Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-07, 23:01   #1
Saft und Kraft
Hoch die Hämmer

Saft und Krafts avatar

Reg.datum: Aug 2008
Diabolus in Ferrum

Prolog

Jaha, så fr.o.m. idag kan jag kalla mig styrkelyftare då jag genomfört min första tävling och det kan kanske vara lämpligt att starta en journal. Målet var att göra en lätt första tävling vilket också blev facit. Jag är 28 år och vägde idag in på smala 92.9 kg. Jag är grön som fan och har tränat styrketräning i drygt två år, varav mer seriöst SL-inriktat i lite mer än ett halvår på atletklubb (Lunds TK). Mitt mål är att bli stark och lyfta shitloads av vikter.

Lite om dagens tävling

Well, jag hade från början bestämt mig för att försöka köra med full utrustning då jag blivit biten som fan och ändå vill satsa seriöst (jaja, pretto please). Jag inser dock att det är lite mer komplicerat än att bara vara lite grundstark och gå in och sätta allt direkt. Då jag tyvärr lider av undermålig teknik stötte jag snabbt på patrull vad gällde utrustnigen bl.a.

I böjen har jag ändå hunnit göra lite mer med utrustning på träning varför jag valde att köra fullt där. Resultatet? I första försöket gjorde jag förmodligen världens sämsta böjförsök/good morning(?) vilket säkert roade alla åskådare. Som uppföljning till detta bjöd jag på en helt allright böj efter att helt bytt teknik. För att inte göra någon besviken glömde jag förstås att vänta på tillbakasignalen vilket såklart blev till allas förtjusning. Först på tredje försöket satte jag ingångsvikten, som jag annars gjort raw på träning, haha. Jag var blott en hårsmån från total skam och förudmjukelese. Total skam alltså, skam av något mer ringa dignitet insöps i fulla drag, kamrater.

Trots mitt handikapp att jag är ordentligt tokig in the ol’ membrane, gjorde jag det kloka valet att helt skita i tröjan i bänken då utbomning annars legat nära till hands. Jag har helt enkelt inte hunnit göra alls många lyft i den samt p.g.a. det faktum att jag några dagar innan tävling dragit på mig en ordentlig överansträngning i båda axlar och triceps.Vikterna fick här således bli i bästa söndagsutflyktsklass. Alla lyft godkända och ett resultat som varenda tolvårig skolflicka varit jättenöjd med (jaja, alla flickor är starka, könskrig och helvete). Eftersom jag knappt alls kört böj eller bänk med signaler tidigare får väl detta trots allt passera.

I marken fortsatte semestern och jag gick in på en skitlätt vikt och höjde därefter inte särskilt mycket. Här kanske folk (nubier, pashtuner que va?) tyckte att jag var väl vek och patetisk då jag inte ansträngde mig nåt särskilt. Dräkten sket jag också i p.g.a. lättja och slöhet.

Allvarligt talat var resultatet knappt ens sekundärt varför jag ändå känner att det är okej. Nu har jag gjort en första tävling och nu börjar jobbet på riktigt. Jag är som sagt oredentligt biten och tycker det är väldigt (observera utebliven svordom) roligt att ha hittat något som styrkelyft. Jag tänker mig att peaka om 10-15 år eller nåt, och det är kul att många SL-are verkar så hängivna och intresserade av att utvecklas även långt över 40-årsåldern och så. Inom många andra fysiska idrotter peakar man ungefär vid 14 och sen är det slut. Det kan ju omöjligt bygga samma karaktär som något man i princip alltid kommer leva med, om man nu inte börjar leka med modelltåg eller något annat istället.

Det verkar som det finns ganska många duktiga och kunniga lyftare på Kolozzeum så med tiden kanske man kan få lite bra råd längs vägen. Motherfucker (om franskan ursäktas) vad ingen kommer orka läsa detta. Jö.
Saft und Kraft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 08:08   #2
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Shitloads!

Nu är du av med tävlingsmödisen! Grattis!

Välkommen till Kolo oxå.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 08:33   #3
Kurash
-Frank-

Kurashs avatar

Reg.datum: May 2006
Pics o siffror, plz!

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 10:43   #4
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
In med siffrorna och ut med skammen för höge farao. Skammen sitter på andra sidan på flaket hos fegisarna som inte vågar.

Välkommen till din journal!
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 11:07   #5
Mats Loefstroem
User. Registered.

Mats Loefstroems avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
In med siffrorna och ut med skammen för höge farao. Skammen sitter på andra sidan på flaket hos fegisarna som inte vågar.
Prexis, exaktämänte så är det. Välkommen!
Gammal 2008-09-08, 11:59   #6
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Reg.datum: Mar 2005

Som jag skrev var det en tävling i symmetrins tecken. Jag och Saft gjorde exakt samma serie (med olika mycket besvär ).
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 14:13   #7
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Böj heute. Trams machen, ja?

TK Trossö
Gammal 2008-09-08, 16:46   #8
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk

bertberts avatar

Honken har landat! Kul att du bestämde dig för att skriva journal. Jag kommer att hålla ett öga på dig här också, inte bara på flaket.

Är övertygad om att jag slog rekord i lindningshastighet inför din tredje böj när jag hörde fel från sekretariatet....

Ditt sista marklyft var något av det oartigaste jag har sett, och mest underhållande. Mer sådant!
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 18:25   #9
Gute
Registered User

Reg.datum: Nov 2006
Kul med en ny träningslogg.

Saft und kraft! Kör hårt!
Gute är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 20:55   #10
Saft und Kraft
Hoch die Hämmer

Saft und Krafts avatar

Reg.datum: Aug 2008
Tack samtliga! Fan, här känner man sig t.o.m. välkommen.

Jag kanske ska nämna vikterna från tävlingen då; 220, 130, 250. Och därmed kan man glömma dem. (Och till alla LTK:are kan jag säga att Stefan B mycket riktigt tyckte jag var en mes i marken så det får jag leva med till DM.)

Ja, som Nitro föreslog var det mycket riktigt böjdag idag. Detta brukar kännetecknas av en lätt erotisk laddning i luften från det att man stiger upp till dess att det är dags. Här går liksom inte att ta miste. Erotik <-> Poesi <-> Böj.

Jag var ändå lite sliten idag men i stort sett bara i axlarna där överansträngningen fortfarande sitter i. Det som idag var mest jobbigt var att lyfta upp vikterna till och på stången samt att lyfta av i några bänkar.

Well, nedan följer dagens semester:

Böj 1x5x135, 1x5x145, 1x5x155, 1x5x165, 1x5x175

Good mornings 1x7(?)x100, 3x6x120

Frontböj 4x6-7x60 som ren rörelseövning

Ultralätta mark 3x3x100 och 3x3x100 i sumo.

Ett par set mage i hiss

Ja, det var väl ungefär också vad planen var. Några set mage till skulle jag kanske gjort men det spelar ingen större roll kanske.

Och Bert, lindningspaniken inför tredje var oerhört rolig, haha.
Saft und Kraft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-09, 00:53   #11
Akoral
Registered User

Akorals avatar

Reg.datum: Feb 2008
Synd att jag var klar precis när du kom och var sjukt stressad :P hade gärna hjälpt dig med lite klagande på din böj teknik =)

aja här är din 250 mark från i söndags http://www.youtube.com/watch?v=awDzzX4qXOU
Gammal 2008-09-09, 06:17   #12
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

250! Ååå-hejj!

TK Trossö
Gammal 2008-09-09, 11:57   #13
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
250! Ååå-hejj!

[yt.]awDzzX4qXOU[/yt]
Dräkt + toppning + maxning = 300
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-09, 12:46   #14
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk

bertberts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Dräkt + toppning + maxning = 300
Han kan ju börja med att inte dra stången en halvmeter från kroppen
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-09, 12:52   #15
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Han kan ju börja med att inte dra stången en halvmeter från kroppen
Bra tips.

TK Trossö

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:12.