2011-04-17, 21:57
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2006
|
"Primal Blueprint" - Låg kolhydrat, mkt fett och protein
Har alltid varit väldigt dålig med grönsaker/frukt i min kost. Tänkte ta och lägga om lite men samtidigt möjligtvis börja med "primal blueprint" - någon diet som en polare snackade om. Den går tydligen ut på att man ska äta så som grottmänniskorna gjorde - Mycket kött, alla olika sorters fetter, mycket grönt och frukt, bär etc men samtidigt hålla sig ifrån ris, potatis, mos, gryn, majs, bröd och i stort sett allt som innehåller mycket kolhydrat.
However, frågan är, är detta optimalt för att bygga massa? Finns det någon byggare här som kör på liknande kost? Antar att trycket tappas rätt fint, man både ser ut och känner sig lite klenare på gymet, eller är jag helt ute och cyklar nu?
|
|
|
2011-04-17, 22:06
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av sundvall
Har alltid varit väldigt dålig med grönsaker/frukt i min kost. Tänkte ta och lägga om lite men samtidigt möjligtvis börja med "primal blueprint" - någon diet som en polare snackade om. Den går tydligen ut på att man ska äta så som grottmänniskorna gjorde - Mycket kött, alla olika sorters fetter, mycket grönt och frukt, bär etc men samtidigt hålla sig ifrån ris, potatis, mos, gryn, majs, bröd och i stort sett allt som innehåller mycket kolhydrat.
However, frågan är, är detta optimalt för att bygga massa? Finns det någon byggare här som kör på liknande kost? Antar att trycket tappas rätt fint, man både ser ut och känner sig lite klenare på gymet, eller är jag helt ute och cyklar nu?
|
Klart det funkar att bygga på, men efter ett träningspass vill du, efter proteinet, ha en rejäl laddning glukos (t.ex. i form av stärkelse som finns i bröd, ris, potatis, pasta etc) för att lagra in som muskelglykogen inför nästa pass. Förvisso kan man "ladda om" med frukt också men är det "optimalt"? Nej, skulle jag säga. Den fruktosen du då får i dig hade med fördel kunnat bytas ut mot glukos, och vitaminer etc som ofta används som "argument" för frukt kan man lätt få i sig genom mindre söta alternativ, som broccoli mm.
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
Senast redigerad av Sheogorath den 2011-04-17 klockan 22:08.
|
|
|
2011-04-17, 22:09
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Wow, ytterligare en LCHF-variant.
Håller med föregående talare. Knappast optimalt men visst kan man bygga muskler.
|
|
|
2011-04-17, 22:13
|
|
Banned User
|
Har läst runt mer nu om low carb high fat, uppenbarligen så kommer man loosa en hel del i tryck, vilket suger. Dels för att man ser mindre ut men jag vill vara så "optimal" som möjligt och troligtvis kommer man inte orka lika mycket med så lite kolhydrat.
Äsch, istället för att krångla till det hela så käkar jag istället helt enkelt som jag gör nu med ändringarna att jag skär bort skitmaten (piroger, pizza, snickers och skit) förutom på ätardagen samt att jag lägger till mycket mer grönser och frukt, vilket verkligen behövs.
|
|
|
2011-04-17, 22:16
|
|
doesn't afraid
Reg.datum: Nov 2009
|
Jag har fått uppfattningen att det är ganska många som styrketränar och har liknande kostupplägg det du tänkt dig och de verkar uppskatta kosten/utvecklingen.
Personligen tycker jag att min träning blir lite sämre när jag ligger lågt på kolhydrater men du får helt enkelt testa och se.
Om du med "bygga massa" menar att försöka sikta på en viktökning och maximal utveckling i samband med styrketräningen tycks det finnas fördelar med att ligga högt på kolhydrater jämfört med fett.
Lite runt upplägg kring detta diskuteras här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157920
Edit: +1 på sheogorath för övrigt.
Senast redigerad av salmiak den 2011-04-17 klockan 22:18.
|
|
|
2011-04-17, 22:17
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Äsch, istället för att krångla till det hela så käkar jag istället helt enkelt som jag gör nu med ändringarna att jag skär bort skitmaten (piroger, pizza, snickers och skit) förutom på ätardagen samt att jag lägger till mycket mer grönser och frukt, vilket verkligen behövs.
|
Bra idé. Finns ingen anledning att använda sig av ett särskilt upplägg "bara för att".
Behövs hur då?
|
|
|
2011-04-17, 22:52
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious
Bra idé. Finns ingen anledning att använda sig av ett särskilt upplägg "bara för att".
Behövs hur då?
|
Det behövs för att frukt och grönsaker är nyttigt och jag har varit väldigt dålig med det förut
|
|
|
2011-04-17, 23:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2003
|
Primal blueprint är en bok. Länk till författaren Mark Sisson's mycket trevliga blogg: www.marksdailyapple.com
|
|
|
2011-04-18, 05:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2009
|
Stenålderskost med andra ord?
|
2011-04-18, 11:38
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
|
Det enda sättet för dig att veta hur det fungerar för dig är att prova. Ingen annan svara på det för dig.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2011-04-18, 12:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Allt som fanns förr är inte bättre bara för att det fanns förr, och det har dessutom ändrats mycket. Jag äter hellre 100 gram kolhydratsekvivalenter från havregryn eller potatis än jag gör från äpplen t ex.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
|
|
|
2011-04-18, 12:11
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
Allt som fanns förr är inte bättre bara för att det fanns förr, och det har dessutom ändrats mycket. Jag äter hellre 100 gram kolhydratsekvivalenter från havregryn eller potatis än jag gör från äpplen t ex.
|
Är frukt ursprunglig föda? gillar jag.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2011-04-18, 12:21
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
|
Oh no you didn't!
|
|
|
2011-04-18, 12:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
|
Vildplockade bär (typ blåbär osv) är väl de "frukter" (söta vegetabilier) som har förstorats, förvattnats och försockrats minst? Jag försöker äta mer rotfrukt, kål, gröna bladgrönsaker och bär snarare än vattniga grönsaker och frukter.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
|
|
|
2011-04-18, 12:32
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
Vildplockade bär (typ blåbär osv) är väl de "frukter" (söta vegetabilier) som har förstorats, förvattnats och försockrats minst? Jag försöker äta mer rotfrukt, kål, gröna bladgrönsaker och bär snarare än vattniga grönsaker och frukter.
|
Mm, det är min uppfattning. Låter som en vettig kosthållning.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:48.
|

|