Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring
Visa resultat för omröstning: Vilken dryck skulle ni ha valt om ni skulle deffa och var feta med 20 % fett på 90 kg
Vatten 25 64.10%
Laktosfri lättmjölk 6 15.38%
Minimjölk 8 20.51%
Antal röster: 39. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-27, 20:10   #1
Sweety87
Banned User

Reg.datum: Jan 2011
VLCD! Mjölk eller vatten? RÖSTA!

Hej, jag ska nu köra en VLCD-diet för att jag är brutalt fet och måste ner i vikt snabbt!.

Jag ska äta: multivitamin & -mineraltablett, omega 3 och proteinpulver + vatten/LAKTOSFRI LÄTTMJÖLK (all mjölk som skrivs om här är laktosfri lättmjölk (3,6 g p / 2,6 g kh / 0,5 g fett / 30 kcal) om inte annat anges!

jag planerar: 1,5 liter mjölk + 5 dl proteinpulver (175 gram pulver).

ger cirka 1130 kcal varav 47,75 gram är kolhydrat..... resten nästan enbart protein men lite fett från mjölk o pulver

Fördelar med vatten:
  • Högre andel protein och därför:
  • lägre total energimängd
högre andel protein och därför lägre energimängd!!
Nackdelar med vatten:
  • inga kolhydrater alls vilket kmr tvinga mig ha refeeds ofta (1 gg veckan typ) för att jag blir sjukt trött, seg m m utan. och dessutom måste jag sänka volymen på exvis BICEPS för att inte göra slut på musklerna i biceps. detta är ett ganska dåligt argument kanske, för att jag lika bra skulle kunna äta vitt bröd för att fylla på glykogen, men MJÖLK ligger närmre till hands eftersom man ändå kan blanda med det.
  • dyrare!

Fördelar med mjölk:
  • mer Protein!
  • Billigare!
  • mer "riktiga" vitaminer/mineraler (man har ju sett i studier att tillskott ej fungerar lika bra)
  • Godare! psykisk hälsa är viktigt
Nackdelar med mjölk:
  • Mer energi i form av kolhydrat. Detta är den enda nackdelen men samtidigtt är det en "stor" anledning eftersom hela deffen kretsar kring att hålla nere på energin

Mjölken är billigare än pulvret för att pappa betalar den åt mig. vilket betyder att jag kan dra ner på pulvermängden med drygt 2 per dag (54 g protein får jag från mjölken)

Mellanmjölk är också ett alternativ. Ni vet själva vad för o nackdelarna är. det är mer kolhydrat o 1,5 l mjölk blir 75 g kolhydrat!! ganska mkt. fördelar: knappt någon! billigare om jag väljer att handla annat vilket jag nog inte kmr under denna period.
Sweety87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 20:13   #2
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
VLCD är inget som du fixar till själv utan det är en kontrollerad diet.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 20:18   #3
Sweety87
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
VLCD är inget som du fixar till själv utan det är en kontrollerad diet.
Men snälla rara någon. Jag har läst på exempelvis Lyle Mcdonalds Rapid Fat Loss och jag vet hur detta fungerar.

Varför kmr det alltid förmyndarpappor- och mammor på kolozzeum när man vill ha seriösa svar? det är beundransvärt att ngn verkar bry sig och ta ansvar att säga ifrån när de anser att någon kan skada sig själv men det mest beuindrasvärda vore vara att HJÄLPA människor i nöd!
Gammal 2012-03-27, 20:20   #4
isakt
Banned User

Reg.datum: Jan 2010
De kommer för att du kanske saknar kunskap.
Ligger du på 1130kcal är det inte längre räknat som en vlcd diet

http://en.wikipedia.org/wiki/Very-low-calorie_diet
isakt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 20:27   #5
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Varför inte bara 1130 kcal i form av kyckling, broccoli och kvarg? Betydligt smartare. Googla Den Termogena dieten är ett tips.
Gammal 2012-03-27, 20:28   #6
StNicholaus
Registered User

StNicholauss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Varför inte bara 1130 kcal i form av kyckling, broccoli och kvarg? Betydligt smartare. Googla Den Termogena dieten är ett tips.
Och mer mättande.
StNicholaus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 20:30   #7
Sweety87
Banned User

Kan en Moderator snälla lägga till meningen "Jag kör även Varannandags Fasta så den faktiska energimängden per dag blir 550 och inte 1100"? Snälla!

Citat:
Ursprungligen postat av isakt Visa inlägg
De kommer för att du kanske saknar kunskap.
Ligger du på 1130kcal är det inte längre räknat som en vlcd diet

http://en.wikipedia.org/wiki/Very-low-calorie_diet
1: det finns väl ingen strikt definition på VLCD?

2: Jag glömde skriva att jag ska köra Varannandags Fasta!
Detta är INTE negativt för hälsan! Studier Bevisar detta jag lovar de o kan backa upp det så klaga inte o säg att det e ohälsosamt pls.

Senast redigerad av Sweety87 den 2012-03-27 klockan 20:32.
Gammal 2012-03-27, 20:31   #8
Sweety87
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av StNicholaus Visa inlägg
Och mer mättande.
Jag har inte råd. mitt studiebidrag lägger jag på körkortslektioner. Hade jag velat ha tips om dietmat så hade jag bett om det.

(proteinpulvert köpte jag efter julen och jag har många kg så jag kan köra det....

Snälla Gå inte OFF TOPIC MER NU!
Om ni vill tycka synd om mig pga att jag inte kommer kunna banta med mat förens efter sommarn o mitt sommarjobb så är det OK dock!

Senast redigerad av Sweety87 den 2012-03-27 klockan 20:34.
Gammal 2012-03-27, 20:36   #9
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Om du är brutalt fet tycker jag att du ska kontakta en dietist inom primärvården. Gå till din vårdcentral. Det kostar inte särskilt mycket.
Gammal 2012-03-27, 20:42   #10
Sweety87
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Om du är brutalt fet tycker jag att du ska kontakta en dietist inom primärvården. Gå till din vårdcentral. Det kostar inte särskilt mycket.
jag har frikort så det skulle nog vara gratis

men jag är inte brutalt fet ur medicinsk synpunkt så jag tror bara de skulle skratta bort mig o säga åt mig o börja jogga tre gånger i vekan... o så tror jag inte ens jag har fetma enligt medicinsk synpunkt?? men överviktig är jag utan tvekan! du kan se mina bilder i dagsformstråden på sida 50!!
Gammal 2012-03-27, 20:47   #11
isakt
Banned User

Reg.datum: Jan 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Sweety87 Visa inlägg
Men snälla rara någon. Jag har läst på exempelvis Lyle Mcdonalds Rapid Fat Loss och jag vet hur detta fungerar.

Varför kmr det alltid förmyndarpappor- och mammor på kolozzeum när man vill ha seriösa svar? det är beundransvärt att ngn verkar bry sig och ta ansvar att säga ifrån när de anser att någon kan skada sig själv men det mest beuindrasvärda vore vara att HJÄLPA människor i nöd!
Hur du tolkar allt det där ur vad bumbi skriver är beundransvärt.
Han poängterar bara att det är en kontrollerad diet.
isakt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 20:47   #12
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Jag tror att du är inne på ett korkat spår här. Du behöver ingen VLCD. Du behöver äta bättre och röra på dig. En snabbfix blir i bästa fall det, mer troligt blir det en crash and burn och du är tillbaka på noll men med lite mindre hopp och motivation. Gör rätt från början istället så kommer du få ett mer hållbart resultat och må betydligt bättre under tiden.
Du lär fortsätta få råd som är bättre än din idé om pulversvält, just för att din idé är rätt dålig.
Gammal 2012-03-27, 20:56   #13
azrael109
Registered User

Reg.datum: Mar 2012
Ska du köra efter Lyle's RFD så bör du göra det också, det finns en orsak varför han har lagt upp den som han har gjort.

Vatten är mitt tips. Och att du inte fastar varannan dag.
azrael109 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 20:58   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Sweety87 Visa inlägg
1: det finns väl ingen strikt definition på VLCD?
Max 800 kcal per dygn.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 21:05   #15
Sweety87
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av azrael109 Visa inlägg
Och att du inte fastar varannan dag.
Jo tro mig det ä faktiskt hälsosamt enligt råttstudier och även studier på människor.... man får mindre inflammation mindre insulin bättre glukostolerans hos kvinnor eller män minns inte, m m. dessutom får jag ju mer protein o energy när jag tränar vilket måste vara bar!!

om ja kör utan mjölk så bli rjag dessutom i krafti ketosis vilket gör at jag bränner mer fett o mindre muskler på fastedagarna

Senast redigerad av Sweety87 den 2012-03-27 klockan 21:06.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:30.