Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-09, 16:34   #1
dekkan
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Min första deff! Ser det bra ut?

Hej jag påbörjade min första deff nu i början av februari jag följer spegeln och slutar med deffen då jag är nöjd.

Mina stats:
179cm
84kg (81kg i dagsläget) tror jag gjort av med mycket vätska.
20år

Använder mig av shapeupclub för mina måltider.
För att få fram mitt kalori behov har jag bland annat använt mig av http://www.1percentedge.com/ifcalc/

Jag försöker sikta på att ligga runt 1,9-2k kcal om dagen kan bli 2,1k på träningsdagar.

Eftersom jag fortfarande bor hemma så lagar jag min egen mat för att ha koll på vad jag trycker i mig. Jag gjorde matlådor för 2 veckor med ris och kyckling jag vet jag är tråkig men jag älskar kyckling så jag är nöjd

Jag äter 2 gånger om dagen och ett mellanmål inkl en EAA före och en Whey shake efter träning.

Frukost:
I vanligt fall bara en espresso om något.

Lunch:
ca 200g kokt kyckling (322 kcal/59g protein/2g carb/ 8g fat)
90g okokt ris (315 kcal/72g carb/1g fat)
150g broccoli (51 kcal/4g prot/10g carb/1g fat)

Middag:
190g kyckling (292kcal/54g prot/2g carb/8g fat)
90g okokt ris (312kcal/6g prot/71g carb/1g fat)
240g broccoli (82kcal/7g prot/16g carb/1g fat
0,25 dl rapsolja (225kcal 25gfat)
50g Cashewnötter naturella (285kcal/10g prot/9g carb/24g fat)

Annat:
1 skopa WHEY (24g prot/2g carb/1g fat)
1 skopa EAA (40kcal/10g prot)

KCAL 2069
183g Protein
184g Carbs
71g Fat

Efter en veckas deff så körde jag på en cheat meal. Kebab tallrik räknar med att den låg på ungefär 1300 kcal tror jag hamna på underskott då också tränade också.

Jag tycker jag har ett bra upplägg fast vad tycker ni finns det något ni hade ändrat? Kan säga att jag missbrukar ju funlight och pepsi max flitigt..
dekkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 17:10   #2
Provrörsbarn
Registered User

Reg.datum: May 2011
Citat:
Ursprungligen postat av dekkan Visa inlägg
Hej jag påbörjade min första deff nu i början av februari jag följer spegeln och slutar med deffen då jag är nöjd.

Mina stats:
179cm
84kg (81kg i dagsläget) tror jag gjort av med mycket vätska.
20år

Använder mig av shapeupclub för mina måltider.
För att få fram mitt kalori behov har jag bland annat använt mig av http://www.1percentedge.com/ifcalc/

Jag försöker sikta på att ligga runt 1,9-2k kcal om dagen kan bli 2,1k på träningsdagar.

Eftersom jag fortfarande bor hemma så lagar jag min egen mat för att ha koll på vad jag trycker i mig. Jag gjorde matlådor för 2 veckor med ris och kyckling jag vet jag är tråkig men jag älskar kyckling så jag är nöjd

Jag äter 2 gånger om dagen och ett mellanmål inkl en EAA före och en Whey shake efter träning.

Frukost:
I vanligt fall bara en espresso om något.

Lunch:
ca 200g kokt kyckling (322 kcal/59g protein/2g carb/ 8g fat)
90g okokt ris (315 kcal/72g carb/1g fat)
150g broccoli (51 kcal/4g prot/10g carb/1g fat)

Middag:
190g kyckling (292kcal/54g prot/2g carb/8g fat)
90g okokt ris (312kcal/6g prot/71g carb/1g fat)
240g broccoli (82kcal/7g prot/16g carb/1g fat
0,25 dl rapsolja (225kcal 25gfat)
50g Cashewnötter naturella (285kcal/10g prot/9g carb/24g fat)

Annat:
1 skopa WHEY (24g prot/2g carb/1g fat)
1 skopa EAA (40kcal/10g prot)

KCAL 2069
183g Protein
184g Carbs
71g Fat

Efter en veckas deff så körde jag på en cheat meal. Kebab tallrik räknar med att den låg på ungefär 1300 kcal tror jag hamna på underskott då också tränade också.

Jag tycker jag har ett bra upplägg fast vad tycker ni finns det något ni hade ändrat? Kan säga att jag missbrukar ju funlight och pepsi max flitigt..
Jag tycker det ser riktigt bra ut. När brukar du träna om man får fråga?
Provrörsbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 17:38   #3
dekkan
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Provrörsbarn Visa inlägg
Jag tycker det ser riktigt bra ut. När brukar du träna om man får fråga?
Ja juste jag det kan va bra o veta.

Jag har tränat 4-5 gånger den här första veckan känner att det kanske var för mycket var riktigt seg förra passet. Under bulken var det inga som helst problem.

Tränar alltid på eftermiddagen. 13:00-17:00.
Gammal 2013-02-09, 17:47   #4
Provrörsbarn
Registered User

Citat:
Ja juste jag det kan va bra o veta.

Jag har tränat 4-5 gånger den här första veckan känner att det kanske var för mycket var riktigt seg förra passet. Under bulken var det inga som helst problem.

Tränar alltid på eftermiddagen. 13:00-17:00.
Vila vid deff är extra viktigt, så släng in en vilodag när du känner dig seg ja, en "aktiv" vilodag i form av att ta en promenad eller något om det känns bättre.

Men äter du middagsmålet efter träningen eller? Av egen erfarenhet så kände jag att deffen funkade riktigt bra när jag fick i mig den största delen av kalorierna efter att jag hade tränat, om du förstår vad jag menar?
Gammal 2013-02-09, 18:06   #5
dekkan
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Provrörsbarn Visa inlägg
Vila vid deff är extra viktigt, så släng in en vilodag när du känner dig seg ja, en "aktiv" vilodag i form av att ta en promenad eller något om det känns bättre.

Men äter du middagsmålet efter träningen eller? Av egen erfarenhet så kände jag att deffen funkade riktigt bra när jag fick i mig den största delen av kalorierna efter att jag hade tränat, om du förstår vad jag menar?

Jag kommer ha en extra vilodag nu när jag deffar har inte orken för lika många tränings pass

Största målet på dagen äter jag ungefär en timme efter träning när jag är hemma Känns bäst så och hungern är som mest då.

Det ända som känns segt är energin till träningen och att orka. Har kört PWO förut men inga planer på att börja med det igen. Tar kaffe innan träning mer än så är det inte.
Gammal 2013-02-09, 19:00   #6
Rakanichy
Registered User

Reg.datum: May 2010
rent allmänt skulle jag säga mer veggies. Var inte en matrasist, välj grönsaker i alla olika färger, var inte rädd för fryst. På så sätt säkrar du att du får i dig tillräckligt av alla olika vitaminer.

Sedan skulle jag vilja påstå att variation är viktigt. Därför skulle jag ha olika kolhydratskällor på de olika måltiderna (mindre viktigt) och kanske välja olika proteinkällor då och då t.ex. lax och annan fisk.
Rakanichy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 19:18   #7
dekkan
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Rakanichy Visa inlägg
rent allmänt skulle jag säga mer veggies. Var inte en matrasist, välj grönsaker i alla olika färger, var inte rädd för fryst. På så sätt säkrar du att du får i dig tillräckligt av alla olika vitaminer.

Sedan skulle jag vilja påstå att variation är viktigt. Därför skulle jag ha olika kolhydratskällor på de olika måltiderna (mindre viktigt) och kanske välja olika proteinkällor då och då t.ex. lax och annan fisk.

Tro mig jag älskar sallader! Det är mer brist på tid och fantasi för mig...

Kan tillägga att jag intar omega 3 / multivitamin tabletter till varje måltid.

Blir torsk nästa vecka!
Jag gillar fullkorns pasta också ska testa det

Tack för tipset iaf!
Gammal 2013-02-09, 19:23   #8
Rakanichy
Registered User

Reg.datum: May 2010
Citat:
Tro mig jag älskar sallader! Det är mer brist på tid och fantasi för mig...

Kan tillägga att jag intar omega 3 / multivitamin tabletter till varje måltid.

Blir torsk nästa vecka!
Jag gillar fullkorns pasta också ska testa det

Tack för tipset iaf!
tillskotten är ju bättre än inget iallafall Potatis är bra om du vill ha i dig mycket massa i förhållande till kalorierna. Om du äter lax så kan du skippa omega 3 den dagen för att spara in några kronor. 100 gram lax innhåller kring 1.5-2.7 gram EPA+DHA. Annars ser jag verkligen inga problem i upplägget, se till att hålla psyket uppe och träna tungt och rätt!

En liten anmärkning skulle kunna vara att du har aningen lågt energiintag för din storlek och massa, men jag vet inte vad du sysslar med på dagarna. Jag som iallafall går till skolan varje dag och jobbar 3 dagar i veckan samt tränar 4-5 gånger i veckan äter ca 2400 kcal per dag när jag deffar och jag väger nästan tio kilo mindre än dig.
Rakanichy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 19:53   #9
dekkan
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Rakanichy Visa inlägg
tillskotten är ju bättre än inget iallafall Potatis är bra om du vill ha i dig mycket massa i förhållande till kalorierna. Om du äter lax så kan du skippa omega 3 den dagen för att spara in några kronor. 100 gram lax innhåller kring 1.5-2.7 gram EPA+DHA. Annars ser jag verkligen inga problem i upplägget, se till att hålla psyket uppe och träna tungt och rätt!

En liten anmärkning skulle kunna vara att du har aningen lågt energiintag för din storlek och massa, men jag vet inte vad du sysslar med på dagarna. Jag som iallafall går till skolan varje dag och jobbar 3 dagar i veckan samt tränar 4-5 gånger i veckan äter ca 2400 kcal per dag när jag deffar och jag väger nästan tio kilo mindre än dig.
Förstår precis vad du menar med laxen/potatisen kommer nog vilja ändra för att orka och variera senare i deffen.

Vad det gäller Kcal så vet jag att jag ligger rejält lågt men det har börjat bra jag testar mig fram. Ökar om jag känner att de behövs. På mitt jobb är det mycket stilla sittande men stressigt. Annars sitter jag också mycket hemma
Men jag promenerar raskt tempo till och från jobb. Går ut med hunden då och då.
Så som sagt testar jag mig fram försöker se hur min kropp reagerar går efter det.

Tacksam för dina tips
Gammal 2013-02-09, 20:10   #10
Bikken
Registered User

Reg.datum: Feb 2013
Bättre att ta mindre måltider varannan timme istället för 3stora.
Ta ett blandprotein eller Kasein innan du ska sova.
Bikken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 20:15   #11
dekkan
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Bikken Visa inlägg

Det där har jag undrat över fått höra massa olika jag äter som sagt 2/3 gånger om dagen. Oftast mellan 14:00-21:00 vad är det för skillnad?

Kasein innan jag ska sova antar jag att jag skulle kunna fast då kan jag lika gärna ta bort en del av kycklingen right? Eller ska jag ta det utöver mina 180g protein om dagen.. Jag äter ett av mina mål sent in på kvällen och sover 1-2 timmar efter det.
Gammal 2013-02-09, 21:45   #12
Provrörsbarn
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Bikken Visa inlägg
Varför är det bättre menar du?

Själv äter jag bara 2 gånger om dagen, både vi deff och bulk...funkar grymt bra för mig.
Gammal 2013-02-09, 21:48   #13
Provrörsbarn
Registered User

Citat:
Det där har jag undrat över fått höra massa olika jag äter som sagt 2/3 gånger om dagen. Oftast mellan 14:00-21:00 vad är det för skillnad?

Kasein innan jag ska sova antar jag att jag skulle kunna fast då kan jag lika gärna ta bort en del av kycklingen right? Eller ska jag ta det utöver mina 180g protein om dagen.. Jag äter ett av mina mål sent in på kvällen och sover 1-2 timmar efter det.
Det spelar ingen roll om man äter 1 gång om dagen eller 20ggr, själv äter jag oftast 2 stora mål om dagen vilket funkar bra för mig. Du får testa och känna efter själv vad som passar dig bäst. Själv skulle jag aldrig palla 5-6 små måltider varje dag. Vill äta mig riktigt mätt och ha mer tid över till annat. Det andra med 14:00-21:00 är nog periodisk fasta du tänker på, Man äter inte på ett visst antal timmar (ca 16 timmar) och så har man sedan ett "ätarfönster" som brukar vara i 8 timmar, men många kör olika tider.
Gammal 2013-02-10, 09:13   #14
Bryggan
Registered User

Bryggans avatar

Reg.datum: Feb 2013
Jag vet inte hur det är med er men jag pallar inte inte öka min aktivitet när jag vill gå ner i vikt utan gillar att köra på som vanligt. Därför måste jag ju lägga om kosten. Jag orkar inte heller gå och vara hungrig, jag ljuger inte om jag säger att jag äter åtminstone 6-7 gånger om dagen för att slippa gå och tänka på mat. Tycker det fungerar för mig.
Bryggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 16:40   #15
dekkan
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Bryggan Visa inlägg
Jag vet inte hur det är med er men jag pallar inte inte öka min aktivitet när jag vill gå ner i vikt utan gillar att köra på som vanligt. Därför måste jag ju lägga om kosten. Jag orkar inte heller gå och vara hungrig, jag ljuger inte om jag säger att jag äter åtminstone 6-7 gånger om dagen för att slippa gå och tänka på mat. Tycker det fungerar för mig.
Jag kör två stora måltid känns bra och går sällan hungrig. Natt protein där emot kanske jag prövar

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:22.