Citat:
Ursprungligen postat av slackerguru
Fråga 1:
Köpte en ångugn för cirka två år sedan.
Jag brukar oftast tillaga kyckling, torsk och broccoli i den. Jag undrar vart man titta upp näringsvärdet i ångad mat? Hittade inget på livsmedelsverket, shapeupclub eller dumbbell.
|
Borde vara tillräckligt lite för att det inte skall vara värt att ta hänsyn. Några kalorier försvinner inte. Till exempel stärkelse i potatis förångas inte flyter ut i luften, möjligt att den tappar någon vätska och att en ytterst liten mängd möjligtvis försvinner där.
Om du räknar mineraler och vitaminer får du anses som exceptionellt noggrann och då får man kolla upp varje ämne för sig eftersom det skiljer vid vilken temperatur de "förstörs".
Citat:
Ursprungligen postat av slackerguru
Fråga 2:
Minns att försäljaren sa att man behöll mer av vissa vitaminer och mineraler om man ångade maten istället för stekning.
Stämmer detta påstående?
|
Ja. Ämnen försöker skapa jämvikt med omgivningen. Innehåller det du kokar mer järn än vattnet så kommer järnet att fly ut i vattnet. Vissa vitaminer klarar heller inte värme (tror jag). Samma sak gäller när man steker om du inte torrsteker då stannar nog det mesta. Ångkokar man har inte vitaminer och mineraler någonstans att "fly" men de kan fortfarande förstöras av värmen.