Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-26, 06:29   #1
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Reg.datum: Apr 2010
Hur lära katt?

Min katt är 4 månader gammal och gnager på kablarna bakom teven!

När vi hämtade honom var han 8 veckor gammal och världens busfrö. Då gick han väldigt ofta bakom datorn och gnagde på kablarna där, men då skvätte jag vatten på honom vilket gjorde att han lärde sig väldigt tidigt att inte gå dit. Han går fortfarande inte dit.

Han får inte hoppa upp i vissa fönster eftersom han käkar upp blommorna, och han vet precis vilka fönster. Inga problem där.

Däremot måste tvbänken vara otroligt spännande. Jag tror vi har prövat allt för att få bort honom därifrån: sprutat vatten, väst och visat tänderna, dra i nackskinnet, verbal utskällning, en dusch osv.
Inatt satte jag curry (!) runt bänken eftersom han hatar den lukten, men liks förbannat ser jag nu att det är curryspår runt hela bänken.
HDMI-kabeln har säkert 50 små hål i sig plus att det är massa skitiga tassavtryck mot plasman (inte från curryn, dom var där tidigare). Kattjäveln får inte vara där!
Det värsta är att han vet om det och bara hoppar upp när vi inte ser eller är i närheten. Ibland brukar jag slå på hög musik och smyga mig in i vardagsrummet men när han hör golvet knarra så hoppar han ner fort som fan.

Vi brukar busa med honom väldigt mycket och han har väldigt många leksaker.

Hur fan ska han lära sig?
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 06:42   #2
Jorgen
Blibloblooobli

Jorgens avatar

Reg.datum: Apr 2002
Dubbelhäftande tejp skall funka sägs det. Katterna gillar inte ytan direkt.
Jag har inte testat själv dock, vår katt har lärt sig var han får och inte får vara med blomsprutan.

Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 06:56   #3
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Jag prövade sätta maskeringstejp upp och ner en gång men jag antar att det hade för dåligt klister. Ska pröva dubbelhäftande. Tack ska du ha!
Gammal 2011-07-26, 07:01   #4
Onigiri
Registered User

Onigiris avatar

Reg.datum: Aug 2008
Har du visat tänderna för din katt?

Fungerade en metod en gång kommer den säkerligen fungera igen fast det tar lite olika tid, så fram med blomsprutan igen och upprepa, det är du som bestämmer! Det är ju lite av en maktkamp nu när han närmar sig halvåret. Han försöker göra dig till sin bitch.
Gammal 2011-07-26, 07:10   #5
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Dom visar ju tänderna när dom är arga, så varför inte härma kattens beteende?

Jag börjar märka det. Är ju som att ha en unge i trotsåldern.
Gammal 2011-07-26, 07:16   #6
Onigiri
Registered User

Onigiris avatar

Reg.datum: Aug 2008
Haha fortsätt med det du, du roar bara katten ytterligare

Katter reagerar annars starkt på ljud, alla mina katter har jag disciplinerat väl med en knäpp i fingret samtidigt som jag gör som dog whisperer "PSCHT!" så högt jag kan. Då har mina tre fattat att vad dom just då pysslar med är inte okej och de avbryter och kapitulerar omgående och blänger förtvivlat på mig.

shadowfire kan väl sluta vara så slö i sitt lilla hus och komma in i tråden med lite proffs-tips då hans katt verkar vara djävligt bångstyrig.
Gammal 2011-07-26, 07:20   #7
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

På varenda ställe jag läser om kattuppfostran så står det att man ska härma katters beteende. Damnit! Tänk om han har gått och skrattat bakom min rygg hela den här tiden?!

Är jag i vardagsrummet när han är på väg upp så brukar jag säga nej och då avbryter han bordningen, men det är ju rätt svårt när man inte kan vara i det rummet dygnet runt.
Gammal 2011-07-26, 07:26   #8
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av willtjam Visa inlägg
På varenda ställe jag läser om kattuppfostran så står det att man ska härma katters beteende. Damnit! Tänk om han har gått och skrattat bakom min rygg hela den här tiden?!

Är jag i vardagsrummet när han är på väg upp så brukar jag säga nej och då avbryter han bordningen, men det är ju rätt svårt när man inte kan vara i det rummet dygnet runt.
Skippa uttalade ord. Betoningen och ditt beteende är det viktiga. Katter som inte vill ha någon i närheten visar gaddarna, ger ifrån sig varningsljud och slår ut mot den andre. Katter som inte vill ha ett annat djur på en viss plats kommer fysiskt jaga bort denne och bestämt visa att det inte är ok att vistas där. Så fort katten är borta, återgå till det normala. Det viktiga är att katten specifikt kopplar en viss plats eller handling till din reaktion, fortsätter åthutningen så suddas det sakta bort.

Gjorde det med rumskamratens hund; kroppsspråk, väldigt betonade ord och om det inte hjälpte; utschasning. Han lärde sig snabbt vilka rum som inte var ok att gå in i.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 07:36   #9
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Direkt jag kommer in i rummet och ser han där så brukar jag väsa och jaga ner han, men inte fasiken lär han sig för det.
Gammal 2011-07-26, 07:44   #10
Granatgiraffen
Registered User

Granatgiraffens avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Direkt jag kommer in i rummet och ser han där så brukar jag väsa och jaga ner han, men inte fasiken lär han sig för det.
Sådan är en kompis katt också. Han tycker snarare det är kul och spännande att gå till dom platserna som han blir bortjagad från. Smyger dit och så fort han blir bortjagad så springer han iväg och sen går han med svansen upp i vädret och är nöjd med sig själv.
Granatgiraffen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 07:51   #11
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Det måste vara så! Vilken jävel. Hur ska man lösa det månntro?
Gammal 2011-07-26, 08:10   #12
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Supersoaker vattengevär och bakhåll.
Gammal 2011-07-26, 08:57   #13
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Nu har jag satt upp en övervakningscentral med hjälp av en bärbar dator och en webcam. Direkt jag ser att han är på väg upp så kommer blomsprutan fram. Mouhahaha!
Gammal 2011-07-26, 09:04   #14
Juxta
Broder Broccoli

Juxtas avatar

Citat:
Nu har jag satt upp en övervakningscentral med hjälp av en bärbar dator och en webcam. Direkt jag ser att han är på väg upp så kommer blomsprutan fram. Mouhahaha!
Kan du inte rigga en vattenspruta som reagerar på rörelse då också?
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 09:06   #15
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

It would be so awesome!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:09.