Citat:
Ursprungligen postat av Berker
Det är möjligt att det redan finns trådar om detta, men jag hittade dem inte.
Min fråga gäller viktminskning.
Jag försöker gå ner i vikt just nu, alltså jag försöker inte bygga muskler utan förlora fett. Normalt sett burkar jag köra konditionsträning på gymmet 3 gånger i veckan. Jag kör crosstrainer och brukar hålla på 1-1 1/2 timme.
Första frågan gäller frukosten. Jag misstänker att man ska äta något innan man ger sig iväg till gymmet (går alltid dit på morgonen). 1 1/2 timme på crosstrainer på fastande mage känns inte bra. Jag brukar få upp pulsen rejält högt och köra hårt motstånd. Det är alltså ganska tung konditionsträning.
Normalt sett får jag i mig ca 500-600 kalorier innan jag går till gymmet (brukar bli mackor och ibland ett ägg). Är det dåligt för kroppen att äta så lite innan ett konditionspass? Jag vill ju gå ner i vikt, så att först sätta i sig 1000 kalorier på morgonen och sedan bränna lika många på gymmet känns ju inte som att det ger något om man vill gå ner i vikt.
När jag är färdig brukar jag ha brännt ca 1000 kalorier, ibland mer. Hur mycket behöver man äta för att återhämta sig utan att för den skull gå upp i vikt? Jag vill ju gärna behålla den muskelmassa jag har.
|
Det viktigaste du behöver veta är detta (vilket andra förklarat ovan på sitt sätt): Du får samma påverkan på vikten av att träna bort 1000 kcal som av att äta 1000 kcal mindre. I ljuset av det bör du förstå att
när du äter maten inte är avgörande för om din vikt går upp eller ner, utan det avgörande är hur
mycket du äter i förhållande till dina energiutgifter. Dina frågor, sett strikt till viktnedgång är därför inte relevanta. Du kan äta 3000 kcal direkt efter träning om du vill. Om du inte äter mer den dagen kanske du ändå hamnar på underskott till följande morgon och vågen kommer visa en lägre siffra nästa dag.