2004-02-03, 12:48
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2002
|
Hur tillagar man kyckling enkelt?
Hej
Jag försökte mig på att steka kyckling idag, men den blev torr och oätbar. Den enda rätt jag klarar av att laga är köttfärssås men det blir lite enformigt i längden.
Om nån har några rpd om hur man tillagar kyckling eller nån annan rätt så skulle jag bli väldigt glad.
|
|
|
2004-02-03, 13:05
|
|
Ge mig en igloo
Reg.datum: Aug 2002
|
För oss stenålderlsmänniskor utan micro:
Klipp (med våld om frusen) isär en kycklingfile och stormkoka nån minut till genomkokt. Vill du att det ska smaka nåt också kan du stormkoka i buljong, fond eller krossade tomater (den sista är det svårt att kolla om det är genomkokt i - viktigt när det gäller kyckling).
Vill du att det ska vara GOTT också så stek på rätt hög värme först och sänk, det ultimata är att marinera eller koka sakta i gryta med nåt skoj.
En chili con carne där "carnen" består av kyckling är inte helt fel!
|
|
|
2004-02-03, 14:17
|
|
Taxidriver
Reg.datum: Feb 2004
|
så här gör jag
Tina fileerna en stund så det går att skära dom.
Sen delar man upp dom i små bitar, stek tills dom fått fin färg. krydeda med salt o peppar. sen i med lite krossade tomater och lätt cremefraiche. koka ihop några minuter och krydda lite till efter smak. Sen är det bara att servera ihop med ris. Enklet, gott och snabbt
|
|
|
2004-02-03, 19:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
kykkling
Så här kör jag. Skit gott!
1, Tina din kykklingfilé
2, Slicea upp den i små fina bitar
3, Stek/Woka i lite olja
4, Släng i lite WOK-Grönsaker
5, I med färdigkryddmix efter smak (Santa Maria Spicy World har massa goda thai mixer) och vatten.
6, Fääääärdig! Servera med Ris/Nudlar.
Snabbt å bra!
|
|
|
2004-02-03, 19:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2003
|
hum.. jag tinar kycklingen tills den verkligen är tinad. sedan stekar jag den tills den blir lätt brun på båda sidorna på ganska hög värme... därefter så sänker jag värmen till typ 4a och häller i lite vatten i stekpannan... och lägger locket på...sen kokar jag dom ett par minuter på varje sida o vänder o samma sak igen. när vattnet försvinner häller man till lite mer vatten. efter ett par vändningar så stekar jag det som det är så att det får lite mer brun färg  dom ska vara mjuka  helt enkelt. hoppas ni förstår vad jag menar hehe
|
|
|
2004-02-03, 19:30
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Originally posted by Lellan
En chili con carne där "carnen" består av kyckling är inte helt fel!
|
Nu blev jag ju ännu mer hungrig och min lasagne som inte är färdig på minst 20 minuter.
Vanlig köttfärsås med kyckling är också helt okey, gärna med tacoskryddor. Det går utmärkt att blanda köttfärs och kyckling i en sådan sås men man kan så klart ha enbart kyckling.
Kyckling och bönor i en lycklig röra tillsamman med grönsaker och frukt är också en höjdare.
|
|
2004-02-03, 20:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2003
|
Lägg ner dom frusna filéerna i varmt vatten som du byter tills kycklingen har tinat vilket tar ca. 30 min. sen lägger du dom i en ungsfast form, kryddar, ringlar över lite olivolja och hivar in mitt i ungnen på 250 grader i 35 min. Klart!
MVH
Joakim
|
2004-02-03, 21:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2002
|
- Använd alltid tinade fileer ( uppskärda eller hela spelar egentligen ingen roll )
- Gör en kryddblandning innan. Pyttelite olja, kryddorna och sen vatten så de blir lagom tjockt. Smörj sedan in kycklingen i det så slipper du använda något fett alls i panan. På det sättet använder man oerhört lite olja/fett och de blir saftiga som fan
- Stek först någon minut på hög värme. Sen på låg värme. Var inte rädd för att ta av dem. SKär upp en liten bit o kolla. Så länge de inte är rött så är de ingen fara.
- Köp en bra och prisvärd kyckling. Euroshopper är långt mycket bättre än kronfågel och guldfågeln. HEJA EUROSHOPPER. Sen kostar den bara 65 kr kg.
|
|
2004-02-03, 21:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2002
|
glömde..
Marinerar man kycklingen med pytte lite olja o vatten så drar sig kryddorna in i kycklingen bättre än om man kryddar direkt i stekp.
|
|
2004-02-03, 21:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2003
|
Ta en stor kniv. Skala av bitar på de frusna fileerna.
Ta sojsås, blanda med socker i en skål (till en smet)
Lägg i kycklinbitarna och rör om tills de är väl insmorda.
Stek
Servera med ris och grönsaker.
|
|
|
2004-02-03, 21:40
|
|
BB 2005 ??
|
jag tillagar alltid kycklingfilé i ugnen.. det blir bäst och fort går det
tina filéerna .. sen är det bara att lägga dom i marinad eller
i kryddor.. ha lite matfett i ugnsformen .. in i ugnen på
175-200 grader ca 20-25 min
snabbt och enkelt..
|
|
|
2004-02-03, 21:44
|
|
BB 2005 ??
|
glömde att tillägga att det är gott och grilla kycklingfilé i ugnen oxå
brukar göra kycklingspett.. mumsfilibabba
obs.. kom i håg att blötlägga träspetten före
|
|
|
2004-02-03, 23:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2002
|
Enklaste sättet att tillaga kyckling!
1 kycklingfilé på en djuptallrik, häll grädde på filén, salta (man kan även använda lite soja istället för salt), nån god krydda/kryddblandning.
Edit. Obs gäller såklart tinade filéer!
|
|
|
2004-02-04, 09:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2003
|
Tre recept som är såååå enkla att jag till och med under förra årets deff klara av det i de sista förvirrade veckorna - och det bästa är att det fungerar på lax och torsk åxåx
Asiatisk lax/ torsk/ kyckling
4 port
Fungerar även att byta ut laxen mot kyckling eller torsk
4 bitar ben- och skinnfri lax
1 tsk salt
malen ingefära
vitlökspulver
2-3 msk funlight lime
Sätt ugnen på 150 grader. Lägg fisken i en smord, ugnssäker form. Krydda med salt, ingefära, funlight och vitlök.
Stek i mitten av ugnen ca 25-30 min.
Citronlax (kyckling eller torsk)
Lägg laxen (kycklingen) i en form krydda med salt och citronpeppar, 150 grader i 20-25 min
Stark lax (kyckling eller torsk)
Lägg laxen i en form, krydda med salt, peppar, chili, paprika, 150 grader i 20-25 min
|
|
|
2004-02-04, 16:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2003
|
bästa och det ända rätta sättet för en bra och sftig kyckling...
marinera först kycklingen med vad du vill ha för marinad... sen brassar du på en riktigt het panna helst grillpanna...när det är varmt kastar du i kycklingen så dom får bra färg...sedan lassar du in dom i ungnen tills dom är precis klara... svinenkelt svingott...
Ursprungligen postat av Krampus
Jämt.
Hela min sexuallitet är uppbyggd på skogs-porr.
(Hoppas att denna ska hamna i ngns undertext!  )
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:25.
|

|