Det spekuleras i aspartam och ökad hyperaktivitet hos barn med ADHD.
Annars är det svårt att hitta vetenskapligt stöd för att aspartam är direkt farligt, förutom att sötsuget möjligtvis kan ökas. Men personligen undviker jag det helt, eftersom jag inte vill ta några risker då forskningen ständigt uppdateras på alla områden och för att jag helt enkelt inte saknar det på något sätt.
Vad gäller övriga ingredienser: Vitamin b6 och b12 ligger inom "normala" intervall fastän högdoserade. Man har inte sett några risker med b6-supplementering under 75-100 mg om dagen i forskningen och endast ett fåtal rapporter med ett par hundra mg om dagen under en längre period. Vitamin b12 är inga problem i det här tillskottet.
På köpet får du i dig tre av de viktigaste b-vitaminerna; b6, b12 och folsyra, i tillskottet. Sänker homocystein och förebygger psykiska besvär bland annat.
För övrigt är det rätt jäkla mycket grejer i. De har mer eller mindre stoppat i alla populära kosttillskott på marknaden i Superpump 250, verkar det som. Otroligt svårt att säga om det skulle kunna bli någon komplikation av något slag överhuvudtaget. Alla är så olika. Gå på hur du känner dig helt enkelt
Kreatin är inte farligt, förutom om du har problem med njurarna. Sedan finns det en del anekdotala rapporter om magproblem, hudutslag och jag vet inte vad. Som sagt, känn efter. Dessutom, om du har epilepsi ska du undvika kreatin, eftersom det kan sänka kramptröskeln.
|