Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-16, 06:59   #1
maRRtin
Registered User

maRRtins avatar

Reg.datum: Dec 2005
Frukter med vitt kött och risk för stroke

Citat:
Forskarna drog slutsatsen att risken för stroke för 52 procent lägre hos deltagarna som hade en hög konsumtion av vita frukter och grönsaker, jämfört med de som hade en låg konsumtion.

Varje ökning med 25 gram vita frukter om dagen, kopplades ihop med 9 procent lägre risk att drabbas av stroke
http://svt.se/2.108068/1.2533600/par...kar_strokerisk

Fullängdaren
http://stroke.ahajournals.org/conten....full.pdf+html
maRRtin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-16, 07:15   #2
Frumpish
Registered User

Frumpishs avatar

Reg.datum: Jan 2009
Banan!!!!

Spana in Mindfulness!
Frumpish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-16, 07:29   #3
kettlebellGuden
Banned User

Reg.datum: Aug 2010
Citat:
- För att förhindra stroke kan det vara en god idé att få i sig betydande mängder av vita frukter och grönsaker.
Hur mycket är "betydande mängder" ?

Kör själv på 5-6 frukter om dagen och något kg grönsaker. Förmodar att det sätter mig i lågkonsumentsgruppen så hur mycket mer behövs för att komma upp i bytande mängder?
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-16, 07:54   #4
Torwald
Registered User

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden Visa inlägg

Kör själv på 5-6 frukter om dagen och något kg grönsaker. Förmodar att det sätter mig i lågkonsumentsgruppen så hur mycket mer behövs för att komma upp i bytande mängder?
Det låter väl inte så troligt eller menar du jämfört med vad de åt i studien?
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-16, 08:00   #5
kettlebellGuden
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Torwald Visa inlägg
Det låter väl inte så troligt eller menar du jämfört med vad de åt i studien?
Både i förhållande till gemene man och studien. Men mest är jag intresserad i hur mycket "vit frukt" studien menar på att man ska trycka / dag.
Gammal 2011-09-16, 08:20   #6
Torwald
Registered User

Reg.datum: Jun 2007
Jag vet såklart inte hur det var i studien, men jag gissar att gemene man inte äter 5-6 fruker och ett kilo grönsaker om dagen. Det är nog inte så ovanligt att snarare äta 0-1 frukter om dagen och möjligtvis lite tomat och gurka som sallad.
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-16, 08:29   #7
Pretorian
Registered User

Pretorians avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Både i förhållande till gemene man och studien. Men mest är jag intresserad i hur mycket "vit frukt" studien menar på att man ska trycka / dag.
"Varje ökning med 25 gram vita frukter om dagen, kopplades ihop med 9 procent lägre risk att drabbas av stroke"
Gammal 2011-09-16, 09:03   #8
maRRtin
Registered User

maRRtins avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Det är ingen fruktfrossa det handlar om direkt
Citat:
För att förhindra stroke kan det vara en god idé att få i sig betydande mängder av vita frukter och grönsaker. Ett äpple om dagen är till exempel ett lätt sätt att öka intaget, föreslår Linda M. Oude Griep, forskaren som lett studien. Hon tillägger dock att det finns all anledning att ändå äta frukt och grönsaker ur de övriga grupperna också.

Senast redigerad av maRRtin den 2011-09-16 klockan 09:04.
maRRtin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-16, 09:29   #9
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:

Nej verkligen inte. Hur mycket frukt tror du folk äter? Kolla pdf:en så står ju gram/dag i kvartilerna.

Citat:
Det är inte en interventionsstudie där man sett att folk blir friskare genom att ge dem mer frukt. Folk som åt mer vitfärgade frukter och grönsaker fick senare inte stroke i samma utsträckning som andra. Samma trend kunde man inte se os röda/lila, gula/orangea och gröna.

Äpplen, päron och bananer alltså, just de frukterna som hälsomedvetna ofta drar med sig som mellanmål. Som vanligt har de ju förstås kontrollerat för confounders dock. Så frukt kanske är nyttigt, finns ju mer epidemiologi som pekar på det. Men det var ju inte bara frukt som undersöktes, grönsaker också. Så båda kanske är bra, eller den ena bättre än den andra. Och andra frukter än "vita" kanske är bättre ändå, men bara det att inte tillräckligt många äter dem så att det inte finns underlag nog att dra en slutstats.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-09-16 klockan 09:30.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-16, 10:07   #10
kettlebellGuden
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Nej verkligen inte. Hur mycket frukt tror du folk äter? Kolla pdf:en så står ju gram/dag i kvartilerna.

Det är inte en interventionsstudie där man sett att folk blir friskare genom att ge dem mer frukt. Folk som åt mer vitfärgade frukter och grönsaker fick senare inte stroke i samma utsträckning som andra. Samma trend kunde man inte se os röda/lila, gula/orangea och gröna.

Äpplen, päron och bananer alltså, just de frukterna som hälsomedvetna ofta drar med sig som mellanmål. Som vanligt har de ju förstås kontrollerat för confounders dock. Så frukt kanske är nyttigt, finns ju mer epidemiologi som pekar på det. Men det var ju inte bara frukt som undersöktes, grönsaker också. Så båda kanske är bra, eller den ena bättre än den andra. Och andra frukter än "vita" kanske är bättre ändå, men bara det att inte tillräckligt många äter dem så att det inte finns underlag nog att dra en slutstats.

Har tyvärr ingen pdf-läsare tillgänglig därav frågan. Artikeln lämnade ju en hel del att undra över.
Gammal 2011-09-16, 10:07   #11
kettlebellGuden
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av maRRtin Visa inlägg
Det är ingen fruktfrossa det handlar om direkt
Jag ser inget i ditt citat som visar på hur mycket frukt vi pratar om.
Gammal 2011-09-16, 10:13   #12
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Har tyvärr ingen pdf-läsare tillgänglig därav frågan. Artikeln lämnade ju en hel del att undra över.
Alltså, det är ju en epidemiologisk studie som sagt. Folk äter inte supermycket frukt i sin vardag. Jag trodde bara att alla tog för givet att 5-6 frukter inte tillhör det lägsta intaget i en amerikansk population.

105, 193, 100 och 216 gram per dag var median för gröna, orange/gula, röda/lila och vita. I den kvartilen med högst intag. Som du ser var det totalt sett mest i vita vilket kan vara en förklaring till resultatet, inte att de är extra nyttiga.

34, 30, 29 och 57 (samma ordning) i kvartilen med lägst.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-09-16 klockan 10:46.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-16, 10:16   #13
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Frumpish Visa inlägg
Banan!!!!
Dr Jacob hade rätt. Vem hade anat det?

Citat:
30 bananer om dagen.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-16, 10:19   #14
Maod
Registered User

Maods avatar

Reg.datum: Mar 2006
30 bananer om dagen säger ni?
Gammal 2011-09-16, 10:44   #15
kettlebellGuden
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Alltså, det är ju en epidemiologisk studie som sagt. Folk äter inte supermycket frukt i sin vardag. Jag trodde bara att alla tog för givet att 5-6 frukter inte tillhör det lägsta intaget i en amerikansk population.

105, 193, 100 och 216 gram per dag var median för gröna, orange/gula, röda/lila och vita. I den kvartilen med högst intag. Som du ser var det totalt sett mest i vita vilket kan vara en förklaring till resultatet, inte att de är extra nyttiga.

34, 30, 29 och 57 (samma ordning) i kvartilen med lägst.

Att det rörde sig om en studie på amerikansk population framgår inte av artikeln. Som sagt undrade jag vilka mängder det rörde sig om eftersom det inte stod något om det. Tack så mycket för infon.

5-6 om dagen är ju knappast några "betydande mängder". Fasiken bara igår åt jag säkert 70 vindruvor och 3 bananer. Men det kan ju kvitta vad jag äter, vad andra äter, vad genomsnitt för gemene man sett på hela världens population är, etc. Vet inte riktigt hur den här tråden snöade in på ett så pass ointressant sidospår.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:29.