Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-27, 17:30   #1
Marcelo_Garcia
Registered User

Marcelo_Garcias avatar

Reg.datum: May 2006
Linfröolja

Enkel fråga:
Kan man få i sig den mängd omega-3 man behöver från linfröolja?

Har försökt läsa om det, och begriper mig inte riktigt på vad allt gagg om alfa-linolensyra som ska omvandlas till EPA och DHA osv betyder, som dykt upp i de diskussioner om ämnet jag läst så här långt.

Varför jag undrar är för att jag äter vegetariskt, så att fiskolja är en bättre källa, vilket de flesta diskussioner jag läst mynnar ut i, är inte riktigt relevant för min frågeställning. Vilket leder vidare till följdfrågan, hur mycket olja krävs i så fall (på min flaska står det "en tesked", vilket låter konstigt om det skulle krävas mer linfrö- än fiskolja för samma mängd omega-3)?
Gammal 2013-03-27, 17:37   #2
tlk
nattzor

Reg.datum: Feb 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Marcelo_Garcia Visa inlägg
Enkel fråga:
Kan man få i sig den mängd omega-3 man behöver från linfröolja?

Har försökt läsa om det, och begriper mig inte riktigt på vad allt gagg om alfa-linolensyra som ska omvandlas till EPA och DHA osv betyder, som dykt upp i de diskussioner om ämnet jag läst så här långt.

Varför jag undrar är för att jag äter vegetariskt, så att fiskolja är en bättre källa, vilket de flesta diskussioner jag läst mynnar ut i, är inte riktigt relevant för min frågeställning. Vilket leder vidare till följdfrågan, hur mycket olja krävs i så fall (på min flaska står det "en tesked", vilket låter konstigt om det skulle krävas mer linfrö- än fiskolja för samma mängd omega-3)?
Vad det handlar om är att din kropp behöver EPA och DHA. Äter du ALA (som finns i linfröoljan) så måste din kropp bygga om ALA till DHA. Hur bra individer är på det varierar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Omega-...to_EPA_and_DHA

Svårt att höfta. men 5% om du är man och har extremt goda anlag för det här. 20 teskedar linfröolja borde således motsvara 1 tesked fiskolja.

:tillägg: Du kan ta en titt efter alger. Vissa alger innehåller EPA och DHA. Exakt vilka och hur mycket vettikattsingen.

Senast redigerad av tlk den 2013-03-27 klockan 17:38.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:43.