Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-21, 19:55   #1
slackerguru
Registered User

Reg.datum: Jan 2013
Näringsvärde i ångad mat?

Fråga 1:
Köpte en ångugn för cirka två år sedan.
Jag brukar oftast tillaga kyckling, torsk och broccoli i den. Jag undrar vart man titta upp näringsvärdet i ångad mat? Hittade inget på livsmedelsverket, shapeupclub eller dumbbell.

Fråga 2:
Minns att försäljaren sa att man behöll mer av vissa vitaminer och mineraler om man ångade maten istället för stekning.
Stämmer detta påstående?
slackerguru är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 20:14   #2
begt
Registered User

Reg.datum: Jun 2011
Det finns en artikel på träningslära.se där det står att ångkokta grönsaker behåller mest näring, jämfört med kokning och stekning.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-23, 08:57   #3
JakeShaft
Registered User

JakeShafts avatar

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av slackerguru Visa inlägg
Fråga 1:
Köpte en ångugn för cirka två år sedan.
Jag brukar oftast tillaga kyckling, torsk och broccoli i den. Jag undrar vart man titta upp näringsvärdet i ångad mat? Hittade inget på livsmedelsverket, shapeupclub eller dumbbell.
Borde vara tillräckligt lite för att det inte skall vara värt att ta hänsyn. Några kalorier försvinner inte. Till exempel stärkelse i potatis förångas inte flyter ut i luften, möjligt att den tappar någon vätska och att en ytterst liten mängd möjligtvis försvinner där.

Om du räknar mineraler och vitaminer får du anses som exceptionellt noggrann och då får man kolla upp varje ämne för sig eftersom det skiljer vid vilken temperatur de "förstörs".

Citat:
Ursprungligen postat av slackerguru Visa inlägg
Fråga 2:
Minns att försäljaren sa att man behöll mer av vissa vitaminer och mineraler om man ångade maten istället för stekning.
Stämmer detta påstående?
Ja. Ämnen försöker skapa jämvikt med omgivningen. Innehåller det du kokar mer järn än vattnet så kommer järnet att fly ut i vattnet. Vissa vitaminer klarar heller inte värme (tror jag). Samma sak gäller när man steker om du inte torrsteker då stannar nog det mesta. Ångkokar man har inte vitaminer och mineraler någonstans att "fly" men de kan fortfarande förstöras av värmen.
Gammal 2013-05-30, 20:40   #4
slackerguru
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av JakeShaft Visa inlägg
Borde vara tillräckligt lite för att det inte skall vara värt att ta hänsyn. Några kalorier försvinner inte. Till exempel stärkelse i potatis förångas inte flyter ut i luften, möjligt att den tappar någon vätska och att en ytterst liten mängd möjligtvis försvinner där.

Om du räknar mineraler och vitaminer får du anses som exceptionellt noggrann och då får man kolla upp varje ämne för sig eftersom det skiljer vid vilken temperatur de "förstörs".

Ja. Ämnen försöker skapa jämvikt med omgivningen. Innehåller det du kokar mer järn än vattnet så kommer järnet att fly ut i vattnet. Vissa vitaminer klarar heller inte värme (tror jag). Samma sak gäller när man steker om du inte torrsteker då stannar nog det mesta. Ångkokar man har inte vitaminer och mineraler någonstans att "fly" men de kan fortfarande förstöras av värmen.
Vill veta exakt eftersom jag är noga med mina kalorier just nu.
Gammal 2013-05-30, 20:42   #5
slackerguru
Registered User

Mailade livsmedelsverket och fick svar:
Hej,

Tyvärr känner vi inte heller någon tabell som specifikt visar energiinnehållet i ångkokt mat. I och med att du förlorar lite vätska vid ångkokning kommer det ske en liten koncentrering av näringsämnen vilket i sin tur leder till lite ökat energiinnehåll. På vår webbsida om näringsförändringar vid tillagning (http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-...id-matlagning/ ) finns en länk till rapporten ”nutrient losses and gains” där kan du hitta värden för viktförändring vid ångkokning av fisk (ca 15 %). Viktförändringen motsvara framförallt vattenförlust och ju större vattenförlust desto större ökning i energiinnehåll.

Med vänlig hälsning

Veronica

Veronica Öhrvik
Nutritionist

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:27.