, 1x pumpset till fail
Kryssdrag i CC: 3x12 eller nära fail på sista
Omvända flys i maskin: 3x8-10
Såhär ser helt enkelt det nuvarande schemat ut, både jag och polaren har gjort stabila och förvånansvärt snabba ökningar i både styrka och uthållighet sedan vi började följa detta.
Jag hoppas att det ska bli intressant att läsa vart efter uppdateringar dyker upp och jag ser fram emot konstruktiv kritik och allmänna tips från de mängder av kunnigt folk jag vet finns här på forumet!
Mvh TKT