Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-05, 11:54   #1
Minimjölk
Registered User

Minimjölks avatar

Reg.datum: Mar 2002
Ketchupflask-effekt hos tränande?

ja, ni känner säkert till ketchup-effekten. Först kommer ingenting, sedan ingenting, för att sedan bara exploderar allt.

Tycker mig ibland se denna effekt även hos styrketränande. Folk som harvat i gymmet några år utan några direkta resultat för att sedan på kort tid göra enorma framsteg. jag i min enfald tror och hoppas att det ffa handlar om att deras träningsupplägg ändrats, de sköter kosten bättre etc.

Troligen är det väl dock tyvärr även doping involverat?

Jag tycker det är fascinerande att någon som en längre tid legat på en viss nivå plötsligt gör ett skutt i utveckling. Om man bortser från kost, träning etc. finns det någon biologisk förklaring eller liknande som visar att man när man nått till en viss nivå plötsligt kan nå en lavinartad förbättring.

Det normala är ju annars att man normalt sett gör störst förändring i början för att sedan få mindre och mindre utveckling per år.

Diskutera!
Gammal 2011-10-05, 12:05   #2
Prankie
Registered User

Prankies avatar

Reg.datum: Nov 2002
Jag tror att största förändringen är fettnivå, folk som har tränat flera år och fått på sig lite muskel genom åren brukar inte synas så mycket. Sedan när de får mer definition ser ut som att utveckling sker på mycket på kort tid.
Gammal 2011-10-05, 12:09   #3
Beelz
Registered User

Beelzs avatar

Reg.datum: Nov 2010
Jag tror nog att dom får ordning på kost och träning så dom helt plötsligt skenar iväg, kombinera det med optimala gener så går det nog ännumer undan.. Om du inte kan något om träning+kost så hjälper inte doping så mycket som folk tror... Känns som om att folk tror att man kan sitta i soffan o musklerna bara poppar fram
Gammal 2011-10-05, 12:11   #4
prOtotype
Wants brinner!

prOtotypes avatar

Reg.datum: Jan 2009
Det kan ju finnas en miljard anledningar. Någon som har ett stressigt jobb där dom knappt får i sig någon lunch och sover dåligt av stressen kan ju tex få en jävla boost ihop med att såna saker fixar sig.
Eller någon som länge slarvat med maten när dom är hemma själva på kvällen som flyttar ihop med någon som ser till att det blir ordentlig mat varje kväll.
Då är det ju snarare när någon har en sån utvecklingsspurt ihop med ett nyutbrott av kraterliknande acne på axlarna som man kan säga roids med mer säkerhet.
prOtotype är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 12:14   #5
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Jag har precis tagit ett sådant skutt själv.
För min del är det tre framgångsfaktorer:

- lagt alkoholismen på hyllan
- skärpt kosten och vågat överäta istället för att vara katabol 5 dagar av 7
- släppt optinojjan, lagt mer energi på gymet än på att läsa grubs detaljstudier av aminosyror

(å jag tränar under 45 minuter, hjelp snela)

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 12:25   #6
martikainen
Lever på gamla meriter

martikainens avatar

Reg.datum: May 2008
Mindcontrol är det jag försöker "lära" ut mest, att släppa alla jävla negativa tankar på att man ej orkar, ej klarar det osv.

Det är bara att köra på och hårt som fan, ska du köra bänk/böj se till att ha passare/böjrack.

Man kommer ingen vart på att gå på 85% av kroppens max.
Gammal 2011-10-05, 12:49   #7
Färssen
Registered User

Färssens avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Mindcontrol är det jag försöker "lära" ut mest, att släppa alla jävla negativa tankar på att man ej orkar, ej klarar det osv.

Det är bara att köra på och hårt som fan, ska du köra bänk/böj se till att ha passare/böjrack.

Man kommer ingen vart på att gå på 85% av kroppens max.
Detta tänk + överätning gjorde att jag gjorde ett litet skutt framåt iaf, efter många månaders harvande med suspekt kostintag.

Egentligen behöver man bara regelbundet svara "JA!" på två frågor:
"Kan jag verkligen äta så här mycket? samt "Kan jag verkligen lyfta så här mycket?"
Gammal 2011-10-05, 12:59   #8
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
80% av gamla bekanta som gjort detta superskutt i träningen helt plötsligt har upptäckt att man kan jue faen köpe steroider på postorder..

Dom andra har slutat söpe, börjat träna seriöst och börjat äta ordentligt.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 13:40   #9
Minimjölk
Registered User

Minimjölks avatar

Reg.datum: Mar 2002
ja, så fort man får koll på träna, äta, sköta sig blir ju kroppen oftast gladare och benägen att göra som man vill. Om vi istället utgår frå nen person som har gjort detat en längre tid och nått en kraftig platå för at tsedan skjuta iväg i utveckling, går det att förklara?
Gammal 2011-10-05, 14:33   #10
Jishuku
Registered User

Jishukus avatar

Reg.datum: May 2004
Har hjälpt 2st göra enorma framsteg på drygt 1 år.
Jag visste om deras situation gällande doping så jag vet att det inte var det.

Enda skillnaden: de slutade äta som sparvar. Mat gör så enormt mycket, ren eller ej.

Andra anledningar till att folk gör framsteg: de övertränade tidigare och lät kroppen vila för att sen träna med färre set/mer vila mellan passen, lärde sig bättre utförande (inte lätt att bygga armar om man lyfter med ryggen)

En person som gjorde allt ovanstående fel och plötsligt rättar till det.. ja, han lär öka fort till en början.

Senast redigerad av Jishuku den 2011-10-05 klockan 14:37.
Jishuku är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 14:33   #11
rooz
Legimtimerad flaggstång

roozs avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Minimjölk Visa inlägg
ja, så fort man får koll på träna, äta, sköta sig blir ju kroppen oftast gladare och benägen att göra som man vill. Om vi istället utgår frå nen person som har gjort detat en längre tid och nått en kraftig platå för at tsedan skjuta iväg i utveckling, går det att förklara?
Ja. steriods.
Gammal 2011-10-05, 14:34   #12
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
Det beror lite på vilken typ av förändring det är. Själv gjorde jag till exempel ett ordentligt skutt vad gäller trapz-storleken, som folk verkade notera. Det handlade nog mycket om att jag ökade väldigt mycket i mark på kort tid, så att marklyften blev ordentlig träning för övre trapz. Resultatet är inte bara att trapzen växer, utan även att man ofta går runt med pump i dem, vilket folk noterar.

Citat:
Ursprungligen postat av Minimjölk Visa inlägg
Det normala är ju annars att man normalt sett gör störst förändring i början för att sedan få mindre och mindre utveckling per år.
Sanning med modifikation. Jag skulle säga att det normala är det här mönstret: Första året får man bra ökningar. Andra året är svårare. Tredje året stagnerar man. Femte året kommer man på vad som krävs och börjar öka igen. Ta åren jag skriver med en nypa salt, försöker bara skapa någon form av tidsperspektiv. Generellt krävs det mindre för att få ökningar i början, men det är också lättare att skada sig i början och man har en mindre arsenal av övningar, man tar i mindre och man äter mindre.

Väldigt många som tränat i 5-10 år säger att dom aldrig ökat så bra som dom gör för stunden. Det är visserligen subjektivt, men det måste verkligen inte var så att man ökar som bäst när man börjar.
Gammal 2011-10-05, 14:37   #13
LeBron
Banned User

Reg.datum: Mar 2011
Varför sitter du och glor på andras förändringar? Får en bild framför mig att du är en sådan som bara drar till gymmet, snackar skit, går hem och sedan klagar över att du inte får några resultat.

OnT: Har du inte sett någon på ett tag eller följt denne VARJE DAG och sedan ser han en månad senare så kan han ha gjort enorma förändringar. Han kanske äter grymt mycket protein och tränar rätt samt är ganska ny i gymmet men bra förutsättningar och kunskap = snabb utveckling. Sluta "smyg-anklaga" folk.
LeBron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 14:46   #14
Dirty South
Banned User

Reg.datum: Aug 2011
Citat:
Ursprungligen postat av LeBron Visa inlägg
Varför sitter du och glor på andras förändringar? Får en bild framför mig att du är en sådan som bara drar till gymmet, snackar skit, går hem och sedan klagar över att du inte får några resultat.

OnT: Har du inte sett någon på ett tag eller följt denne VARJE DAG och sedan ser han en månad senare så kan han ha gjort enorma förändringar. Han kanske äter grymt mycket protein och tränar rätt samt är ganska ny i gymmet men bra förutsättningar och kunskap = snabb utveckling. Sluta "smyg-anklaga" folk.
Läste du ens första inlägget?
Dirty South är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 15:08   #15
LeBron
Banned User

Reg.datum: Mar 2011
@Dirty South, Ja.
LeBron är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:00.