Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-02-10, 21:37   #1
Ninnie
Guest

Hur ska jag äta för att orka?

Hej!

Efter nu att jag har tränat rätt så seriöst för att få bättre kondition och bli starkare och bli bättre på det jag vill så har väl det gått helt okej. Men jag har dock inte varit så noga med maten. Jag har t ex kunnat äta ljusa mackor med oboy till frukost och knappt äta någon middag medan jag senare ätit godis, aja om ni förstår vad jag menar. Jag vet på ett ungefär vad man ska äta men jag har alltid gillat godis och så så jag har bara ätit det jag varit sugen på. Det är inte på något sätt att jag är överviktig 163cm/54 kg.
Men nu så nu hade jag tänkt att bättre på min kost så jag orkar hela tiden och så att jag mår bra. Jag tränar väldigt mycket, vilket jag vet om. Men vissa saker är dock inte såå krävande. Jag tänkte att jag skulle skriva hur jag tränar på en vecka, men ibland så hoppar man ju över träningen då och då när man känner att man inte orkar. Men så här ser du ut:

Måndag:
Snabbhet
-Trapplöpning 4-8 lopp
-Djupa bänkhopp 3-5x6-10 hopp
-5-10 meters accelerationer från
försvarsposition
- -- I I-- men från liggande position
- Överstegsbackning (Lärde mig på träningen)
- Blockhopp till acceleration snett bakåt
- Sidohoppsförflyttning (ta i golv, byt sida)
4-6 lopp/övning

Hoppstyrka
- Vristhopp 3-5 x 10 hopp (rakt upp och framåt, arbeta med vaderna)
- Saxhopp 2-4 x 10 hopp (fotbollen, bakom framför osv.)
- Skridskohopp (Åt sidorna som)

Tisdag:
Fartlek
20 minuter

Intervall
3-4 minuters intervaller, vila ner pulsen till 120 slag mellan gångerna. 3-5 lopp

Onsdag:
Löpning:
1 h så långt/snabbt jag orkar

Kaststyrka
- Slungkast framåt (bara framför kroppen)
- Slungkast bakåt (över huvudet och bak)
- Slungkast i sida
- Tvåarmsstöt uppåt (håller med båda händerna, sen som att kasta ungefär rakt uppåt)
- Inkast
- Situpkast (sitta rak med ben och rygg, kasta bollen rakt uppåt)
- Sittande sidokast (situps med boll)

Torsdag:
Vila

Fredag:
Fartlek
20 minuter

Intervall
3-4 minuters intervaller, vila ner pulsen till 120 slag mellan gångerna. 3-5 lopp

Lördag:
Snabbhet
-Trapplöpning 4-8 lopp
-Djupa bänkhopp 3-5x6-10 hopp 
-5-10 meters accelerationer från
försvarsposition
- -- I I-- men från liggande position
- Överstegsbackning (Lärde mig på träningen)
- Blockhopp till acceleration snett bakåt
- Sidohoppsförflyttning (ta i golv, byt sida)
4-6 lopp/övning

Hoppstyrka
- Häckhopp jämfota 5 x 6 hopp
- Stående femsteg (Stort jämfotasteg framåt, sedan 4 st långa hopp, ej jämfota) 5 st lopp
- Grodhopp 3 x 6 hopp

Långdistans
Om jag orkar

Söndag:
Löpning:
En 1h

Kaststyrka
- Slungkast framåt (bara framför kroppen)
- Slungkast bakåt (över huvudet och bak)
- Slungkast i sida
- Tvåarmsstöt uppåt (håller med båda händerna, sen som att kasta ungefär rakt uppåt)
- Inkast
- Situpkast (sitta rak med ben och rygg, kasta bollen rakt uppåt)
- Sittande sidokast (situps med boll)

Låångt blev det där, men vissa saker som kaststyrka osv tar ju inte så värst länge, och så är det med mycket i det här programmet. Om ni undrar varför så konstiga övningar så är det för volleyboll Plus att träningarna börjar nästa vecka, två ggr i veckan.

Men för att orka med det här så skulle jag vilja ha tips till min mat, jag tänkte något ungefär så här:

Frukost: Havregrynsgröt m. minimjölk och lågkaloriäppelmos.
Lunch: Skolmaten som serveras + ett glas mjölk
Mellanmål: En grov macka med keso och kaviar på
Middag: Brukar bli något av vanlig husmanskost, men inte så fettrikt, utan kyckling med ris mm.

Jag vet att ni kanske tycker att jag ska äta något till mellanmål, men jag har jättesvårt för det sådär på förmiddagen, man känner sig så full i magen då och blir inte alls sugen på lunch. Men jag äter ju ganska så stora potioner. Är detta ett bra upplägg för maten i så fall? Jag vill ju orka mer, samt bli lite fastare kanske. Mycket tacksam för svar!
  Svara med citat
Gammal 2004-02-10, 22:03   #2
[ZipX]
Standard Medlem

Reg.datum: Jun 2003
Ska du orka att träna så mycket får du nog allt se till att äta mera!
se till att få i dig den där extra grovmackan med något proteinrikt på förmiddagen osv...
[ZipX] är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-11, 04:58   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Jajamen - med den träningsmängden får du nog allt se till att peta i dig lite mer mat. Annars blir orken lidande och du får svårt att se resultat från träningen.

Egentligen är det inte så avancerat. Två mål till, baserade på stärkelserika kolhydrater som pasta, ris, potatis eller havregrynsgröt, och till detta någon proteinkälla form av fisk, kött, fågel, skaldjur, eller äggrätt.

Du verkar dessutom inte få i dig speciellt mycket protein. Till frukosten t ex kan du gott koka ett par ägg och äta med njutning och gott samvete.

Och du behöver inte undvika fett på något sätt! Det får dock gärna komma från bra källor; bra oljor som oliv- och rapsolja gör susen. Använd dem gärna i eller på maten för god smak och god effekt.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:46.