Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-22, 17:57   #1
daanne
Registered User

Reg.datum: Jun 2009
Tips på fettrikt att ta efter träningen

Tjenare! Ny här på kolozzeum så detta blir min första post

Jo nu är det såhär att jag har börjat följa ett program som säger att jag skall ta 100 g kolhydrater med högt GI, 40 g protein och 30 g "bra fetter" direkt efter träningen. Kolhydraterna och proteinet har jag inget problem med, men har ni nåt tips vad jag kan ta för få i mig den mängden nyttigt fett? Tydligen skall detta öka testosteronnivåerna efter träningen. Tack på förhand!
daanne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-22, 18:02   #2
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Varför inte göra det bästa av träningen och ta en gainer eller EAA efter träningen?

Och sedan smälla i dig det du tänkte äta.

Annars skulle jag nog rekommendera stekta ägg i rapsolja, dom blir rätt fettiga.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-22, 18:03   #3
stafh
Registred User

stafhs avatar

Reg.datum: May 2005
Vad som är "bra fetter" är en halv vetenskap. Det beror ganska mycket på hur resten av dina matvanor ser ut. Vad äter du för fetter i övrigt?

Har du någon källa på att fett ökar testosteronnivåerna (signifikant) vid intag efter träning förresten?
Gammal 2009-06-22, 18:44   #4
daanne
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av stafh Visa inlägg
Vad som är "bra fetter" är en halv vetenskap. Det beror ganska mycket på hur resten av dina matvanor ser ut. Vad äter du för fetter i övrigt?

Har du någon källa på att fett ökar testosteronnivåerna (signifikant) vid intag efter träning förresten?
Enkelo-fleromättat fett (omega-3,6) är väl vad man generellt brukar kalla "bra fetter", och att man skall hålla sig borta från Transfett och bara äta lite mättat fett?

Ingen vetenskaplig artikel, men förutom programmet jag använder (se quote) så påstår bla. denna sida och denna detta.

Citat:
While fats have teetered between hero and villain, research has shown that the
RIGHT KIND of fats can actually…
• Significantly INCREASE the levels of testosterone in the body
• REDUCE the levels of heart-damaging cholesterol in your body
• Help you LOSE BODYFAT by prompting your body to use flab for FUEL
• LOWER muscle catabolism by sparing carbohydrate use as a fuel and
allowing it to be used to repair muscle instead

Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Varför inte göra det bästa av träningen och ta en gainer eller EAA efter träningen?

Och sedan smälla i dig det du tänkte äta.

Annars skulle jag nog rekommendera stekta ägg i rapsolja, dom blir rätt fettiga.
Bor hemma (hos föräldrar) så kan inte äta ägg sådär jätteofta, blir väl att dricka rapsolja?
Gammal 2009-06-22, 18:56   #5
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av daanne Visa inlägg
Enkelo-fleromättat fett (omega-3,6) är väl vad man generellt brukar kalla "bra fetter", och att man skall hålla sig borta från Transfett och bara äta lite mättat fett?

Ingen vetenskaplig artikel, men förutom programmet jag använder (se quote) så påstår bla. denna sida och denna detta.

Bor hemma (hos föräldrar) så kan inte äta ägg sådär jätteofta, blir väl att dricka rapsolja?
Du bör även hålla kolla på omega 3/6 ration, det är vad jag minns, inte så bra med för mycket omega 6 heller.

Som sagt ska rapsolja vara rätt najs.

Det är väl inge problem att steka lite ägg i mycket olja, krydda lite och slänga på mackan?
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-22, 19:02   #6
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Köttfärssås med massa riven fet ost på är ju aldrig fel. Eller en riktigt gräddig skinksås.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-22, 19:08   #7
daanne
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Du bör även hålla kolla på omega 3/6 ration, det är vad jag minns, inte så bra med för mycket omega 6 heller.

Som sagt ska rapsolja vara rätt najs.

Det är väl inge problem att steka lite ägg i mycket olja, krydda lite och slänga på mackan?
Nae men grejen e den att det kommer gå åt en hel del vilket innebär många turer till affären. Sen innehåller ju Arla hushållsost 17% 30g protein per 100 g (ägg typ13). Men rapsolja verkar jävligt najs, tackar!

Lite OT men vad kostar ett paket ägg btw?
Gammal 2009-06-22, 19:12   #8
daanne
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Köttfärssås med massa riven fet ost på är ju aldrig fel. Eller en riktigt gräddig skinksås.
Oki, vad räknas som fet ost?
Gammal 2009-06-22, 19:21   #9
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Oki, vad räknas som fet ost?
Ja vad tycker du själv? I mina ögon är 28% och uppåt fet ost. Vad jag vet är det väl 17% och nedåt som är nyckelhålsmärkt så "officiellt" kan man väl säga att fetthalt över 17% anses vara fet ost.

Inget illa menat nu men har du aldrig besökt en mataffär? Det är nog bra för dig att följa med morsan till affären och kolla lite på olika livsmedel och vad de kostar. Ägg kan väl generellt gå på 1-2 kronor per ägg men det varierar förstås beroende på hur stora de är, hur stort paketet är (storpack är ju billigare per ägg) samt hur de är framställda (burhöns, frigående utomhus, ekologiskt etc.)
Gammal 2009-06-22, 19:30   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det handlar inte om att äta fett vid träningstillfället för att akut höja testosteronnivåerna. Det handlar om att inte äta för lite fett totalt sett.

Allmänna rekommendationer är att låta efterträningsmålet vara fettsnålt, vilket påskyndar upptaget av näringsämnen, ger snabbare återhämtning och större muskeluppbyggnad. Om det gör någon speciell praktisk skillnad på sikt kan diskuteras, men mekanismerna är sådana.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-22, 19:54   #11
daanne
Registered User

Citat:
Ja vad tycker du själv? I mina ögon är 28% och uppåt fet ost. Vad jag vet är det väl 17% och nedåt som är nyckelhålsmärkt så "officiellt" kan man väl säga att fetthalt över 17% anses vara fet ost.

Inget illa menat nu men har du aldrig besökt en mataffär? Det är nog bra för dig att följa med morsan till affären och kolla lite på olika livsmedel och vad de kostar. Ägg kan väl generellt gå på 1-2 kronor per ägg men det varierar förstås beroende på hur stora de är, hur stort paketet är (storpack är ju billigare per ägg) samt hur de är framställda (burhöns, frigående utomhus, ekologiskt etc.)
hehe nae brukar faktiskt inte handla mat, men nog har jag besökt en mataffär Jo är sorgligt okunnig om vad saker och ting kostar i affären, annat än cola, chips o dyl. (vill dock inte påstå att jag konsumerat sådana varor mer än en gång i veckan eller mindre, men ändå), för på nåt underligt vis är kylskåpet alltid fullt när jag öppnar Visste att 17% räknas som mager men vart gränsen för fet var visste jag inte. Så, Eddie, tack för informationen : )

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det handlar inte om att äta fett vid träningstillfället för att akut höja testosteronnivåerna. Det handlar om att inte äta för lite fett totalt sett.

Allmänna rekommendationer är att låta efterträningsmålet vara fettsnålt, vilket påskyndar upptaget av näringsämnen, ger snabbare återhämtning och större muskeluppbyggnad. Om det gör någon speciell praktisk skillnad på sikt kan diskuteras, men mekanismerna är sådana.
Vet du varför det är så? Låter dock vettigt det där med att inte äta för lite totalt sett.
Gammal 2009-06-22, 20:06   #12
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Vet du varför det är så?
Varför vad är hur?

Om du syftar på varför näringsupptaget blir långsammare så är det p.g.a. långsammare magsäckstömning. Mer fett i kosten innebär att maten ligger i magsäcken längre tid och således portioneras det ut i tarmsystemet under längre tid.

Det ger oftast en mer bestående och långvarig mättnad men är inte optimalt efter träning där man tjänar på en snabbare hastighet för energin att nå cellerna.
Gammal 2009-06-22, 20:11   #13
daanne
Registered User

Citat:
Varför vad är hur?

Om du syftar på varför näringsupptaget blir långsammare så är det p.g.a. långsammare magsäckstömning. Mer fett i kosten innebär att maten ligger i magsäcken längre tid och således portioneras det ut i tarmsystemet under längre tid.

Det ger oftast en mer bestående och långvarig mättnad men är inte optimalt efter träning där man tjänar på en snabbare hastighet för energin att nå cellerna.
Varför ett fettsnålt efterträningsmål "påskyndar upptaget av näringsämnen, ger snabbare återhämtning och större muskeluppbyggnad". Men du svarade ju på frågan så det klarar upp det hela.
Gammal 2012-06-17, 17:03   #14
Barbastark
Registered User

Barbastarks avatar

Reg.datum: Jul 2008
Citat:
Varför vad är hur?

Hur mycket fett pratar man om här? Brukar hålla mig under 20g fett i efter träningsmåltiden. Tjänar jag på att kanske sänka till 10g?
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-17, 17:06   #15
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Om du ska gå upp i vikt finns ingen anledning att lägga fett i målet efter träning. Det kommer endast resultera i lite mer uppgång i fettvikt på ett överskott. Såklart beroende på överskottets storlek.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:27.