Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-24, 17:39   #1
joasimo
Hockeybög deluxe

Reg.datum: Mar 2009
Laddning/tömning inför plåtning?

Hejsan,

Har en plåtning för en fotograf om en vecka, blir lite bilder till hans portfolio och till någon reklam som jag förstod det.. detta är första gången för mig och det kommer tas några bilder i bar överkropp och vanliga foton fullt påklädd.

Är det någon ide att köra tömning och laddning som inför en tävling fast i en kanske lättsammare variant? Man vill ju se bra ut på korten trots allt.

Jag har ungefär 1 vecka på mig, men vill inte göra något allt för slitsamt. Salta och dricka lite mer vatten än normalt och sedan 2 dagar innan strypa kolhydraterna och sedan lite vatten sista dagen och göra en laddning med kanske 300-400g kolisar dagen innan?

Hur ska man lägga upp det smidigt? Ligger under 10% i kroppsfett så det kanske inte ger något?

Senast redigerad av joasimo den 2011-11-24 klockan 17:43.
joasimo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 18:36   #2
joasimo
Hockeybög deluxe

Eller så gör jag det enkelt, fortsätter min deff som vanligt, ganska lågt på kolisar normalt med vatten... på kvällen dan före stryper jag vattnet och runt 14 på fotodagen slänger jag i mig riskakor + jordnötssmör och en chokladboll. Sen smuttar jag på lite kaffe under dagen och sen rage halvtimme innan. Fotografering sker runt 18.00.

Kör en enkel tömning/laddning ala Andreaz engström.
Gammal 2011-11-24, 19:15   #3
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Jag tycker att du ska göra det simpelt och försiktigt. Speciellt om du inte testat det innan. Gör man det för extremt är det nog större risk att det sabbar formen än att det förbättrar, eftersom olika individer svarar olika mycket och olika snabbt på saltbalansförändringar, kraftigt förändrade makronutirentintag osv...
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-27, 00:59   #4
joasimo
Hockeybög deluxe

Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Jag tycker att du ska göra det simpelt och försiktigt. Speciellt om du inte testat det innan. Gör man det för extremt är det nog större risk att det sabbar formen än att det förbättrar, eftersom olika individer svarar olika mycket och olika snabbt på saltbalansförändringar, kraftigt förändrade makronutirentintag osv...
Ja det tror jag också är en bra idé, när jag inte riktigt har koll på det ännu så känns det som en chansning.

Hur skulle du lagt upp det på ett smidigt och rätt enkelt sett där man kan se hyfsat resultat utan att laborera allt för mycket? Fortsätta med deffen som vanligt, lågt på kolisar och sedan bara ladda med kolhydrater och rätt lite vatten?

Jag har 9 dagar på mig att försöka få till formen lite till, har kört en ganska lång deff så man är väl hyfsad tom och vill ju se fyllig ut till plåtningen i alla fall.
Gammal 2011-11-27, 01:16   #5
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
En liten fasta kvällen innan plåtningen så att buken inte agerar gälet kanske
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-27, 02:20   #6
krille93
Registered User

Reg.datum: May 2011
Citat:
Ursprungligen postat av joasimo Visa inlägg
Salta och dricka lite mer vatten än normalt och sedan 2 dagar innan strypa kolhydraterna och sedan lite vatten sista dagen och göra en laddning med kanske 300-400g kolisar dagen innan?

Vad gör saltet för skillnad? binder inte det vätskan så man ser pluffsigare ut?, och så mycket kolisar dagen innan gör väll också att man ser svullen ut?
krille93 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-27, 02:38   #7
joasimo
Hockeybög deluxe

Citat:
Ursprungligen postat av krille93 Visa inlägg
Vad gör saltet för skillnad? binder inte det vätskan så man ser pluffsigare ut?, och så mycket kolisar dagen innan gör väll också att man ser svullen ut?
Jo det gör de. Saltet kommer öka hormonet aldosteron som gör att kroppen håller mer vatten, när man sen tar bort saltet så sjunker nivåerna av aldosteron mer än om du inte hade saltat, vilket gör att man tappar mer vätska, har jag för mig... Kolhydraterna är för att fylla på glykogendepåerna som är rätt tömda efter flera dagar med väldigt lite kolhydrater.

Senast redigerad av joasimo den 2011-11-27 klockan 02:41.
Gammal 2011-11-27, 07:45   #8
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av krille93 Visa inlägg
Inte svullen. Fylld.
Svullen blir du av vätska i underhuden. När du laddar kolhydraterna så hamnar de i musklerna, och du blir fylld. Tar ett eller två dygn att bli fylld.

Men hur som helst kan en duktig fotograf med bra ljus få tanten i fiskaffären att se hård ut. Inbland silar man mygg och sväljer kameler.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-27, 08:12   #9
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Reg.datum: Nov 2005
Beror på vilken stil du vill ha på bilderna. Det som för en kroppsbyggare är en slät look kan vara önskvärt vid en vanlig modeplåtning.
Inte säkert du vill inte ha pulserande vener och toktryck för en mode/beach look. Och i så fall skulle jag inte göra annat än att fortsätta din vanliga diet men hålla igen lite på vätskan/maten sista dagen och på fotograferingsdagen .
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-27, 22:09   #10
joasimo
Hockeybög deluxe

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Men hur som helst kan en duktig fotograf med bra ljus få tanten i fiskaffären att se hård ut. Inbland silar man mygg och sväljer kameler.
Fotografen ska tydligen vara riktigt vass på ljussättning men man vill ändå inte komma dit platt och dåligt fylld. Har kört en deff rätt länge så det finns endel som behöver fyllas på!

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S Visa inlägg
Beror på vilken stil du vill ha på bilderna. Det som för en kroppsbyggare är en slät look kan vara önskvärt vid en vanlig modeplåtning.
Inte säkert du vill inte ha pulserande vener och toktryck för en mode/beach look. Och i så fall skulle jag inte göra annat än att fortsätta din vanliga diet men hålla igen lite på vätskan/maten sista dagen och på fotograferingsdagen .
Nej det är sant, men man vill ju samtidigt ha lite tryck i kroppen. Just nu är det väldigt dåligt på den fronten, har deffat ganska länge och kört rätt lite kolisar.

Dag 1 - 4 Äter normalt och runt 100g kolhydrater
Dag 5 - 7 Äter normalt och drar ner till runt 60g kolhydrater
Dag 8 Försöker undvika salt, äter runt 60g kolhydrater och drar ner på vätskan rejält
Dag 9 Laddar med ungefär 400g kolhydrater och äter sista måltiden 22.00
Dag 10 Laddar med lite snabba kolisar (riskakor, jordnötssmör och lite salt) vid 14.00-16.00, undviker vätska och slänger i mig en rage nitro med lite vatten en halvtimme innan fotograferingen som sker 18.00

Vad tror ni om det? Det borde väl ge mig hyfsat bra tryck och resultat? Orkar inte laborera med salt så detta borde vara enkelt och säkert kort.
Gammal 2011-11-28, 09:08   #11
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Reg.datum: Nov 2005
Skulle säga att photoshoparbetet efteråt är extremt mycket viktigare än perfekt ljussättning, räcker med att man har en eller två externa blixtar som man testar med från lite olika vinklar så blir det helt okej även om man knappt kan nånting om ljussättning.

Varför har du kört lite kolisar så länge? Bättre att ligga högt på kolisarna under deffen för att då kunna dra större nytta av att dra ner på dom inför plåtningar.
400 gram kolhydrater dag 9 låter även det mycket lite det är ju bara 1600 kcal, håller du fettet och proteinet snålt den räcker det knappt till att få din kropp att gå runt. Satsa på någonstans kring 800-1000 gram istället och sprid ut det under dagen.
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-28, 11:48   #12
joasimo
Hockeybög deluxe

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S Visa inlägg
Skulle säga att photoshoparbetet efteråt är extremt mycket viktigare än perfekt ljussättning, räcker med att man har en eller två externa blixtar som man testar med från lite olika vinklar så blir det helt okej även om man knappt kan nånting om ljussättning.

Varför har du kört lite kolisar så länge? Bättre att ligga högt på kolisarna under deffen för att då kunna dra större nytta av att dra ner på dom inför plåtningar.
400 gram kolhydrater dag 9 låter även det mycket lite det är ju bara 1600 kcal, håller du fettet och proteinet snålt den räcker det knappt till att få din kropp att gå runt. Satsa på någonstans kring 800-1000 gram istället och sprid ut det under dagen.
Bra efterarbete ska fotografen också vara väldigt vass på, så det blir nog bra kort oavsett formen jag kommer i.

Jadu bra fråga, ville egentligen prova ligga lite lågt på kolisar nu i slutskedet av deffen, vissa dagar 200g, vissa 100 eller 150. Men nu när jag legat rätt lågt någon dag är det väl lika bra att fortsätta antar jag och sedan ladda på rejält innan plåtningen?

Tror du det räcker med en dag laddning? Försöker få i mig i alla fall 500-600g dagen innan utspritt som du säger och sedan lite snabba kolhydrater (100g) samma dag, när ska jag sluta äta, 3-4 timmar innan plåtningen?

800-1000 blir nog för mycket för min mage!

Senast redigerad av joasimo den 2011-11-28 klockan 11:49.
Gammal 2011-12-06, 11:57   #13
joasimo
Hockeybög deluxe

Nu är det snart dags och sista tre dagarna lägger jag upp det så här

Dag 7 lite kolhydrater (50-70g), 4 liter vatten, saltar rätt lite vilket jag nästan alltid gör

Dag 8 laddar med 400g kolhydrater från potatis, ris och banan, till det kyckling med tomatpure eller vassle, runt 1,5 liter vatten och stryper vattnet helt 21.00. Inget salt (förutom det lilla jag får från kosten).

Dag 9 laddar med 150-200g snabbare kolhydrater fram till plåtning, riskakor, nutella, bröd. Kanske 4dl vatten. Sedan en rage och lite salt innan plåtningen.

Vad tycker ni? Ser det bra ut? Eller spelar det inte så stor roll med vad jag laddar dagen innan? Körde en laddningsdag för en vecka sedan för att pröva på, då slängde jag i mig mest skräp men fick bra tryck och form dagen efter!

Eller ska jag bara göra det enkelt och fortsätta med min vanliga diet, dra ner på vattnet och sedan ladda med massa kolisar dagen innan bara? Och inte bry sig så mycket om vad jag stoppar i mig.

Senast redigerad av joasimo den 2011-12-06 klockan 11:59.
Gammal 2011-12-06, 23:24   #14
joasimo
Hockeybög deluxe

En fråga så här kvällen innan laddningen, gör det någon större skillnad om jag hamnar på ett litet överskott på laddningsdagen? Vi säger 200-300kcal? Detta hinner väl aldrig lagras och påverka en fotografering dagen efter?

När jag laddade med bara skräp märkte jag inte ens att formen påverkades dagen efter något nämnvärt och då hamnade jag på hela 1000kcal överskott. Så är det lugnt med 200-400 överskott?
Gammal 2011-12-07, 06:55   #15
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Klart du ska ha kaloriöverskott !

Du ska proppa in glykogen i alla musklerna. Räkna kallt med att varenda gram glukos blir till glykogen. Glykogensyntetaset jobbar på högtryck

Taskigt och ladda och sluta med mindre glykogenförråd än före tömningen
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:48.