Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-28, 22:18   #1
Berker
Registered User

Reg.datum: Mar 2012
Äta efter konditionsträning om man vill gå ner i vikt?

Det är möjligt att det redan finns trådar om detta, men jag hittade dem inte.

Min fråga gäller viktminskning.

Jag försöker gå ner i vikt just nu, alltså jag försöker inte bygga muskler utan förlora fett. Normalt sett burkar jag köra konditionsträning på gymmet 3 gånger i veckan. Jag kör crosstrainer och brukar hålla på 1-1 1/2 timme.

Första frågan gäller frukosten. Jag misstänker att man ska äta något innan man ger sig iväg till gymmet (går alltid dit på morgonen). 1 1/2 timme på crosstrainer på fastande mage känns inte bra. Jag brukar få upp pulsen rejält högt och köra hårt motstånd. Det är alltså ganska tung konditionsträning.

Normalt sett får jag i mig ca 500-600 kalorier innan jag går till gymmet (brukar bli mackor och ibland ett ägg). Är det dåligt för kroppen att äta så lite innan ett konditionspass? Jag vill ju gå ner i vikt, så att först sätta i sig 1000 kalorier på morgonen och sedan bränna lika många på gymmet känns ju inte som att det ger något om man vill gå ner i vikt.

När jag är färdig brukar jag ha brännt ca 1000 kalorier, ibland mer. Hur mycket behöver man äta för att återhämta sig utan att för den skull gå upp i vikt? Jag vill ju gärna behålla den muskelmassa jag har.
Berker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 22:22   #2
gQLLe
Banned User

Reg.datum: Oct 2010
jag får i mig runt 300 kalorier till frukost och min viktnedgång går alldeles utmärkt!
gQLLe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 22:49   #3
Nutrid
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
Du behöver inte äta något innan du kör träningen om du inte vill men vissa (inkl jag själv) presterar bättre med något 1,5-2h innan i alla fall. Så känn ingen press på att du "måste" äta mycket, utan käka bara något om du vill.

För att citera dig så skriver du:

"Jag vill ju gå ner i vikt, så att först sätta i sig 1000 kalorier på morgonen och sedan bränna lika många på gymmet känns ju inte som att det ger något om man vill gå ner i vikt."

Hur menar du nu? Ifall du tex som många andra äter 3 mål om dagen (frukost, lunch, middag) så hade du utan träningen snarare kanske lagt på dig (om det i slutändan blir ett kalori-överskott) men du tränar ju nu och då KAN du äta hyfsat och ändå ner i vikt:

Vi säger att du har en kaloribalans på 3000 kalorier till exempel.
En dag du inte tränar:

Frukost: +1000 kalorier
Lunch: +1000 kalorier
Middag: +1000 kalorier
Totalt sett = 3000 kalorier

En dag du tränar
Frukost: +1000 kalorier
Träning: -1000 kalorier
Lunch: +1000 kalorier
Middag: +1000 kalorier
Totalt sett: 2000 kcal

Alltså går du ner i vikt pga träningen. Vissa äter mindre, vissa tränar hårdare utan att dra ner på maten, vissa gör en kombination för att slippa att dra ner på maten för mycket.

Och till sist så borde du verkligen läsa deffguiden. Du behöver bara förstå grunderna av hur det hela fungerar så kommer allt bli bra.
Nutrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 23:13   #4
Berker
Registered User

Tack för svaren

Jag formulerade mig kanske lite onödigt förvirrande i mitt förra inlägg.

Man har ju hört mycket om att man ska helst ska äta så fort som möjligt efter att man har tränat. Det jag undrade var hur lite man kan äta efter ett hårt konditionspass utan att kroppen påverkas negativt. Liksom om man måste kompensera för det man förbränt eller om det räcker med att äta 500 kcal efter ett pass när jag förbrännt 1000 kcal.

Har tittat lite i guiden och tror att jag förstår på ett ungefär nu, men ni får gärna konstatera hur det ligger till så att allt verkligen blir solklart för mig.
Gammal 2012-03-29, 00:07   #5
Nutrid
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
Du får nog inget rätt svar på den frågan då det beror på personliga preferenser.

En sak som dock kan nämnas är att kolhydrater anses som passande efter träning oavsett om det gäller kondition eller styrketräning. När du tränar så används glykogen (lagrad glukos) från lever och skelettmuskulatur och efter träningspasset så är alltså ett passande tillfälle att återtillföra det.

Än en gång är det dock inte något måste men det är ett bra tillfälle + att vissa (inkl jag själv) anser att det gör en betydligt piggare/mer alert om jag äter kolhydrater efter träning till skillnad från om jag inte gjorde det.

Ät efter träning om du vill det. Det viktiga är ditt totala kaloriintag sett över hela dagen så lägg inte ned en massa tid på ifall tex 500 kalorier efter träning är bättre än 1000 för det är som sagt något du måste känna själv.

Senast redigerad av Nutrid den 2012-03-29 klockan 00:11.
Nutrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-29, 06:50   #6
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Berker Visa inlägg
Det är möjligt att det redan finns trådar om detta, men jag hittade dem inte.

Min fråga gäller viktminskning.

Jag försöker gå ner i vikt just nu, alltså jag försöker inte bygga muskler utan förlora fett. Normalt sett burkar jag köra konditionsträning på gymmet 3 gånger i veckan. Jag kör crosstrainer och brukar hålla på 1-1 1/2 timme.

Första frågan gäller frukosten. Jag misstänker att man ska äta något innan man ger sig iväg till gymmet (går alltid dit på morgonen). 1 1/2 timme på crosstrainer på fastande mage känns inte bra. Jag brukar få upp pulsen rejält högt och köra hårt motstånd. Det är alltså ganska tung konditionsträning.

Normalt sett får jag i mig ca 500-600 kalorier innan jag går till gymmet (brukar bli mackor och ibland ett ägg). Är det dåligt för kroppen att äta så lite innan ett konditionspass? Jag vill ju gå ner i vikt, så att först sätta i sig 1000 kalorier på morgonen och sedan bränna lika många på gymmet känns ju inte som att det ger något om man vill gå ner i vikt.

När jag är färdig brukar jag ha brännt ca 1000 kalorier, ibland mer. Hur mycket behöver man äta för att återhämta sig utan att för den skull gå upp i vikt? Jag vill ju gärna behålla den muskelmassa jag har.
Det viktigaste du behöver veta är detta (vilket andra förklarat ovan på sitt sätt): Du får samma påverkan på vikten av att träna bort 1000 kcal som av att äta 1000 kcal mindre. I ljuset av det bör du förstå att när du äter maten inte är avgörande för om din vikt går upp eller ner, utan det avgörande är hur mycket du äter i förhållande till dina energiutgifter. Dina frågor, sett strikt till viktnedgång är därför inte relevanta. Du kan äta 3000 kcal direkt efter träning om du vill. Om du inte äter mer den dagen kanske du ändå hamnar på underskott till följande morgon och vågen kommer visa en lägre siffra nästa dag.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2012-03-29 klockan 06:52.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-29, 12:33   #7
Berker
Registered User

Tack för alla svar. Tycker att det känns lite klarare nu
Gammal 2012-03-29, 12:55   #8
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Berker Visa inlägg
Tack för alla svar. Tycker att det känns lite klarare nu
Får jag vara lite fräck och fråga vad det är som inte är klart?

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-29, 13:45   #9
Berker
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Får jag vara lite fräck och fråga vad det är som inte är klart?
Hehe, nej det har du rätt i. Det är solklart nu

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:48.