2010-01-20, 11:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Sötningsmedel....är inte ni oroliga?
Är inte ni oroliga för allt sötningsmedel man får i sig från diverse kosttillskott och livsmedel.
Jag jag har ingen koll på gränser för dagligt intag m.m. men det känns som det kan bli en del.
Själv tar jag EAA, proteinpulver, prestationshöjare, Funlight och ibland sylt med sötningsmedel. Tillskotten tar jag nästan varje dag, medans sylten bara blir någongång ibland. Funlight blir det någon kork nästan varje dag också.
Problemet är att dom flesta tillskotten smakar skit naturella, och vissa tror jag inte ens finns som naturella.
Känns som det blir en hel del när man räknar ihop det. Borde man vara orolig?
|
|
|
2010-01-20, 11:12
|
|
Registred User
Reg.datum: Feb 2004
|
Nej.
|
|
|
|
2010-01-20, 11:20
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Nope. Jag ligger långt under ADI, och jag har dessutom dragit ner på mängden sötningsmedel omedvetet sen jag började tröttna på Cola, Pepsi och kvarg. Då har jag andra (o)vanor som är betydligt värre.
|
|
2010-01-20, 12:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Jo det är jag faktiskt litegrann.
Men jag hade varit mer orolig för min hälsa om den konsumtionen bestått av socker istället. Och eftersom jag gillar sött är det ett övervägande jag får göra.
Men läsk har varit ganska lugnt på sistone, det är mer från tillskotten just nu.
|
|
|
2010-01-20, 12:21
|
|
Uggla
Reg.datum: Oct 2005
|
för mig är det endast kostillskotten som ger ett intag.
orolig? Nja. äter dock hellre sockerprodukter än lightprodukterna. för "sockerpåverkan" blir mindre ju mer man tränar
|
|
2010-01-20, 12:32
|
|
Marcoolio?
Reg.datum: Aug 2004
|
Jag är inte orolig. Överkonsumerar inte sötningsmedel men det slinker ju ner lite sötningsmedel varje dag i form av läsk och proteinpulver.
Att gå runt och oroa sig för saker hela tiden är ju inte direkt nyttigt för kroppen heller.
|
2010-01-20, 12:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz
äter dock hellre sockerprodukter än lightprodukterna. för "sockerpåverkan" blir mindre ju mer man tränar 
|
Jo så har jag också för mig att det är....är ju inte direkt så att man svullar massa socker på tom mage, är nog då det är värst.
Verkar ju som alla är överens att ett glas malto i slutet av ett hårt pass är så ok det kan bli, det bara slukas av kroppen, inte massa dumheter som sker när sockret liksom behövs.
Så har jag uppfattat det dock, och nöjer mig med det för det håller mig lugn hehe
|
|
|
2010-01-20, 12:45
|
|
Lilla Guldlock
Reg.datum: Jan 2008
|
Inte orolig för fem öre! Valet för mig som diabetiker är inte så svårt!
|
2010-01-20, 12:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2009
|
Ja det är verkligen inte bra. Visst, lite kalorier, men ökad cancerrisk osv är ju inte så kul. Man kan även få nåt skit i magen som fastnar (har jag för mig, enligt Kinesiologen jag besökte).
2010-01-20, 13:10
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av chrilledude
Man kan även få nåt skit i magen som fastnar (har jag för mig, enligt Kinesiologen jag besökte).
|
Lyssna inte på kvacksalvare.
|
|
|
2010-01-20, 14:21
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Jo, tycker inte de vanligare sötningsmedlena som finns är tillräckligt studerade. Och den forskning som finns är knappast övertygande om att det skulle vara säkert (eller åtminstone, utan påverkan på hälsan, eller naturen) att konsumeras varje dag under ett eller flera decennier. Därför konsumerar jag ej längre artificiellt sötade produkter annat än i undantagsfall.
(Jag syftar på aspartam och sukralos).
|
C4L
|
|
|
2010-01-20, 17:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
Jag är inte orolig. Jag dricker ungefär 1,5 liter läsk i veckan, om jag är riktigt riktigt crazy kanske det blir 3 liter. Det är långt under ADI och ADI har väl en säkerhetsfaktor på ungefär 100-1000 (beroende på vilket sötningsmedel vi snackar om). Jag konsumerar dock inte sukralos av miljöskäl.
|
|
|
2010-01-20, 17:38
|
|
Registred User
Reg.datum: May 2005
|
Enda produkten jag stoppar i mig regelbundet som har sötningsmedel är vasslepulver, och jag brukar inte hiva i mig några enorma mängder. Oroar mig inte.
Undviker dock sukralos av samma skäl som malfunction.
|
|
2010-01-20, 17:39
|
|
Registered BAWS!
Reg.datum: Oct 2009
|
|
|
|
2010-01-20, 18:11
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Crocker
|
Tillverkarnas sidor brukar inte kunna anses som särskilt objektiva källor.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:46.
|

|