Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-12-03, 09:37   #1
potte
Registered User

pottes avatar

Reg.datum: Nov 2003
kurser i näringslära

gomorrron alla forumister

jag har en fråga angående utbildning inom näringslära

Nästa år kommer jag att ta ett sabbatsår från mitt civilingenjörsprogram. En av dessa två terminer tänkte jag ägna åt att plugga lite annat än sånt som har med mitt program att göra. Eftersom jag tycker att näringslära är ett mycket intressant ämne tänkte jag - varför inte?

Nu till frågan:
är det nån som har läst en kurs, på svenskt eller utländskt universitet/högskola, som är på max 20 högskolepoäng (eller motsvarande i annat land) i näringslära? Det måste då vara någon form av grundkurs då jag hittills mest haft detta ämne som en "hobby" eller vad man ska kalla det. Även om ni inte läst kursen är jag intresserad av all information jag kan få om denna typ av kurser.
Gammal 2003-12-03, 13:21   #2
Hermes
Registered User

Hermess avatar

Reg.datum: Feb 2003
Kostvetenskap A?
Hermes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-03, 13:32   #3
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Om man hoppar över näringsläran och istället läser lite mer ingående vad som händer inne i kroppen så är den här intressant, kanske något att tänka på under ett sabbatsår?

http://courses.ki.se/fristaende_kurs.../intoduktionen

Jag har funderingar att snoka vidare om kursen i alla fall..

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-03, 14:51   #4
Tanman
Registered User

Tanmans avatar

Reg.datum: Jun 2002
Intressant

är också intresserad så om du hittar något mer Bumbi, skicka gärna över det!

You can quit if you want and no one will care,
but you will know for the rest of your life.
- John Collins, Founder of Ironman
Tanman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-03, 16:08   #5
goatass
Registered User

goatasss avatar

Reg.datum: Apr 2003
Läste en kurs i näringslära vid ett Universitet i USA. Dock var den mest grundläggande och lärde mej väll inte så speciellt mycket som man inte kan lära sig här på kolozzeum. Den kursen tog även upp olika former av ätstörningar och olika metoder för att minska i vikt...
goatass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-03, 16:52   #6
potte
Registered User

pottes avatar

Oj, här hade det droppat in några svar minsann

hermes: ja, jag har kikat lite på den kursen. Finns väl bl.a. i Umeå och Uppsala om jag inte minns fel...? (finns säkert på många fler ställen). Jag har den som ett alternativ, men jag vill nog helst läsa utomlands.

bumbi: ja, den låter 7kt intressant måste jag säga. Men jag kommer att läsa precis denna typ av kurser när jag kommer tillbaks efter sabbatsåret. Har nämligen valt att profilera mig som biotekniker (inom programmet Industriell ekonomi).

goatass: ja, det ät kanske synd att lägga sig på en alltför låg nivå...Men du får gärna ge mig namnet på kursen och lägga upp en länk till universitetet så kan jag kolla in den lite iaf.

tack för alla svar så här långt

fortsätt att pumpa in idéer, hellre för mycket än för lite
Gammal 2003-12-03, 18:27   #7
Sony
Registered User

Reg.datum: Jul 2002
Kan tipsa om kursen "Kost och idrott 10p" som ges som distanskurs i Umeå. 5 träffar under hösten så bor du inte i närheten funkar det rätt bra ändå...

Jag läser den istället för allmänna ingenjörskurser i höst, har 12p fysik obligatoriskt så trevligt med något som är ganska långt från kvantfyskik som mest gör en

Är nöjd med kursen, man får lite mer allmän koll på kosten, även om jag faktiskt skulle vilja påstå att jag lärt mig rätt mkt av innehållet på att läsa här på forumet ett tag...trevligt att få på papper att man har lite koll också..kan vara värd att kolla upp, föreläsaren är ruggigt bra här!

// Daniel
Sony är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-03, 22:57   #8
Tanman
Registered User

Tanmans avatar

Reg.datum: Jun 2002
Fler kurser i Umeå

Tog mig en titt på Umeå, det finns ju massor av roliga kurser där! Man kan tex läsa Idrottsmedicin på A, B, C och D-nivå på distans.

http://info2.adm.umu.se/utbkat/Distans.asp?termin=

You can quit if you want and no one will care,
but you will know for the rest of your life.
- John Collins, Founder of Ironman
Tanman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-04, 01:23   #9
potte
Registered User

pottes avatar

Citat:
Originally posted by Sony
Kan tipsa om kursen "Kost och idrott 10p" som ges som distanskurs i Umeå. 5 träffar under hösten så bor du inte i närheten funkar det rätt bra ändå...

// Daniel
mm, intressant också. men det är grundläggande behörighet så jag funderar på om man i kursen kanske lägger ner lite för mycket tid på sånt man redan plöjt igenom på gymnasiet (gick natur så jag har läst kemi A/B och biologi A/B). Iofs har man ju märkt hur fort gymnasiekunskaper tas igen när man läser kurser på universitetet...
sen är jag dessutom lite sugen på att plugga på annan ort än där jag bor så det där med distanskurs är egentligen inget jag kollar efter. Isf skulle man ju kunna ta pick och pack och bo i Umeå en termin, men jag tänker mig att om jag ändå ska iväg och plugga nån annanstans så åker jag hellre till ett annat land än pluggar vid ett annat svenskt universitet.
men jag tackar för svaret och lägger förslaget i min idébank. Du får gärna berätta om jag har rätt angående behörighetskrav/nivå på kursen. du har kanske också läst biologi och kemi på gymnasiet eftersom du läser till ingenjör nu...?
Gammal 2003-12-04, 13:29   #10
Sony
Registered User

Reg.datum: Jul 2002
Läste kemi B/biologi B på gymnasiet, kemidelen på den här kursen är på liknande nivå, jag tyckte 80% var repetition på det man inte kommer ihåg från gymnasiet.

Nivån på "kostkunskapen" är väl lite sådär, något lägre än jag trodde det skulle vara. Den kanske är 10 "riktiga" poäng om man inte har någon koll på kemi och kost alls, så det är ju ingen utmaning direkt om man jämför med analys 2:an exempelvis.

Jag är dock nöjd hittils, får lite bredare kunskap (och lite mer koll på varför man bör äta så då men inte då osv..) än tidigare och man har papper på att man har lite koll på mat och sånt.
Sony är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-04, 14:17   #11
Peter
Registered User

Reg.datum: Jul 2001
Re: Fler kurser i Umeå

Citat:
Originally posted by Tanman
Tog mig en titt på Umeå, det finns ju massor av roliga kurser där! Man kan tex läsa Idrottsmedicin på A, B, C och D-nivå på distans.

http://info2.adm.umu.se/utbkat/Distans.asp?termin=
Tyvärr är det mer eller mindre omöjligt att komma in på c och d-kurserna. Antalet antagna minskar nämligen något grymt, från A till B, från B till C.

Till C och D kurserna tas bara 5 personer in och till dessa har sjukgymnaster som vill fördjupa sig inom idrottsmedicin förtur. Så var det när jag sökte förra och förförra året i alla fall. (har läst a+b)

När det gäller kost, kan jag rekommendera idrott och kost 20 p om du kan tänka dig att läsa på plats i umeå. Hur distanskursen på 10 p är i jämförelse har jag ingen koll på men enligt Sony är den ju också ok.

Peter
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:39.