Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-03, 00:22   #1
komigen
Registered User

komigens avatar

Reg.datum: Jan 2012
Vad ska jag äta till frukost när jag styrketränar?

Tjena! Jag styrketränar 3-4 gånger i veckan och undrar vad jag ska käka till frukost? Ibland blir det havregrynsgröt för det känns bra men brukar oftast ta det efter träning. Äter/dricker inga protein shakes eller nåt efter träning. Bara vanlig mat... Eftersom jag inte har börjat med sånt än. Är endast 15 ½ år. Men som sagt, tips på rätter? Vad är bra till frukost och efter träning? Tack!
komigen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 00:26   #2
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Reg.datum: Apr 2010
Du får äta vad du vill när du vill. Däremot så behövs rätt mycket protein vid styrketräning, och då helst efter träningspasset. Man behöver inte uppfylla några tränings- eller ålderskrav för att dricka proteinshakes, utan får man inte i sig nog med protein på dagarna så är det ett smidigt och relativt billigt sätt att göra det.
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 00:29   #3
Fredron
Det är oklart

Fredrons avatar

Reg.datum: Jan 2011
Det är en bra idé att äta direkt efter träningspasset.
Protein är också viktigt som sagt, så ifall du vill ha havregrynsgröt som bas så skulle jag rekommendera att dricka mjölk till och kanske ett ägg eller två.
Fredron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 00:31   #4
komigen
Registered User

komigens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av willtjam Visa inlägg
Du får äta vad du vill när du vill. Däremot så behövs rätt mycket protein vid styrketräning, och då helst efter träningspasset. Man behöver inte uppfylla några tränings- eller ålderskrav för att dricka proteinshakes, utan får man inte i sig nog med protein på dagarna så är det ett smidigt och relativt billigt sätt att göra det.
Tror du jag kommer utvecklas långsammare fall jag inte köper dessa shakes? Det bör väll fortfarande gå bra ifall jag verkligen anstränger mig och får i mig rätt mängd? Därför undrade jag fall folk har något tips på ''Vanliga mat'' Med bra protein i.
Gammal 2012-01-03, 00:33   #5
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Du kommer inte utvecklas långsammare. Proteinpulver är inte måste, men det underlättar ifall man har svårt att trycka i sig mat. Exempel på proteinrik mat är: kött, fisk, fågel, mejeriprodukter, ägg, vissa bönor har jag för mig, osv. Nästan allt som kommer från levande ting innehåller protein. Kvarg är billigt, proteintätt och ett väldigt vanligt mellanmål.
Gammal 2012-01-03, 00:35   #6
komigen
Registered User

komigens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fredron Visa inlägg
Det är en bra idé att äta direkt efter träningspasset.
Protein är också viktigt som sagt, så ifall du vill ha havregrynsgröt som bas så skulle jag rekommendera att dricka mjölk till och kanske ett ägg eller två.
Jag brukar ta 1,5 dl havregryn med vatten i mikron. Sen har jag mjölk till i gröten ca 1,5-2,5 dl. Till det kan jag ibland även ta ett glas mjök som ''dricka'' och något hårdbröd. Ser det bra ut?
Gammal 2012-01-03, 00:36   #7
komigen
Registered User

komigens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av willtjam Visa inlägg
Du kommer inte utvecklas långsammare. Proteinpulver är inte måste, men det underlättar ifall man har svårt att trycka i sig mat. Exempel på proteinrik mat är: kött, fisk, fågel, mejeriprodukter, ägg, vissa bönor har jag för mig, osv. Nästan allt som kommer från levande ting innehåller protein. Kvarg är billigt, proteintätt och ett väldigt vanligt mellanmål.
Tackar för svaren, med aldrig riktigt förstått mig på ordet ''mejeriprodukter'' ?
Gammal 2012-01-03, 00:37   #8
Fredron
Det är oklart

Fredrons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av komigen Visa inlägg
Tror du jag kommer utvecklas långsammare fall jag inte köper dessa shakes? Det bör väll fortfarande gå bra ifall jag verkligen anstränger mig och får i mig rätt mängd? Därför undrade jag fall folk har något tips på ''Vanliga mat'' Med bra protein i.
Svårt att säga men det är inget du behöver oroa dig för i alla fall, så länge du får i dig tillräckligt med protein, samt direkt efter träningen.
Exempel på fullvärdigt protein är fisk, kött, fågel, ägg och mejeriprodukter som mjölk, grädde, ost, smör etc.
Vanlig mat, om vi tänker husmanskost eller liknande är "bra mat". Du kan själv justera hur mycket protein du vill få i dig genom att äta fler köttbullar t.ex.

Senast redigerad av Fredron den 2012-01-03 klockan 00:39.
Gammal 2012-01-03, 00:39   #9
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Mejeriprodukter är saker som kommer från mejeriet, såsom mjölk, kvarg, ost. Men det är nästan ett lite för brett begrepp med tanke på att det även innefattar glass och yoghurt t.ex. och dom är inte vidare proteintäta. Men mjölk, ost och kvarg/keso är mycket bra.
Enklast är egentligen att äta mycket, medan den största delen av tallriken ska upptas av någon proteinkälla. Äter man inte så växer man inte.
Gammal 2012-01-03, 00:45   #10
komigen
Registered User

komigens avatar

Tackar för svaren, hur mycket protein skall jag få i mig per dag ungefär? Kan ni nåt om sånt? tack.
Gammal 2012-01-03, 00:47   #11
Fredron
Det är oklart

Fredrons avatar

Citat:
Tackar för svaren, hur mycket protein skall jag få i mig per dag ungefär? Kan ni nåt om sånt? tack.
Satsa på 2g/kg kroppsvikt.
Väger du t.ex. 60kg så försök att få i dig 120g protein i alla fall.
Gammal 2012-01-03, 00:48   #12
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Precis; 2 g protein/kg kroppsvikt är en vanlig rekommendation.
Gammal 2012-01-03, 00:58   #13
komigen
Registered User

komigens avatar

Jag väger nästan 70 kg och är nästan 180 cm lång. Jag bör alltså käka 140 g protein per dag? Blir inte det en jävla massa mat? Havregrynsgröt är ju det typ 13 g protein / 100g

Blir det mycket käk? Tror ni jag klara det på en dag? o.o
Gammal 2012-01-03, 01:04   #14
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Du måste inte, men det är ett bra riktmärke för styrketränande individer.
Ja, men havregryn innehåller även mycket kolhydrater, så vill du inte ha i dig dom så får du välja något annat. Tänk på att du växer och tränar så du måste äta rätt mycket. Tänk vanlig husmanskost men större portioner.
Gammal 2012-01-03, 01:06   #15
Nutrid
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Jag väger nästan 70 kg och är nästan 180 cm lång. Jag bör alltså käka 140 g protein per dag? Blir inte det en jävla massa mat? Havregrynsgröt är ju det typ 13 g protein / 100g

Blir det mycket käk? Tror ni jag klara det på en dag? o.o
500g keso = 60g protein = WINNING
Nutrid är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:02.