Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-07-03, 19:55   #1
smalochklen
Registered User

Reg.datum: Jan 2018
Träning för oss fd kampsort/millitär över 61 år

Hej! Vill bara dela med mig av mitt program: (är 62 år gammal) och springer först 6,3 km sedan 55 benböj med 30 kg över axlarna sedan 55 armhävningar med 10 kg viktväst, allt under 55 minuter.

Upplägget ser ut på följande sätt: använder omvänd "ladder" eller nedräknande struktur för mina benböj (hamstringcurls) och armhävningar, där jag utför 10 set (från 10 reps ner till 1 rep per övning) på tid - allt totalt under 10 minuter. Detta är ett intensivt och effektivt sätt att strukturera styrkeövningarna, och det ger rutin.

Du utför alltså 10 set av benböj och armhävningar i ett nedräknande format: 10 benböj + 10 armhävningar, 9+9, 8+8... 1+1. Detta ger totalt 55 benböj (10+9+8+...+1 = 55) och 55 armhävningar, precis som jag angav tidigare.

Totalt 110 repetitioner (55 per övning) och gör det under 10 minuter så innebär det hög intensitet, med minimal vila mellan seten (ca 1 minut per set i genomsnitt). Detta är en form av högintensiv intervallträning (HIIT) för styrka, vilket är effektivt för både styrka och uthållighet.

Detta passar oss äldre med lång erfarenhet av hög och hård träning när rygg, knän och axlar inte längre klara höga vikten och med stigande ålder = mindre Ego = mindre behov av stora muskler, det är för osäkra snorungar som känner behov av att sminkar sig med skivstångskosmetika :-)
smalochklen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-07-07, 15:35   #2
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av smalochklen Visa inlägg
Detta passar oss äldre med lång erfarenhet av hög och hård träning när rygg, knän och axlar inte längre klara höga vikten och med stigande ålder = mindre Ego = mindre behov av stora muskler, det är för osäkra snorungar som känner behov av att sminkar sig med skivstångskosmetika :-)
Bra cope... menar hyggligt program sett till din ålder och status.

Men muskelmassa och snabba fibrer håller en ung och atletisk(tillsammans med förmåga att göra ordentliga sprinter, mobilitet etc). Så det handlar inte om skivstångskosmetika. Det är sådana däringa bodybuilders som aldrig var sportiga som håller på med sådant.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:02.