Gurras resa från knubbis till räka till hulk? (Gym och judo)
Hej och hå!
Som alla andra träningsglada så kände jag att det var dags för en journal. Följer många journaler så varför inte ha en själv?
Lite bakgrund om mig:
23 år (89:a)
177cm
80kg (startvikt 88.5, lägsta vikt innan senaste skadan i december var 78.1)
Klen som fan och lär vara det ganska länge till då jag troligvis kommer deffa i 3-4 månader till. Målvikten ligger för tillfället på ca 70kg men kommer troligvis inte vara nöjd där. Only time will tell.
Jag är som sagt en knubbis på väg till smalfet och därefter hulk :p
Jag pluggar för tillfället på komvux och siktar på att läsa till sjukgymnast VT 2014.
Utöver styrketräning så är jag tränare och coach i judo och spenderar 5 dagar i veckan nere i dojon. Den ligger i samma byggnad som gymmet och gymkortet får jag som ”lön” så it’s not a waste och kan vara riktigt roligt när ungarna sätter tekniken fint men som alla vet så kan ungar vara mentalt påfrestande (läs tålamods träning).
För er som bor i närheten kan jag tillägga att jag även har kort på Sportlife City (kanske fixar så jag kan träna på kardanvägen också) men tränar för tillfället nästan uteslutande på Älvhögsborg.
Jag är också ganska skadebenägen, jag bröt nyckelbenet i Maj 2012 och har därefter haft problem med axeln. Den har hoppat ur led 3 gånger, de 2 första gångerna (hände under judo träningen) tänkte jag inte på det och var på gymmet dagen efter (dum idé). Tredje gången hoppade den ur led när jag låg i soffan och sträckte på mig, PANG sa det och det var då jag insåg att det var dags att se efter skadorna.
Jag har kört rehab sedan början av Februari (sista skadan var 21:a December) och har långsamt börjat träna bänk och militärpress igen men väldigt lugnt… Tränade inget alls mellan jul och februari..
Eftersom jag hittade gymmet samtidigt som jag försökte gå ner i vikt så har inte min styrka utvecklats så mycket (gymmat sedan augusti 2012) så mina PBn är inte något att skryta med direkt.
Böj: 70kg
Mark: 80kg
Bänk: 50kg
På grund av skadorna och att jag alltid tränar själv (ingen passare) så har jag inte vågat mig på ett ordentligt maxningsförsök i bänken… Har heller aldrig kört ett ordentligt maxnings-pass i mark.
Den här journalen kommer innehålla mina gympass, några judopass om det är något särskilt som är värt att nämna samt allmänt gnäll om livet som 23åring som varit tvungen att flytta hem efter 7 år med egen lägenhet :p
Är sjuk just nu men passen kommer snart.
Tack för mig, see you soon
PS. ska försöka ta några bilder så ni ser hur degig min kropp är :p
DS.
Igår kände jag dock att det bara var lite snuva så tänkte att jag testar att köra ett lätt gympass idag... Dålig idé... Efter varje set dunkade det i bakhuvudet och jag kände mig svimfärdig, jag skakar fortfarande ca 90 minuter efter passet.
Men passet var följande:
Uppvärmning i dojon:
Spring, fotarbets-drill, fallteknik och försökte stå på händer och hjula :p (fail)
Böj:
tom stång 10x2
10x40kg
10x40kg
15x40kg
15x40kg
10x40kg
Raka mark
15x40kg
20x40kg
15x40kg
Sittande vadpress i maskin
20x35kg
20x40kg
20x40kg
Lätt pass för att se hur det kändes... Inte bra. Måste kurera mig ett par dagar innan nästa pass för det här va riktigt bull trots att jag körde lätt..
Kom på när det var 2 set kvar att jag egentligen skulle köra axlar idag.. men men..
Ointressant med vikter i detta passet, fokus på teknik och kontakt som sagt.
Rygg
Uppvärmning:
Rodd
Mark:
5set 8-10 reps
Chins (assist) med lägre assistans varje set
10
10
10
6 (vikt PB)
Latsdrag:
totalt 9 set 10-15 reps med olika grepp
Blev ett stressigt pass då jag ska iväg till släkten över påsk så han inte med allt jag skulle vilja... Men var ju där och fick med det mesta...
12x15
12x17,5
Smalpress:
15x20
12x25
11x30
Pushdown med rakstång, alternerande grepp för att få ut sista ur triceps
10x2 15kg 10 supinerade 10 pronerade
8x2 20kg
Redan slut...
Hammercurls
12x8kg
12x10kg
7x12,5kg
Konc. curls
10x8kg
8x7kg
8x6kg
8x5kg
Tröttade verkligen ut musklerna detta passet, tog ca 1h.
Nu ska jag hålla i 2h judoträning. Samma teknik som igår för ena gruppen. Den andra gruppen är nybörjarna och då blir det mycket kullerbyttor, fallteknik och grundläggande kast.
Dagens pass:
Ben
Uppvärmning:
Axelrehab
Da böööj:
10x2 tomstång
10x30kg
6x40kg
5x50
5x60kg
5x60kg
5x60kg
Jag tänkte maxa men hade inte energin så det fick bli lite SS inspirerat i böjen idag.
Raka mark:
12x45kg
12x45kg
12x45kg
Utfall med stången (20kg)
10(varje ben)
10
10
Var helt slut nu och avslutade med några set vadpress.
I väntan på bussen kände jag dock att jag borde kört en övning eller två till. Minst 1 till för hamstrings...
Aja, ikväll blir det judo. Precis som i tisdags så håller jag först i 1h träning och sen träning själv. Känner mig dock inte på topp så vi får se om jag tränar själv eller ej. Ungarna fortsätter med samma teknik som tidigare i veckan och på träningen efter så står det repetion på schemat.. Gissar att det blir harai-goshi
Går snabbt neråt nu när jag håller koll på kcal-intaget. Får utvärdera efter denna eller nästa vecka, kanske vettigt att höja intaget. Jag tror dock att jag brände en hel del fett under de 5 veckorna jag var fast på 81kg men samlade på mig en jävla massa vätska. Då räknade jag inte kcal, höftade bara men tränade på samma sätt som jag gör nu.
Dagens pass Ben
Uppvärmning. Same procedure as last...
Böj:
10x2 tom stång
5x40kg
5x50kg
5x62,5kg
5x62,5kg
5x62,5kg
Fortsätter med SS upplägget i de flesta basövningar.
Raka mark:
12x50kg
12x50kg
12x50kg
Lårcurl sittandes (hate)
12x40kg
12x40kg
12x40kg
Benspark:
Exakt samma som curl
Sittande vadpress i maskin:
20x40kg
20x40kg
20x40kg
Höjningar överallt nästa pass.
Jag minns att jag brukade vara helt död efter benpassen förr.. Dags att lägga till benpress efter böjen kanske.
Idag pratade jag med min sjukgymnast angående knastret, knaket och smärtan i axel och skuldra som kommer ibland. Han sa att så länge det inte gör ont så är det ingen fara, men jag ska inte träna judo.... DAMN IT! Riktigt jävla deppig idag pga det samtalet. Får se om det blir gradering till sommaren ändå...
Dagens pass: Bröst
Bänk:
2x10 tom stång
5x30kg
5x40kg
5x45kg
5x45kg
5x45kg
Börjat med SS liret i bänken också
Incline hantelpress
3x12x10kg
Pullover: