Hej!
Efter nu att jag har tränat rätt så seriöst för att få bättre kondition och bli starkare och bli bättre på det jag vill så har väl det gått helt okej. Men jag har dock inte varit så noga med maten. Jag har t ex kunnat äta ljusa mackor med oboy till frukost och knappt äta någon middag medan jag senare ätit godis, aja om ni förstår vad jag menar. Jag vet på ett ungefär vad man ska äta men jag har alltid gillat godis och så så jag har bara ätit det jag varit sugen på.

Det är inte på något sätt att jag är överviktig 163cm/54 kg.
Men nu så nu hade jag tänkt att bättre på min kost så jag orkar hela tiden och så att jag mår bra. Jag tränar väldigt mycket, vilket jag vet om. Men vissa saker är dock inte såå krävande. Jag tänkte att jag skulle skriva hur jag tränar på en vecka, men ibland så hoppar man ju över träningen då och då när man känner att man inte orkar. Men så här ser du ut:
Måndag:
Snabbhet
-Trapplöpning 4-8 lopp
-Djupa bänkhopp 3-5x6-10 hopp
-5-10 meters accelerationer från
försvarsposition
- -- I I-- men från liggande position
- Överstegsbackning (Lärde mig på träningen)
- Blockhopp till acceleration snett bakåt
- Sidohoppsförflyttning (ta i golv, byt sida)
4-6 lopp/övning
Hoppstyrka
- Vristhopp 3-5 x 10 hopp (rakt upp och framåt, arbeta med vaderna)
- Saxhopp 2-4 x 10 hopp (fotbollen, bakom framför osv.)
- Skridskohopp (Åt sidorna som)
Tisdag:
Fartlek
20 minuter
Intervall
3-4 minuters intervaller, vila ner pulsen till 120 slag mellan gångerna. 3-5 lopp
Onsdag:
Löpning:
1 h så långt/snabbt jag orkar
Kaststyrka
- Slungkast framåt (bara framför kroppen)
- Slungkast bakåt (över huvudet och bak)
- Slungkast i sida
- Tvåarmsstöt uppåt (håller med båda händerna, sen som att kasta ungefär rakt uppåt)
- Inkast
- Situpkast (sitta rak med ben och rygg, kasta bollen rakt uppåt)
- Sittande sidokast (situps med boll)
Torsdag:
Vila
Fredag:
Fartlek
20 minuter
Intervall
3-4 minuters intervaller, vila ner pulsen till 120 slag mellan gångerna. 3-5 lopp
Lördag:
Snabbhet
-Trapplöpning 4-8 lopp
-Djupa bänkhopp 3-5x6-10 hopp
-5-10 meters accelerationer från
försvarsposition
- -- I I-- men från liggande position
- Överstegsbackning (Lärde mig på träningen)
- Blockhopp till acceleration snett bakåt
- Sidohoppsförflyttning (ta i golv, byt sida)
4-6 lopp/övning
Hoppstyrka
- Häckhopp jämfota 5 x 6 hopp
- Stående femsteg (Stort jämfotasteg framåt, sedan 4 st långa hopp, ej jämfota) 5 st lopp
- Grodhopp 3 x 6 hopp
Långdistans
Om jag orkar
Söndag:
Löpning:
En 1h
Kaststyrka
- Slungkast framåt (bara framför kroppen)
- Slungkast bakåt (över huvudet och bak)
- Slungkast i sida
- Tvåarmsstöt uppåt (håller med båda händerna, sen som att kasta ungefär rakt uppåt)
- Inkast
- Situpkast (sitta rak med ben och rygg, kasta bollen rakt uppåt)
- Sittande sidokast (situps med boll)
Låångt blev det där, men vissa saker som kaststyrka osv tar ju inte så värst länge, och så är det med mycket i det här programmet. Om ni undrar varför så konstiga övningar så är det för volleyboll

Plus att träningarna börjar nästa vecka, två ggr i veckan.
Men för att orka med det här så skulle jag vilja ha tips till min mat, jag tänkte något ungefär så här:
Frukost: Havregrynsgröt m. minimjölk och lågkaloriäppelmos.
Lunch: Skolmaten som serveras + ett glas mjölk
Mellanmål: En grov macka med keso och kaviar på
Middag: Brukar bli något av vanlig husmanskost, men inte så fettrikt, utan kyckling med ris mm.
Jag vet att ni kanske tycker att jag ska äta något till mellanmål, men jag har jättesvårt för det sådär på förmiddagen, man känner sig så full i magen då och blir inte alls sugen på lunch. Men jag äter ju ganska så stora potioner. Är detta ett bra upplägg för maten i så fall? Jag vill ju orka mer, samt bli lite fastare kanske. Mycket tacksam för svar!