2012-12-25, 17:49
|
|
Foshizzle squad
Reg.datum: Jul 2005
|
Hundfrågor
Är så att jag har fått förfrågan att ta över en hund, en chiuhua.
En väldigt nära tjejkompis till mig har en liten hanne på ca 1,5år som hon inte kan ge den tid han behöver. Hon har fått ett jobb där hon reser väldigt mycket och bor på hotell väldigt ofta så situationen är ohållbart snart.
Hon vill verkligen inte sätta ut han på blocket för det är så mycket skumma typer och man vet aldrig vem som egentligen kommer ha hunden.
Hon ser runt nu bland vänner ifall nån kan ta han på obestämd tid. Jag har alltid velat haft hund så jag kan tänka mig ställa upp men jag vet inte om min planering tillåter detta. Kan skriva lite hur mina dagar ser ut så kanske nå kan ge lite input.
när jag jobbar natt, ut o gå/leka 21 och 1 timme framåt, åka till jobbet 22, komma hem strax innan 05 och leka/rasta igen 1timme.
Men det jag tänkte på, är det rättvist mot hunden ifall jag sover från typ 06 till 12 efter rastningen? Jag menar , han får leka av sig och göra sina behov, sen är ju jag där bara det att jag sover.
Sen är det leka o rasta hur mkt som behövs fram till 21.
Har pratat med massor av folk som har hundar, stora som små och alla säger att nattetid är inga problem då deras hundar ligger och sover fram till morgonen.
När jag jobbar dag, rasta kl 05.30-06.30, sedan åker jag och jobbar. 10.30 kommer dagmatte och går promenad fram till 11.30 och matar. Sedan kommer jag hem 15.30 och det blir mer promenader o lek.
Helgerna är jag i princip med han 24/7 , OM jag har nått att göra och är borta längre tid har jag enhel drös med folk som kan vara hundvakt.
Är detta rimligt upplägg?
Vill helst ha input av er som har erfarenhet av hund, har/haft hund.
Har läst på SKK , 6timmars regel etc etc
|
|
|
2012-12-25, 17:54
|
|
Kolozzeum Immaturity
Reg.datum: Jul 2012
|
Låter inte som några problem, jag (min familj) har haft hund nu i 12 år och hunden uppskattar också att sova  blir det panik så kan du ge dig på att en viss någon står och gnyr i örat på dig
edit: bor du i lägenhet? Min högst oprofessionella uppfattning är att hundar mår bättre om dom får komma ut och springa av sig i skogen/parken åtminstone ett par dagar i veckan
Senast redigerad av Okej den 2012-12-25 klockan 17:57.
|
|
|
2012-12-25, 17:56
|
|
Foshizzle squad
|
Citat:
Ursprungligen postat av Okej
Låter inte som några problem, jag (min familj) har haft hund nu i 12 år och hunden uppskattar också att sova  blir det panik så kan du ge dig på att en viss någon står och gnyr i örat på dig
|
ja jag försöker lägga upp så bra det går så han får det bra.
Sen är det en liten ras, har kompisar som har chihuaor och dom går ut ca 2ggr/dag, ibland 3 men då får dom bäras ut :P
tänkte de där med när jag jobbar natt. jag tänkte ut o gå med han runt 05 när jag kommer hem och 1h powerwalk/lek . Sen tänkte jag slagga till 12 som jag brukar göra.
Är man taskig som sover då? kommer han troligen också ta o slagga ?
|
|
|
2012-12-25, 18:02
|
|
Skånsk
Reg.datum: Jan 2004
|
Taskig och taskig, ger du hunden din tid då vid kl 5 och fyller motionsbehov/hjärnbehov då så kommer han/hon sova nöjt de timmar du sover
|
|
|
|
|
Foshizzle squad
|
Citat:
edit: bor du i lägenhet? Min högst oprofessionella uppfattning är att hundar mår bättre om dom får komma ut och springa av sig i skogen/parken åtminstone ett par dagar i veckan
|
jag bor i lägenhet.
Dock så är det mkt skog i närheten och en sketa stor hund rastgård bakom kåken så där får han springaa hur mkt han vill
|
|
|
|
|
Kolozzeum Immaturity
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jazen
ja jag försöker lägga upp så bra det går så han får det bra.
Sen är det en liten ras, har kompisar som har chihuaor och dom går ut ca 2ggr/dag, ibland 3 men då får dom bäras ut :P
tänkte de där med när jag jobbar natt. jag tänkte ut o gå med han runt 05 när jag kommer hem och 1h powerwalk/lek . Sen tänkte jag slagga till 12 som jag brukar göra.
Är man taskig som sover då? kommer han troligen också ta o slagga ?
|
Ja, vi har haft 3 olika hundar och alla har anpassat sig väldigt bra och gått och vilat när alla andra i huset gör det. Sen märker du om hunden är understimulerad/behöver gå ut en extra gång, min mindre begåvade syster gav hunden par skumtomtar vilket resulterade i att den blev mer speedad än en femåring på tjack, sprang runt i huset och möblerade om/stal julklappar och levde rövare (och då är hon ändå 11 år och hundpensionär). Då var det bara knyta joggingskorna och ge sig ut och springa några kilometer
En sån liten som du har kräver nog inte lika mycket motion, men som sagt, du kommer märka det
|
|
|
2012-12-25, 18:03
|
|
Foshizzle squad
|
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N
Taskig och taskig, ger du hunden din tid då vid kl 5 och fyller motionsbehov/hjärnbehov då så kommer han/hon sova nöjt de timmar du sover
|
mjo tanken är att han får leka av sig och uträtta behov under timmen.
Sen är detta skitbra taktik för träningen med =)
|
|
|
2012-12-25, 18:05
|
|
Skånsk
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jazen
mjo tanken är att han får leka av sig och uträtta behov under timmen.
Sen är detta skitbra taktik för träningen med =)
|
Försök klämma in lite hjärngymnastik under den timmen med eller under dagen i övrigt med, så det inte alltid blir lek och uträtta behov. Märker själv på hunden där hemma att får den bara fysisk utmattning så kommer energin tillbaka rätt snabbt, men tröttar man även ut huvudet så sover han gott länge
|
|
|
2012-12-25, 18:08
|
|
Foshizzle squad
|
Citat:
Försök klämma in lite hjärngymnastik under den timmen med eller under dagen i övrigt med, så det inte alltid blir lek och uträtta behov. Märker själv på hunden där hemma att får den bara fysisk utmattning så kommer energin tillbaka rätt snabbt, men tröttar man även ut huvudet så sover han gott länge
|
ja jo självklart ska det bli träning med. Lär trötta ut han psykiskt och fysiskt, lydnad och diverse
|
|
|
2012-12-25, 18:09
|
|
Kolozzeum Immaturity
|
Citat:
|
Ja precis, finns jättemycket man kan göra. Jag brukade låta vår hund leta efter lite skinka, när hon var mindre la jag i skinka i tomma toarullar och vek in kanterna så hade hon lite att kämpa med. Finns ju såna bollat med hål i som man lägger godis i som dom får gå runt och putta på om du vill låta den aktivera sig själv, gäller bara att inte göra sig för bekväm eftersom hundar verkar ha en ovilja att lära sig att när man väl puttat in en boll i ett hörn eller under någon byrå blir det svårt att få bort den själv
|
|
|
2012-12-25, 18:13
|
|
Foshizzle squad
|
ja detta låter ju iaf som en möjlighet för mig. Då jag själv tycker det är kul med hund.
På somrarna tänkte jag låta han följa med på banåkningarna, utomhus och massa skog överallt =)
|
|
|
2012-12-25, 18:19
|
|
Skånsk
|
Citat:
Ja precis, finns jättemycket man kan göra. Jag brukade låta vår hund leta efter lite skinka, när hon var mindre la jag i skinka i tomma toarullar och vek in kanterna så hade hon lite att kämpa med. Finns ju såna bollat med hål i som man lägger godis i som dom får gå runt och putta på om du vill låta den aktivera sig själv, gäller bara att inte göra sig för bekväm eftersom hundar verkar ha en ovilja att lära sig att när man väl puttat in en boll i ett hörn eller under någon byrå blir det svårt att få bort den själv 
|
samma här, det och tomma mjölkpaket är fina lådor att gömma godis i
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:16.
|

|