Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-22, 02:45   #1
krappen
Registered User

krappens avatar

Reg.datum: Sep 2009
Stabilisera blodsockernivåerna hos en diabetiker.

Jag skriver den här tråden för att kunna hjälpa min mamma som sedan ett par år tillbaka har haft typ 2 diabetes. Jag bor inte hemma och kan inte hålla koll på hur hon äter, hon är i 50-års åldern så det är inte direkt så att någon måste tvångsmata henne men jag vet att hon fortfarande äter lika dåligt nu som hon gjorde när jag bodde hemma. Mycket sockrad yoghurt till frukost, müsli etc.
Hon har dessutom något fel på sin mage/strupe som gör att hon inte kan äta allt för stora mängder mat åt gången då det resulterar i att hon spyr upp maten hon precis ätit.

Hennes blodsockernivåer pendlar som jag vet inte vad, hon äter regelbundet om dagarna och har möten med sin diabetessköterska där hon får kostråd och gör en månads/halvårs-rapport. Det som oroar mig är att diabetessköterskan tydligen sagt att det är okej att stabilisera nivåerna med socker, i främsta form godis vilket gör att hon alltid har en chokladbit i väskan som hon smäller i sig när det blir för lågt värde, värdet stiger ett par timmar senare och så får hon ta en spruta. Det är väldigt ofta när jag pratar med henne som hon berättat att hon haft jättelågt värde just idag och vart tvungen att stanna till och köpa någonting att äta.

Jag har ingen avancerad kunskap inom diabetes och sitter heller inte inne på någon överdriven kunskap om kost men jag känner att detta inte kan vara rätt tillvägagångssätt för att stabilisera nivåerna.

Jag har försökt fråga henne lite försiktigt om hur det funkar med hennes diabetes men min mor är väldigt naiv och tror blint på det som sköterskorna säger till henne, när jag försökt föreslå om hon kanske skulle ta och äta en lite mer balanserad kost med kolhydrater som inte höjer hennes blodsocker till skyhöga höjder så säger hon att "jag kan inte göra det eftersom det inte funkar så för mig när jag har diabetes" vilket jag tvivlar starkt på, samtidigt ser hon väldigt osäker ut och kan inte riktigt förklara varför det är så.

Det jag helt enkelt undrar är:
- Är det någonting mer som förändras genom typ-2 diabetes annat än sockerhalten i blodet?
- Kan problematiken lösas genom att äta mer fiberrika kolhydrater som inte upptas lika snabbt?
- Hur kan man på ett delikat sätt lägga upp det här för morsan?
Jag tror absolut att hon skulle lyssna på mig om jag berättade för henne hur det egentligen funkar, just det att jag inte har någon kunskap inom området just nu.
krappen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 05:49   #2
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
* Fallstudier: http://www.kostdoktorn.se/kategori/d...tiker-berattar
* Information: http://www.kostdoktorn.se/diabetes (bläddra ner till "effekten av mindre kolhydrater")

Läser hon böcker? Kolla runt i bokhandeln och kolla efter följande:
* Diabetes Inte (Lars-Erik Litsfeldt)
* Matrevolutionen (Andreas Eenfeldt)
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 07:11   #3
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Svaret på första påståendet är en mindre chokladbit.

Nästa åtgärd blir att undersöka ifall blodsockret verkligen är lågt eller det bara sjönk snabbt under en kort tid. Det känns troligen likadant för henne.

Problemet med blodsocker som sjunker kraftigt bör hon ta med sin läkare.
Att ändra kosten är en fråga om att ändra livsstil. Det är i samtalet med dietisten som de tillsammans ska hitta en passande lösning. Ifall det är LCHF eller en riktig GI-kost med långsamma kolhydrater får de komma överens om.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 09:00   #4
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Problemet med blodsocker som sjunker kraftigt bör hon ta med sin läkare.
Att ändra kosten är en fråga om att ändra livsstil. Det är i samtalet med dietisten som de tillsammans ska hitta en passande lösning. Ifall det är LCHF eller en riktig GI-kost med långsamma kolhydrater får de komma överens om.
Då får man hoppas att båda erbjuds och föreslås som bra alternativ.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 12:02   #5
krappen
Registered User

krappens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Då får man hoppas att båda erbjuds och föreslås som bra alternativ.
Det jag är lite orolig över också, på mor min låter det som att hon har blivit övertygad om att hon genomgått någon fysiologisk mutation som gör att hennes kropp inte längre fungerar på samma sätt som för oss vanliga dödliga.
Men ett bra steg för mig att ta kanske är att förklara lite för henne hur det fungerar med långsamma / snabba kolhydrater samt vilka livsmedel hon bör byta ut?
Ja Mikaelj hon läser mycket böcker, hon är dessutom lärare så det är nog inga problem att få henne att låna de där böckerna och läsa dem.
Tack för hjälpen.
Gammal 2011-02-22, 12:06   #6
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Den fungerar mycket riktigt väldigt annorlunda än andras: hon tål inte kolhydrater.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Gammal 2011-02-22, 12:09   #7
kettlebellGuden
Banned User

Reg.datum: Aug 2010
Lite OT: Men få igång henne med träning med. Det är bra grejer för diabetes.
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 12:19   #8
krappen
Registered User

krappens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Den fungerar mycket riktigt väldigt annorlunda än andras: hon tål inte kolhydrater.
Jo givetvis, så långt är jag med. Men jag har hört bortförklaring om både det ena och det andra från henne, jag antar att hon är ganska osäker själv på vad hon skall och inte skall stoppa i sig.

Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden Visa inlägg
Lite OT: Men få igång henne med träning med. Det är bra grejer för diabetes.

Hon har vart ganska aktiv innan och gått på spinningpass flera gånger i veckan, tyvärr så har hon vart med i en trafikolycka och lider fortfarande av huvudvärk och ont i ena axeln vilket gör att det blir jobbigt för henne att engagera sig utöver det hon gör dagligen i sitt jobb, men hon motionerar hur som helst regelbundet, tar långpromenader med farsan och sådär. Ibland undrar jag hur fan hon orkar stå ut med allt som hänt med henne, olyckor, sjukdomar, operationer etc.
Gammal 2011-02-22, 13:18   #9
stafh
Registred User

stafhs avatar

Reg.datum: May 2005
Träna, träna, träna, gå ner i vikt.
Gammal 2011-02-22, 14:26   #10
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Varför skulle hon inte tåla kolhydrater?

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 14:50   #11
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Kom till sak. Vad är det du vill ha sagt?
Gammal 2011-02-22, 14:59   #12
Zorgus
Registered User

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
För att hon har sockersjuka?
Zorgus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 15:27   #13
stafh
Registred User

stafhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Zorgus Visa inlägg
För att hon har sockersjuka?
Det är insulinresistens det handlar om, inte glukosallergi.
Gammal 2011-02-22, 15:28   #14
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Att en defekt glukosmetabolism lättare hålls i scack av lägre glukosbelastning fattar en femåring. Det är en fråga om preferenser och livskvalité vad man vill ta bort eller ej men att det vore något annat än bra att minska kolhydintag vid diabetes ur ren hälsosynpunkt är ju ren lögn. Individens frihet att leva som den vill är en självklarhet men man behöver ju inte blunda för allmänt etablerad fakta för det.

Även vid identisk viktförlust ger ju LC kardiovaskulära hälsofördelar.

http://www.annals.org/content/153/3/147.short

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-02-22 klockan 15:29.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 16:40   #15
stafh
Registred User

stafhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Att en defekt glukosmetabolism lättare hålls i scack av lägre glukosbelastning fattar en femåring. Det är en fråga om preferenser och livskvalité vad man vill ta bort eller ej men att det vore något annat än bra att minska kolhydintag vid diabetes ur ren hälsosynpunkt är ju ren lögn. Individens frihet att leva som den vill är en självklarhet men man behöver ju inte blunda för allmänt etablerad fakta för det.

Även vid identisk viktförlust ger ju LC kardiovaskulära hälsofördelar.

http://www.annals.org/content/153/3/147.short
En stilla undran: vem pratar du med?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:02.