Northug är otroligt taktisk och listig i sitt skidåkande. Men han klarar även att hänga med längre distanser bakom snubbar som drar rätt hårt och har ändå en grym spurt att lägga in, det är väl det som är mest imponerande. Dock så gillar jag inte hans fega taktik, men å andra sidan är det ju så han vinner, och upp till de andra att knäcka honom på något annat vis.
Riktigt så enkelt är det inte alltid. Hellner skulle inte kunna spurta så ens om han hade det upplägget.Han körde t.ex. väldigt snabbt nu i Falun i år på slutet, trots att segern var säkrad. Han drar ibland men han är som sagt väldigt taktisk. T.ex. så kör han väldigt fort i utförsbackar och går lite lugnare uppför; där har de svenska åkarna en hel del att lära av.
Jönsson är grym ja, men så har han bara chans att slå Northug i sprint.
Hoppa till 0:50 och sen i slutet visar han ju att han kan vinna 15 km klassiskt individuell start. Då låg han dessutom ~8 sekunder bak med 1.5 km kvar.
Northug är otroligt taktisk och listig i sitt skidåkande. Men han klarar även att hänga med längre distanser bakom snubbar som drar rätt hårt och har ändå en grym spurt att lägga in, det är väl det som är mest imponerande. Dock så gillar jag inte hans fega taktik, men å andra sidan är det ju så han vinner, och upp till de andra att knäcka honom på något annat vis.
Vad är det så fegt?Att han spurtar förbi på slutet?
Jönsson är grym ja, men så har han bara chans att slå Northug i sprint.
Är det konstigt tycker du när han är en sprinter? Northug är en grym skidåkare, säger inget annat. Men man kan absolut diskutera hurvida hans taktik är sportslig eller ej, man kan ju till exempel ta VM som exempel då tillochmed norskarna tog avstånd ifrån hans agerande innan mållinjen.
__________________ Atdevonline.com - Skriverier om ny forskning jag tycker är intressant
Northug är just nu världens bäste skidåkare, inget snack om saken han är dessutom tidernas bästa spurtare på distans. Finns ingen som har den frekvensen under ett distanslopp. Tyvärr
Northug är just nu världens bäste skidåkare, inget snack om saken han är dessutom tidernas bästa spurtare på distans. Finns ingen som har den frekvensen under ett distanslopp. Tyvärr
Hög frekvens? Du menar så här :=)?
"Är det konstigt tycker du när han är en sprinter? Northug är en grym skidåkare, säger inget annat. Men man kan absolut diskutera hurvida hans taktik är sportslig eller ej, man kan ju till exempel ta VM som exempel då tillochmed norskarna tog avstånd ifrån hans agerande innan mållinjen. "
Inte så sportsligt kanske, men jag tror inte man vet vad man gör i ett sånt läge. Så mycket adrenalin och känslor... Men visst Hellner hade inte gjort det riktigt så, även om han åkte i mål på en skida då han vann sprinten.
Senast redigerad av begt den 2011-10-01 klockan 19:17.
Det finns ett antal nya videos om Northug och vad han gör under träningssäsong. Håll utkik efter videos postade av Oyvindh007, TheSausageprince (Pölsa), och PetterNorthugVideos.
Inte dåligt inte. Jag blev riktigt imponerad av Hellner, han har otrolig kapacitet när allt stämmer med valla och form. Northug hade inte riktigt vuxit sig stark i mästerskapet vid det laget, men ens i superform hade han haft problem helt klart.