2007-10-23, 08:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2007
|
Äta enormt mycket?
Hej, jag har försökt söka lite men det gick inget vidare. Ber om ursäkt ifall det redan varit uppe.
Men jag undrar om man vill öka i vikt, bör man äta oerhört mycket? Så att man nästan får ont i magen varje gång man äter lunch och kvällsmat?
Eller bör man äta måttligt? Så man blir mätt men inte för mätt..?
Känns nämligen bättre och äta enorma mängder
|
|
|
2007-10-23, 08:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Arminbaba
Hej, jag har försökt söka lite men det gick inget vidare. Ber om ursäkt ifall det redan varit uppe.
Men jag undrar om man vill öka i vikt, bör man äta oerhört mycket? Så att man nästan får ont i magen varje gång man äter lunch och kvällsmat?
Eller bör man äta måttligt? Så man blir mätt men inte för mätt..?
Känns nämligen bättre och äta enorma mängder 
|
Enorma mängder vitkål gör dig mätt, men knappast fet.
Ja, jag drygar mig, men mest bara för att åskådliggöra det lite felaktiga i frågan. Du ökar i vikt om du äter mer energi än du gör av med, och det är inte nödvändigtvis (inte ens särskilt vanligt med tanke på en utbredande fetmaepidemi) samma sak som att äta sig riktigt mätt.
|
|
|
2007-10-23, 08:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2007
|
Förstår inte riktigt frågan? Det beror ju på om du vill gå upp massor och fort eller lite och långsamt. Om du har svårt för att gå upp och vill gå upp mer; ät mer. Om du går upp lagom av att äta som du gör nu; ät som du gör nu. Om du inte går upp av äta så att du blir "mätt men inte för mätt", och dessutom gillar att äta enorma mängder; gör det då.
Simple as that.
EDIT: Förutsatte att du åt normalt sammansatt kost och inte bara vitkål. Skaparn har också en viktig poäng.
|
|
|
2007-10-23, 09:49
|
|
Registered User
|
Jo jag tänkte om det är bra att gå upp i vikt genom att äta "övermycket" mat vid varje måltid. Om det blir effektivare att bygga muskler då.
|
|
|
2007-10-23, 09:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Arminbaba
Jo jag tänkte om det är bra att gå upp i vikt genom att äta "övermycket" mat vid varje måltid. Om det blir effektivare att bygga muskler då.
|
men alltså "övermycket" mat för dig kanske inte alls är mycket mat för mig, går inte att svara på din fråga. effektivt att bygga muskler blir det om du ligger på ett kaloriöverskott, dvs du äter mer än vad du gör av med, oavsett källa.
blir du lätt väldigt mätt och inte går upp i vikt kan det vara läge att byta ut vissa livsmedel mot energitätare (ofta onyttigare) sådana.
|
|
|
2007-10-23, 11:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Allt beror på, vad dina mål är osv. Men för att bygga muskler så behövs ett överskott av energi(kcal). Enklaste sättet att veta om du ligger på + är att väga dig, går du upp i vikt så ligger du på + om du minskar vikt så ligger du på minus.
Sen i vilken takt du vill öka vikt är upp till dig.
|
|
|
2007-10-23, 11:59
|
|
Bicepsuell <3
Reg.datum: Aug 2006
|
Om du vill öka i vikt så rekommenderar jag jordnötssmör. Både gott och oerhört energirikt.
|
2007-10-23, 13:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
jag skulle rekommendera att äta ofta istället för att äta så du håller på att spy. sen att äta onyttigt istället för sunt funkar för att gå upp i vikt men frågan är om du är ute efter att bli fet eller grov om du förstår vad jag menar.
Ät varierat, ät ofta och skapligt mycket. väg dig ofta och kolla så du är på väg åt rätt håll, går du upp väldigt mycket väldigt fort så skulle jag dra ner på intaget, går du redan nu upp i vikt sakta skulle jag inte ändra på allt för mycket.
Tänk på att du ska få i dig kolhydrater, fett och protein. Det är även väldigt mycket annat som kroppen behöver i form av vitaminer och mineraler osv som du inte kommer få i dig om du går upp pga att du äter dålig mat/skräpmat. Tänk efter lite före du kastar i dig för mycket och min personliga åsikt är att det inte är hälsosamt att gå upp i vikt för snabbt.
|
|
|
2007-10-23, 17:07
|
|
Registered User
|
Tack för svaren!
|
|
|
2007-10-23, 18:12
|
|
Spamming user
Reg.datum: May 2006
|
Blir lite konfunderad när jag läser om människor som äter tills de mår illa för att försöka gå upp i vikt. Själv tycker jag inte alls att det är speciellt jobbigt att hålla en vikt på strax under 90 kg på mina 182 cm. Tex byter man potatis mot pasta, keso mot jordnötssmör osv. I och för sig så håller jag ju inte på med någon konditionsträning för tillfället och har inget tungt arbete som slukar energi.
|
|
|
2007-10-23, 21:10
|
|
Registered User
|
äta tills du har ont kan knappast vara bra? det går ju att öka suksesivt tills man får plats med en hel och en fjärdedels kebeb(syftar på mig) men vill du sen deffa så kommer det skita sig... drick rapsolja så ska du få se på magi
|
|
|
2007-10-23, 22:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Fördela upp fler mål om dagen ifall du får problem med viktuppgång. Gå inte ut för hårt heller utan ta det med ro och måtta.
Du bör inte få ont i magen av att äta, det ska vara njutbart. Däremot kan du tillåta paltkoma nån gång då och då.
|
|
|
2007-10-24, 10:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fat tony
äta tills du har ont kan knappast vara bra? det går ju att öka suksesivt tills man får plats med en hel och en fjärdedels kebeb(syftar på mig) men vill du sen deffa så kommer det skita sig... drick rapsolja så ska du få se på magi
|
när dricker du rapsolja eller blandar du det med nått eller har extra mycket i maten? det är både nyttigit och fett har jag för mig, skulle behöve lite tips på när och hur jag ska ta det för du dricker det väl inte rakt uppåner?
|
|
|
2007-10-24, 12:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisDEFC
när dricker du rapsolja eller blandar du det med nått eller har extra mycket i maten? det är både nyttigit och fett har jag för mig, skulle behöve lite tips på när och hur jag ska ta det för du dricker det väl inte rakt uppåner?
|
Jo, folk dricker rapsolja rakt upp och ner. Har jag inte fel så är det så gott som smaklöst.
|
|
|
2007-10-24, 13:14
|
|
Rocky fo shizzle
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf
Jo, folk dricker rapsolja rakt upp och ner. Har jag inte fel så är det så gott som smaklöst.
|
Det är skitäckligt, men det går.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:39.
|

|