Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-20, 10:33   #1
kettlebellGuden
Banned User

Reg.datum: Aug 2010
Dansk sockerskatt stoppas

http://www.sydsvenskan.se/danmark/da...rskatt-stoppas
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 11:20   #2
edasvangen
Registered User

Reg.datum: Apr 2011
Skatt på fett i Danmark? :o ren idioti att lägga skatt på näringsämnen som finns naturligt i det mesta vi äter..
edasvangen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 11:27   #3
begt
Registered User

Reg.datum: Jun 2011
För godis tycker jag att det borde finnas en skatt som ökar ju mer man köper på en gång. Säg samma pris som idag för 200 g godis. och sen en snabbt ökande skala så att 500 g godis blir typ 25-50% dyrare än i nuläget. Det är rätt skrämmande att se barnfamiljer köpa mängder med lösviktsgodis åt sina barn. Godis då och då i små mängder kan man må bra av, men stora mängder är bara skit- förutsatt att man inte tränar kopiöst mycket. Något liknande för läsk borde också införas.

Skatteintäkterna kunde gå till att subventionera grönsaker, nötter och frukt.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 11:52   #4
Acidcrow
Registered User

Reg.datum: May 2012
Citat:
Ursprungligen postat av begt Visa inlägg
För godis tycker jag att det borde finnas en skatt som ökar ju mer man köper på en gång. Säg samma pris som idag för 200 g godis. och sen en snabbt ökande skala så att 500 g godis blir typ 25-50% dyrare än i nuläget. Det är rätt skrämmande att se barnfamiljer köpa mängder med lösviktsgodis åt sina barn. Godis då och då i små mängder kan man må bra av, men stora mängder är bara skit- förutsatt att man inte tränar kopiöst mycket. Något liknande för läsk borde också införas.

Japp, och samma med bensin och diesel skatten. Ju längre man kör desto större risk för att vara med i en olycka. Allt över 10liter borde kosta 25-50% mer..
Acidcrow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 11:56   #5
begt
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Acidcrow Visa inlägg
Japp, och samma med bensin och diesel skatten. Ju längre man kör desto större risk för att vara med i en olycka. Allt över 10liter borde kosta 25-50% mer..
Suck.

Bensin är för tillfället ett nödvändigt ont. Godis i större mängder har nästan bara nackdelar.
Gammal 2012-07-20, 12:01   #6
Acidcrow
Registered User

Reg.datum: May 2012
Citat:
Suck.

Bensin är för tillfället ett nödvändigt ont. Godis i större mängder har nästan bara nackdelar.
Kanske det. Men min poäng är att det inte ska kosta mer att storhandla. Köper man en större mängd godis vid ett tillfälle, är det inte säkert att man ska äta allt vid ett och samma tillfälle.
Acidcrow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 12:13   #7
begt
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Acidcrow Visa inlägg
Kanske det. Men min poäng är att det inte ska kosta mer att storhandla. Köper man en större mängd godis vid ett tillfälle, är det inte säkert att man ska äta allt vid ett och samma tillfälle.
Inte säkert. Men när det gäller just godis och annat gott så har det en tendens att "försvinna" snabbt vid större inköp. Man äter mer av det än vad som var tänkt.
Gammal 2012-07-20, 13:21   #8
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av edasvangen Visa inlägg
Skatt på fett i Danmark? :o ren idioti att lägga skatt på näringsämnen som finns naturligt i det mesta vi äter..
Tja, alkohol finns naturligt i en del drycker och de beskattas. Jag tror inte att man skattebefriar saker för att de är naturliga.

T.ex. apelsiner är ganska naturliga, ändå är det samma moms på dem som på andra matvaror.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 13:23   #9
edasvangen
Registered User

Reg.datum: Apr 2011
Citat:
Inte säkert. Men när det gäller just godis och annat gott så har det en tendens att "försvinna" snabbt vid större inköp. Man äter mer av det än vad som var tänkt.
Så om man nu får för sig att ha ett barnkalas eller liknande och köper lösgodis som ska räcka till 10-20 barn, ska man då behöva dra iväg och handla 5-10 gånger för att slippa betala en jävla massa skatt på godiset? Kanske ska man på semester och vill handla med sig lite extra godis. Om fru Svensson och hennes barn vill trycka i sig godis låt dem då göra det.. Inte är det mitt eller ditt problem.

Notera att det gällde ALLT som innehåller socker om jag förstod det rätt? och att det lades ner för att det skulle bli alldeles för krångligt och dyrt att införa på ett vettigt sätt.

Snart kommer det väll en skatt även på kolhydrater i Danmark, just pga att det inte fanns "naturligt" i vår kost förr i tiden..
edasvangen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 13:34   #10
begt
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av edasvangen Visa inlägg
Om fru Svensson och hennes barn vill trycka i sig godis låt dem då göra det.. Inte är det mitt eller ditt problem.
Hur sunt är det egentligen med stora mängder godis? Det slår tillbaka i ökade sjukvårdskostnader m.m. så på ett eller annat sätt drabbas alla. Kostnaderna för diabetes i USA har mångdubblats de senaste 20 åren och det blir bara värre och värre. Diabetes är ju inte den enda sjukdomen som kan uppstå precis...

Ang. barnkalas är det ett specialfall, man kanske kunde komma runt det genom att några st. större inköp per år var tillåtna utan förhöjd skatt.
Gammal 2012-07-20, 13:42   #11
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Jag gillar inte att de redan ekonomiskt mest utsatta får det ännu svårare med ekonomin. Ja det är ett eget ansvar osv men det är i alla fall vad jag tror att konsekvensen blir. Barn lär inte tjata mindre, och föräldrars dåliga samvete lär inte minska heller, bara för att det beskattas högre. Jag som redan har det gott ställt lär ju få det än mer gott ställt dock. Mot min vilja.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 13:53   #12
begt
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag gillar inte att de redan ekonomiskt mest utsatta får det ännu svårare med ekonomin. Ja det är ett eget ansvar osv men det är i alla fall vad jag tror att konsekvensen blir. Barn lär inte tjata mindre, och föräldrars dåliga samvete lär inte minska heller, bara för att det beskattas högre. Jag som redan har det gott ställt lär ju få det än mer gott ställt dock. Mot min vilja.
Det skulle bli lite billigare med nyttig mat som sagt. Det går ju göra goda äppelpajer och liknande utan en massa socker också. Bara fantasin som sätter gränser.

Förresten så är det många välbeställda barnfamiljer som köper kopiösa mängder godis också. Det är inte bara låginkomstagare precis som konsumerar godis.
Gammal 2012-07-20, 14:06   #13
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:

Kolla in EU...
Socker, javisst

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 15:06   #14
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Citat:

Jag måste instämma.

Jag har sett det fler gånger än jag kan räkna på sistone; överviktiga föräldrar med ungar som är ute och handlar. Man storhandlar, men matinköpen är inte nyttiga någonstans. Chipspåsar, hönökakor, glass, choklad, godis, juice, läsk. Vad sysslar folk med egentligen? Unna sig saker i alla ära men ärligt talat.

Hade vår kropp varit genomskinlig undrar jag hur många som ätit på det viset.

Det känns rätt obehagligt på något sätt men maten är en helig ko i vårt samhälle. Kom inte här och säg åt mig vad jag ska äta, typ. Oavsett om man väger 120 kg och kanske får sina barn att växa upp som överviktiga.

Det kan ju verka beskedligt, men problemet är ju att övervikt är kopplat till så många hälsorisker och innebär kostnader för samhället.

Senast redigerad av tjing den 2012-07-20 klockan 15:11.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 15:08   #15
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Det skulle bli lite billigare med nyttig mat som sagt. Det går ju göra goda äppelpajer och liknande utan en massa socker också. Bara fantasin som sätter gränser.
Och?

Det där säger inte emot något av det jag skrev.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:30.