Hej, jag ska nu köra en VLCD-diet för att jag är brutalt fet och måste ner i vikt snabbt!.
Jag ska äta: multivitamin & -mineraltablett, omega 3 och proteinpulver + vatten/
LAKTOSFRI LÄTTMJÖLK (all mjölk som skrivs om här är laktosfri lättmjölk (3,6 g p / 2,6 g kh / 0,5 g fett / 30 kcal) om inte annat anges!
jag planerar: 1,5 liter mjölk + 5 dl proteinpulver (175 gram pulver).
ger cirka
1130 kcal varav 47,75 gram är kolhydrat..... resten nästan enbart protein men lite fett från mjölk o pulver
Fördelar med vatten:- Högre andel protein och därför:
- lägre total energimängd
högre andel protein och därför lägre energimängd!!
Nackdelar med vatten:- inga kolhydrater alls vilket kmr tvinga mig ha refeeds ofta (1 gg veckan typ) för att jag blir sjukt trött, seg m m utan. och dessutom måste jag sänka volymen på exvis BICEPS för att inte göra slut på musklerna i biceps. detta är ett ganska dåligt argument kanske, för att jag lika bra skulle kunna äta vitt bröd för att fylla på glykogen, men MJÖLK ligger närmre till hands eftersom man ändå kan blanda med det.
- dyrare!
Fördelar med mjölk:- mer Protein!
- Billigare!
- mer "riktiga" vitaminer/mineraler (man har ju sett i studier att tillskott ej fungerar lika bra)
- Godare! psykisk hälsa är viktigt
Nackdelar med mjölk:- Mer energi i form av kolhydrat. Detta är den enda nackdelen men samtidigtt är det en "stor" anledning eftersom hela deffen kretsar kring att hålla nere på energin
Mjölken är billigare än pulvret för att pappa betalar den åt mig. vilket betyder att jag kan dra ner på pulvermängden med drygt 2 per dag (54 g protein får jag från mjölken)
Mellanmjölk är också ett alternativ. Ni vet själva vad för o nackdelarna är. det är mer kolhydrat o 1,5 l mjölk blir 75 g kolhydrat!! ganska mkt. fördelar: knappt någon! billigare om jag väljer att handla annat vilket jag nog inte kmr under denna period.