2009-08-12, 13:06
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Rödbetor höjer prestationsförmågan?
|
|
2009-08-12, 13:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
"Beetroot juice" är för övrigt superlätt att göra och gott. Alltid när jag kokar rödbetor har jag lagom lite vatten för att avkoket skall bli så knallrött och rikt på rödbetsjuice som möjligt.
Så det blir en god kopp rödbetsté av avkoket innan jag äter dom.  Kul att du postade det där just idag för jag köpte alldeles pinfärska rödbetor av en bonde på torget i förmiddags.
|
|
|
2009-08-12, 13:19
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
|
|
|
2009-08-12, 13:50
|
|
Triatleten
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
"Beetroot juice" är för övrigt superlätt att göra och gott. Alltid när jag kokar rödbetor har jag lagom lite vatten för att avkoket skall bli så knallrött och rikt på rödbetsjuice som möjligt.
Så det blir en god kopp rödbetsté av avkoket innan jag äter dom.  Kul att du postade det där just idag för jag köpte alldeles pinfärska rödbetor av en bonde på torget i förmiddags. 
|
Jag har en råsaftcentrifug, men har aldrig testat att göra rödbetsjuice faktiskt. Jag är dock ett stort fan av kokta eller ugnsbakade rödbetor.
|
|
2009-08-12, 13:55
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Jag har en råsaftcentrifug, men har aldrig testat att göra rödbetsjuice faktiskt. Jag är dock ett stort fan av kokta eller ugnsbakade rödbetor.
|
En gammal frukostbild med både kokta rödbetor och rödbetsté (dvs avkoket).
|
|
|
2009-08-12, 14:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Enda gången jag får i mig rödbetor är väl när det serveras Borstj och vodka
|
|
2009-08-12, 15:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Är salt-bundet Nitrit (ex. Natriumnitrat) från charkprodukter också användbart under en Nitritladning?
|
|
|
2009-08-12, 19:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Hur är det att äta/koka vanliga konserverade rödbetor då? Antar att det är kilovis med socker i det.
Eddie Vedder: Är det verkligen gott med rödbetsjuice?
|
2009-08-12, 22:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Kan rekommendera ett riktigt gott sätt att äta kokta rödbetor på. Ta isbergssallad som har legat en stund i kallt vatten med lite vinäger och lägg på en tallrik. Lägg på de nykokta skivade rödbetorna och strö sedan över en riktigt god fetaost skuren som tärningar. Låter inte så märkvärdigt men är supergott - alla vi låtit prova hemma hos oss utbrister "vad gott!".
Ett tips när man ska skala och skiva rödbetor; för att slippa bli helt röd om händerna är det bra att smörja in händerna med matolja först. Efter är det bara att skölja av det röda efter man skalat/skivat och man slipper röda händer.
|
|
|
2009-08-12, 22:58
|
|
2die4
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Undefined
Ett tips när man ska skala och skiva rödbetor; för att slippa bli helt röd om händerna är det bra att smörja in händerna med matolja först. Efter är det bara att skölja av det röda efter man skalat/skivat och man slipper röda händer.
|
Nice det ska jag pröva, jag brukar riva rödbetor och blanda i sallader eller med Quinoa.
|
|
|
2009-08-13, 05:28
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Onigiri
|
Ja
Citat:
"Beetroot juice" är för övrigt superlätt att göra och gott.
|
|
|
|
2009-08-13, 09:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Onigiri
|
Citat:
Ja
|
Du ljuger du ljuger
Rödbetor är gott, juicen får man vara lite knäpp om man ska gilla
|
|
|
2009-08-13, 10:02
|
|
Triatleten
|
Väl värt att notera är att Eddies smaklökar inte verkar vara konstruerade som alla andras, så man får ta hans åsikter med en nypa salt
Rödbetsjuice och rödbetsavkok/"rödbetste" är ju inte riktigt samma saker heller. Rödbetsjuice får man fram genom att köra rödbetorna i en råsaftcentrifug där saften pressas ur rödbetorna. Avkok/te får man fram som Eddie beskriver ovan. Jag vet inte hur nitrat beter sig, men jag misstänker att koncentrationen borde vara högre i rödbetsjuicen än i avkoket?
|
|
2009-08-13, 10:18
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Skär en bit av en rå rödbeta och smaka, rödbetsjuice smakar precis lika illa men i mer koncentrerad form.
Det vanliga är nog att man blandar ut det med morötter och någon/några frukter för att smaken i alla fall ska bli acceptabel.
|
|
2009-08-13, 12:35
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Väl värt att notera är att Eddies smaklökar inte verkar vara konstruerade som alla andras, så man får ta hans åsikter med en nypa salt 
|
Jag känner mig kränkt.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:55.
|

|