Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-11, 19:40   #1
Zambaku
Registered User

Reg.datum: Feb 2011
Nybörjare behöver hjälp

Hej. Jag har varit ganska slö i stort sett hela livet, och har precis börjat träna. Jag går fort/joggar 4km varje dag, är 24 år gammal, väger runt 90kg och är runt 180cm lång.

Mitt mål är att bli av med magen, så jag skulle behöva lite hjälp med hur man räknar ut hur mycket kcal man sätter i sig och förbränner. Eller vad det nu är man ska räkna. Jag har ingen större koll är jag rädd.

Jag har slutat med godis o' läsk helt och hållet, dock dricker jag fortfarande Loka, men det är kanske inte så farligt? O' istället för godis tar jag några morotsstavar med lite gräddfil som dip när suget faller på.
Zambaku är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-11, 19:51   #2
Crocker
Registered BAWS!

Crockers avatar

Reg.datum: Oct 2009
Det låter vettigt.
Dra bort löpningen till 1-2 gånger i veckan.
Addera istället 30 minuter promenader per dag eller så.
Börja styrketräna.
GÅr du ner/upp i vikt numera?
Gammal 2011-02-11, 21:05   #3
Zambaku
Registered User

Okej =)

Styrketräna, hm. Får nog improvisera lite då, har inget gym i närheten direkt. Plus jag vill inte träna bland folk XD

Duger det med crunches, jumping jacks och eventuellt armhävningar, eller behöver jag lyfta hantlar?

Jag vet faktiskt inte, har ingen våg just nu. Men jag har blivit fastare i kroppen, så jag är inte lika degig och mjuk som jag var förr.
Zambaku är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-11, 23:41   #4
Crocker
Registered BAWS!

Crockers avatar

Reg.datum: Oct 2009
Varför vågar du inte träna bland folk?
Jag skulle säga att det "behövs" träning med vikter, ja.
Gammal 2011-02-11, 23:52   #5
Big Sleazy
Banned User

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Zambaku Visa inlägg
Hej. Jag har varit ganska slö i stort sett hela livet, och har precis börjat träna. Jag går fort/joggar 4km varje dag, är 24 år gammal, väger runt 90kg och är runt 180cm lång.

Mitt mål är att bli av med magen, så jag skulle behöva lite hjälp med hur man räknar ut hur mycket kcal man sätter i sig och förbränner. Eller vad det nu är man ska räkna. Jag har ingen större koll är jag rädd.

Jag har slutat med godis o' läsk helt och hållet, dock dricker jag fortfarande Loka, men det är kanske inte så farligt? O' istället för godis tar jag några morotsstavar med lite gräddfil som dip när suget faller på.

Gräddfil? Det kan nog bli ganska mycket kalorier i den dippen om du inte ser upp.
Big Sleazy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-12, 22:35   #6
Koloyz
Registered User

Mitt tips är att kolla på vad du äter under en vecka och se om du kan minska på något om du nu vill bli av med magen är det ju vikt du vill bli av med
Kcal bör stå på all mat och deras förpackningar osv. Annars funkar http://www.kaloritabell.com/ helt okej och det mesta finns där
Sen när du vet hur mycket kalorier du ligger på dagligen försök dra ner med ca 500 kcal alltså ett underskott . Sen ut i spåren och spring .

Hoppas du fick något tips
// Koloyz
Koloyz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-12, 22:40   #7
difeddy
Registered User

Reg.datum: Jun 2010
This.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Läs det och se till att verkligen tillämpa det i din vardag så ska du se att det händer grejer.
difeddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-13, 09:01   #8
Gurkyngel
Registered User

Gurkyngels avatar

Reg.datum: Dec 2010
När det gäller styrketräning är väl det effektivaste att lyfta vikter. Vill du inte gå på ett gym kan köpa hem ett par hantlar eller bara träna med egen kroppsvikt. Googla runt och kolla på youtube, finns hur mycket som helst Lycka till!
Gurkyngel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-13, 17:05   #9
Fredron
Det är oklart

Fredrons avatar

Reg.datum: Jan 2011
Försök ta dig till ett gym, det kan kännas olustigt i början. Det gör det nog för dem flesta i början, men det går över och få jäklar börjar det hända grejer med kroppen
Fredron är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:05.