2012-04-02, 20:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Byta jobb strax efter fast anställning
Har varit provanställd på ett företag i ett halvår nu, och gick över till fast anställd idag. Grejen är att jag fick nys om ett jävligt intressant jobb förrförra veckan och var på intervju förra veckan. Får jag det jobbet byter jag på stört då det är sjukt coolt. Grejen är att jag förväntar mig att beskedet kommer någon gång nu i veckan, vilket med andra ord blir PRECIS efter att jag skrivit avtal och blivit fast anställd. "grattis!" "Välkommen ombord" osv.
Känner mig som världshistoriens största douchebag om jag byter så här snart efter jag blivit anställd, speciellt eftersom jag tycker chefen är riktigt sjysst. Är jag en douchebag? Vet såklart inte än om jag får jobbet, men jag nojjar ändå.
|
|
|
2012-04-02, 20:27
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2012
|
Eller så behåller du din fast anställning istället för att göra en chansning dessa osäkra tider. .
|
|
|
2012-04-02, 20:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2008
|
Vad spelar det för roll? Du har ju redan valt. Det är ju säkert inte så populärt och du lär nog ha problem att gå tillbaka om du skulle vilja det framöver. Men de kunde ju tänkt på att anställa dig snabbare än efter 6mån också.
|
|
|
2012-04-02, 20:33
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av FrankDrebin
Eller så behåller du din fast anställning istället för att göra en chansning dessa osäkra tider. .
|
Är det osäkra tider nu?
Senast redigerad av Trashcan den 2012-04-02 klockan 20:35.
|
|
|
2012-04-02, 20:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trashcan
Är det osäkra tider nu?
|
Grekland, EU, lågkonjunktur osv ?
|
2012-04-02, 20:39
|
|
Banned User
|
Citat:
Är det osäkra tider nu?
|
Arbetslösheten är hög.n. Känns lite som man ska hålla fast i det man har. Glöm dessutom inte bort sist in först ut....det är en chansning om du inte byter till en bransch som är stadig.
|
|
|
2012-04-02, 20:47
|
|
Amiga forever
Reg.datum: Feb 2003
|
Citat:
Arbetslösheten är hög.n. Känns lite som man ska hålla fast i det man har. Glöm dessutom inte bort sist in först ut....det är en chansning om du inte byter till en bransch som är stadig.
|
+1 på allt
skatta dig lycklig att du har lyckats få ett fast jobb.
det är exakt som frakdrebin säger, det är ingen lek här ute på arbetsmarknaden i dessa tider.
man ska ha bra kontakter om man ens ska kunna lyckas få in foten någonstans, men då typ bara som praktikant eller vikarie, är man sen en utav de få som lyckas få ett fast jobb på det stället, så bör man nog hålla fast vid det.
det tycker jag iaf.
|
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"
Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
|
|
|
2012-04-02, 20:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2008
|
Ni som klagar om jobb, plugga lite IT o få jobb inom en vecka.
Trashcan gör som du känner för, om det är ett coolt jobb som du inte vill missa chansen på så ta skiten. Visst din chef kanske blir lite små sur men om han/hon/hen är normal så kan du förklara varför och då kommer dom förstå dig.
|
|
|
2012-04-02, 20:59
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Citat:
Ursprungligen postat av mangemani
+1 på allt
skatta dig lycklig att du har lyckats få ett fast jobb.
det är exakt som frakdrebin säger, det är ingen lek här ute på arbetsmarknaden i dessa tider.
man ska ha bra kontakter om man ens ska kunna lyckas få in foten någonstans, men då typ bara som praktikant eller vikarie, är man sen en utav de få som lyckas få ett fast jobb på det stället, så bör man nog hålla fast vid det.
det tycker jag iaf.
|
Hm... Hade ingen aning om att det såg ut så. Beror väl lite på bransch också iofs.
Jag tänker att man blir av med en provanställning endast om man är riktigt kass? Jag har ju ändå god tro på mig själv att jag klarar av det, då borde det ju vara lugnt.
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe
Ni som klagar om jobb, plugga lite IT o få jobb inom en vecka.
Trashcan gör som du känner för, om det är ett coolt jobb som du inte vill missa chansen på så ta skiten. Visst din chef kanske blir lite små sur men om han/hon/hen är normal så kan du förklara varför och då kommer dom förstå dig.
|
Ja...
Grejen är att jag är så pass ny på arbetsmarknaden, så jag kan inte normerna så att säga. Är man en röv om man gör så här, eller är det bara business och inget konstigt? Byter från ett stort företag till ett mycket mindre.
|
|
|
2012-04-02, 21:03
|
|
Banned User
|
Citat:
Hm... Hade ingen aning om att det såg ut så. Beror väl lite på bransch också iofs.
Jag tänker att man blir av med en provanställning endast om man är riktigt kass? Jag har ju ändå god tro på mig själv att jag klarar av det, då borde det ju vara lugnt.
Ja...
Grejen är att jag är så pass ny på arbetsmarknaden, så jag kan inte normerna så att säga. Är man en röv om man gör så här, eller är det bara business och inget konstigt? Byter från ett stort företag till ett mycket mindre.
|
Ska du byta från kassör på ICA till snickare/rörmokare/elektriker så förstår jag att du är sugen. Vad för arbete har du nu och vad hade du tänkt byta till ? Mer kött på benen vore på sin plats.
|
|
|
2012-04-02, 21:08
|
|
Registered User
|
Citat:
Ska du byta från kassör på ICA till snickare/rörmokare/elektriker så förstår jag att du är sugen. Vad för arbete har du nu och vad hade du tänkt byta till ? Mer kött på benen vore på sin plats.
|
På något vis vill man ändå värna lite om sin IRL identitet men vad fan spelar det för roll egentligen:
Jobbar som elektronik/hårdvarukonstruktör på ett stort vitvaruföretag och ska(vill) byta till elektronik/hårdvarukonstruktör på ett litet företag som f.n utvecklar ett innovativt fordon åt försvaret. Jämför awesomeness.
|
|
|
2012-04-02, 21:09
|
|
Banned User
|
Citat:
På något vis vill man ändå värna lite om sin IRL identitet men vad fan spelar det för roll egentligen:
Jobbar som elektronikkonstruktör på ett stort vitvaruföretag och ska(vill) byta till elektronikkonstruktör på ett litet företag som f.n utvecklar ett innovativt fordon åt försvaret. Jämför awesomeness.
|
Du svarade på din egen fråga
|
|
|
2012-04-02, 21:15
|
|
Registered User
|
Citat:
Du svarade på din egen fråga 
|
Haha, att jag vill byta jobb är det inget snack om. Sitta på kontor var inte min grej. Känns lite gay faktiskt. Bra mycket najsare att göra ungefär samma arbetsuppgifter, men inte i ett stort kontor, utan i en najs verkstad där man får mecka lite också. Jag vill bara slippa mitt dåliga samvete.  Inser ju att jag inte är skyldig någon nåt, men det känns ändå inte bra.
|
|
|
2012-04-02, 21:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2010
|
Många som tänker att de vill vara schyssta mot arbetsgivaren, tycker själv att det är asjobbigt att säga upp mig, men enligt det jag sett när det gått dåligt på arbetsplatser så kommer arbetsgivaren inte bry sig nämnvärt om dig. Stanna inte kvar för att vara schysst mot någon.
Sen beror det kanske lite på hur din situation ser ut. Om du är hyffsat ung och inte har något direkt ansvar, go for it!
|
|
|
2012-04-02, 21:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2002
|
Praxis är det oftast 2 veckors uppsägningstid för provanställning medan det är 2månader för fast anställning.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:15.
|

|