2012-04-02, 00:43
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2012
|
Betyg - gymnasie
Gonatt kollo, har funderat på en grej under kvällen.
Hur pass viktigt är betygen man får på gymnasiet för framtida studier om man har G i allt?
Är det svår att komma in på olika utbildningar idag?
Hur stor påverkan har högskoleprovet, förstår inte riktigt upplägget med det hela. Någon klok som har lust att förklara?
|
|
|
2012-04-02, 01:14
|
|
Vilar på gymmet
Reg.datum: Mar 2010
|
G i allt ger 10 poäng + eventuella meritpoäng. Det skulle jag vilje påstå är väldigt lågt och tillåter en inte alls många utbildningar. 66% av alla sökande tas in via gymnasiebetyg och 33% via högskoleprovet. Ibland kan man hitta utbildningar med riktigt låga intagningar via högskoleprovet trots högt krav på gymnasiebetygen, så det kan vara värt att göra högskoleprovet.
Du kan kolla antagningsstatistik här:
http://www.vhs.se/sv/Statistik1/Host--och-varterminer/
|
|
2012-04-02, 01:21
|
|
Banned User
|
Tackar tackar!
Är väldigt osäker på vad jag ska plugga vidare som. Går just nu samhällslinje. Men vet inte riktigt om det passar mig, har du något förslag på vad man ska bli när man blir stor?
|
|
|
2012-04-02, 01:26
|
|
Vilar på gymmet
Reg.datum: Mar 2010
|
Svårt att ger förslag utan att veta någonting alls om dig, jag hade frågat mig själv, "vad tycker jag är kul?" och valt det som är närmast relaterat till det.
|
|
2012-04-02, 01:42
|
|
Banned User
|
Träning tycker jag är mest roligt, men finns inte mkt att bli inom träning. PT, men det vill varenda kotte bli.
|
|
|
2012-04-02, 01:44
|
|
mjau
Reg.datum: Feb 2009
|
Ett klokt val är att investera tid i dina studier. I värsta fall så kommer du ha lagt ner en del extrajobb, men samtidigt så ger du dig själv större möjligheter när du är färdig med gymnasiet.
Om du bara låter de tre åren passera utan att anstränga dig, så finns risken att det kommer straffa sig efteråt. Det kommer inte vara kört på något sätt, men det smidigaste sättet är tvivelsutan att gå in för att få bra betyg när man ändå pluggar. Att fixa det i efterhand går, men i slutändan kommer du nästan säkert ha lagt ner mer tid.
Så att vara lat (på riktigt) - som jag alltid har hävdat - är att klara alla prov/tentor på första försöket, med bra resultat.
|
|
|
|
2012-04-02, 01:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Satsa på gymnasiet nu. Livet blir så mycket lättare efteråt.
|
|
|
2012-04-02, 02:09
|
|
Hey, Hey, My, My
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf
Satsa på gymnasiet nu. Livet blir så mycket lättare efteråt.
|
+1
Lägger du upp en bra rutin så att du går till lektionerna, lyssnar arbetar när du är där, och sedan lägger en extra timme eller två på plugg efter skolan(har du bra läshuvud behövs det mycket mindre), så blir den mängd fritid du offrar minimal räknat över ett år. Plus att du kan njuta av dina helger/lov/fritid mycket mer och du får in rutiner som hjälper dig för fortsatta studier.
När det gäller HP så kommer jag ihåg hur det var när jag gick gymnasiet, det var en hel del personer som hade attityden att bara "klara" gymnasiet med G - VG, osv, för att sedan skriva HP. Av dessa personer kan jag bara komma på en som lyckades skriva bra och kom in på den utbildning han ville.
|
2012-04-02, 07:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Om man seriöst kan känna att man är ganska bright och klarar av 1.5+ på högskoleprovet så är inte gymnasiebetyg över G så viktigt. Man borde pröva att skriva högskoleprovet minst en gång i gymnasiet. Om man skriver 1.3 eller lägre så är det nog läge att prioritera sina gymnasiebetyg för att precis som Rahf säger så blir det mycket lättare då.
|
|
|
2012-04-02, 07:23
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Morty
Om man seriöst kan känna att man är ganska bright och klarar av 1.5+ på högskoleprovet så är inte gymnasiebetyg över G så viktigt. Man borde pröva att skriva högskoleprovet minst en gång i gymnasiet. Om man skriver 1.3 eller lägre så är det nog läge att prioritera sina gymnasiebetyg för att precis som Rahf säger så blir det mycket lättare då.
|
1,5 är inte högt när det gäller att komma in på attraktiva utbildningar så känner man bara att man tror sig skriva det så skulle jag satsa på studierna fullt ut. Med tanke på meritsystemen och att vissa utbildningar också kan kräva ett visst betyg i framtiden så gör man sig en stor otjänst att slappa och välja lätta kurser.
Sen får man inte glömma att man faktiskt lär sig saker i skolan, saker som man förvånande ofta har nytta av senare i livet.
|
|
2012-04-02, 07:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
1,5 är inte högt när det gäller att komma in på attraktiva utbildningar så känner man bara att man tror sig skriva det så skulle jag satsa på studierna fullt ut. Med tanke på meritsystemen och att vissa utbildningar också kan kräva ett visst betyg i framtiden så gör man sig en stor otjänst att slappa och välja lätta kurser.
Sen får man inte glömma att man faktiskt lär sig saker i skolan, saker som man förvånande ofta har nytta av senare i livet.
|
Om man funderar över om det ens är värt att satsa >G i sina gymnasiebetyg så kanske topputbildningarna på 1.8+ (läkare, veterinär, arkitekt är de jag kommer på på rak arm) inte är helt aktuella. 1.5 så kommer man inte på alla standardutbildningar (de flesta tekniska, vårdyrken under läkare, etc). 1.5 i högskoleprov motsvarar väl runt 19 i betyg, kanske 20-21 med meritpoäng.
Men absolut att man faktiskt lär sig saker! Kan inte underskattas. Det är mer än bara betyg, även om många tänker och gör annorlunda. Många av mina vänner som gått natur har absolut ingen aning om vad de lärde sig på gymnasiet för att de bara lärde sig inför sina prov, sen sket i det till 100% och lärde sig inför nästa prov istället.
Men de kan iaf komma in på bra utbildningar med sina betyg.
|
|
|
2012-04-02, 07:44
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Morty
Om man funderar över om det ens är värt att satsa >G i sina gymnasiebetyg så kanske topputbildningarna på 1.8+ (läkare, veterinär, arkitekt är de jag kommer på på rak arm) inte är helt aktuella.
|
Fast det vet man ju inte innan man börjar söka till högskolan. Urvalsgruppen för högskoleprovet är också mindre och i de fall där antalet studenter är begränsat så tjänar man på att ha bra i båda grupperna.
|
|
2012-04-02, 07:47
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Jag vet faktiskt ingen som ångrar att de la ner sig under gymnasietiden, det finns dock en hel hög som ångrar att de inte la ner sig mer.
Jag var själv ganska slapp under gymnasietiden, förutom sista halvåret då man såklart började förstå vad som stod på spel och skärpte sig.
Ser man bara till att ha behörighet till det man vill söka så kan ju högskoleprovet fixa till det ens slapphet ställt till med också
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
|
|
|
|
2012-04-02, 07:53
|
|
#curl4lajf
Reg.datum: Apr 2005
|
Plugga så mycket du kan nu under gymnasietiden. Det är inte säkert att du vet redan var du vill plugga och kanske kommer på när du är 23 att du vill plugga något.
Att plugga upp betyg på komvux gör att du hamnar i en annan urvalsgrupp till högskolan som oftast är mycket svårare, det är dessutom färre platser. Dessutom tar det tid att plugga på komvux.
Högskoleprovet är ingenting jag hade satsat på om jag fortfarande hade haft chansen att få bra betyg på gymnasiet från start.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus
Jag älskar henne, så jag vinner 
|
|
|
|
2012-04-02, 07:54
|
|
Töligt
Reg.datum: Mar 2009
|
Slappade genom hela gymnasiet. Det får jag ta igen nu då jag läser upp några ämnen som jag missade och måste nog försöka höja betygen i flera ämnen för att få en bättre totalsumma. Tror jag har mellan 11-12 i skrivande stund. Är 21 år förövrigt.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:33.
|

|