Citat:
Ursprungligen postat av begt
För godis tycker jag att det borde finnas en skatt som ökar ju mer man köper på en gång. Säg samma pris som idag för 200 g godis. och sen en snabbt ökande skala så att 500 g godis blir typ 25-50% dyrare än i nuläget. Det är rätt skrämmande att se barnfamiljer köpa mängder med lösviktsgodis åt sina barn. Godis då och då i små mängder kan man må bra av, men stora mängder är bara skit- förutsatt att man inte tränar kopiöst mycket. Något liknande för läsk borde också införas.
Skatteintäkterna kunde gå till att subventionera grönsaker, nötter och frukt.
|
Jag måste instämma.
Jag har sett det fler gånger än jag kan räkna på sistone; överviktiga föräldrar med ungar som är ute och handlar. Man storhandlar, men matinköpen är inte nyttiga någonstans. Chipspåsar, hönökakor, glass, choklad, godis, juice, läsk. Vad sysslar folk med egentligen? Unna sig saker i alla ära men ärligt talat.
Hade vår kropp varit genomskinlig undrar jag hur många som ätit på det viset.
Det känns rätt obehagligt på något sätt men maten är en helig ko i vårt samhälle. Kom inte här och säg åt mig vad jag ska äta, typ. Oavsett om man väger 120 kg och kanske får sina barn att växa upp som överviktiga.
Det kan ju verka beskedligt, men problemet är ju att övervikt är kopplat till så många hälsorisker och innebär kostnader för samhället.