Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-26, 22:12   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Negativ påverkan på hjärta och hjärna av högfettkost

Citat:
Background: High-fat, low-carbohydrate diets are widely used for weight reduction, but they may also have detrimental effects via increased circulating free fatty acid concentrations.

Objective: We tested whether raising plasma free fatty acids by using a high-fat, low-carbohydrate diet results in alterations in heart and brain in healthy subjects.

Design: Men (n = 16) aged 22 ± 1 y were randomly assigned to 5 d of a high-fat, low-carbohydrate diet containing 75 ± 1% of calorie intake through fat consumption or to an isocaloric standard diet providing 23 ± 1% of calorie intake as fat. In a crossover design, subjects undertook the alternate diet after a 2-wk washout period, with results compared after the diet periods. Cardiac 31P magnetic resonance (MR) spectroscopy and MR imaging, echocardiography, and computerized cognitive tests were used to assess cardiac phosphocreatine (PCr)/ATP, cardiac function, and cognitive function, respectively.

Results: Compared with the standard diet, subjects who consumed the high-fat, low-carbohydrate diet had 44% higher plasma free fatty acids (P < 0.05), 9% lower cardiac PCr/ATP (P < 0.01), and no change in cardiac function. Cognitive tests showed impaired attention (P < 0.01), speed (P < 0.001), and mood (P < 0.01) after the high-fat, low-carbohydrate diet.

Conclusion: Raising plasma free fatty acids decreased myocardial PCr/ATP and reduced cognition, which suggests that a high-fat diet is detrimental to heart and brain in healthy subjects.
http://www.ajcn.org/content/early/20....full.pdf+html

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 22:40   #2
eriksvensson
Registered User

eriksvenssons avatar

Reg.datum: Jul 2008
Låter väl som man kanske ska testa lite längre för att ge hjärnan en chans att börja använda ketoner som bränsle, eller är jag ute och cyklar? Kan inte påstå att jag är mycket dummare nu än jag var för 1 år sedan när jag började med fettdieten.
Gammal 2011-01-26, 22:52   #3
Crocker
Registered BAWS!

Crockers avatar

Reg.datum: Oct 2009
Grub
Deras basalbehov presenterades aldrig? Bara %, du har ingen koll?
Gammal 2011-01-26, 22:55   #4
kettlebellGuden
Banned User

Reg.datum: Aug 2010
Sånt här pratades det om på radio P1 lite innan Julen. Mat för hjärnan och för hjärtat.. det var allt annat än LCHF som rekommenderades.
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 22:57   #5
Crocker
Registered BAWS!

Crockers avatar

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden Visa inlägg
Sånt här pratades det om på radio P1 lite innan Julen. Mat för hjärnan och för hjärtat.. det var allt annat än LCHF som rekommenderades.
En studie bör inte förändra allting.
Gammal 2011-01-26, 22:58   #6
Soltan
Registered User

Soltans avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Crocker Visa inlägg
Grub
Deras basalbehov presenterades aldrig? Bara %, du har ingen koll?
Hade filen öppen

"
All subjects (16 men with a mean age of 22 6 1 y) were
university students, were fit and recreationally active, were
nonsmokers, had no baseline endocrinologic abnormalities, and
had no significant medical comorbidities. On the high-fat diet,
intake of fat accounted for 73 6 1% of caloric intake, whereas
carbohydrate and protein made up 3 6 1% and 24 6 1% of
calories, respectively. On the standard diet, 26 6 1% of the
caloric intake was from fat, 48 6 1% was from carbohydrates,
and 26 6 1% was from protein intake. The diets were isocaloric:
an average of 3690 6 214 kcal/d for the high-fat diet compared
with 3721 6 261 kcal/d for the standard diet
"

Intressant studie, dock är fem dagar tämligen för lågt för att dra långsiktiga konklusioner.

Senast redigerad av Soltan den 2011-01-26 klockan 23:00.
Soltan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 23:25   #7
The Truth
Banned User

Reg.datum: Dec 2010
Jag håller med om att 5 dagar är en väldigt kort mätperiod. Det kanske tar mer tid än så för kroppen att vänja sig vid en ny diet? (Förutsatt att testpersonerna åt ungefär den vanliga dieten innan experimentet också, har inte läst fullängdaren så jag har ju inte all info)

Till exempel när man går från en "vanlig" diet till periodisk fasta så tar det tid innan kroppen vänjer sig, och samma sak bör hända när man går från normal kost till LCHF, right?

Jag försöker inte försvara högfettdieter, inte alls, men jag skulle inte våga ta några slutsatser av denna studie (abstraktet alltså, fullängdaren kanske ger mer information).
The Truth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 23:39   #8
Bozar
Registered User

Bozars avatar

Reg.datum: May 2006
Bra att det verkligen är en högfettsdiet de testar, i andra studier har de inte lyckats undersöka det. Perioden anser jag dock är lite för kort för att fatta några slutsatser på om hur skadligt det är i långa loppet. Många upplever att man mår skit den första perioden på LCHF.
Gammal 2011-01-27, 06:43   #9
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Tycker också perioden var väldigt kort.
Kognitiva test efter att ha gjort ett radikalt skifte i sin vanliga diet några dagar tidigare lär nog allt som oftast leda till försämrad tankeförmåga, oavsett vilka makronutrienter det är som minskas eller ökas.

Hjärtvariablerna har jag inte koll på dock.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 07:23   #10
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Tycker också perioden var väldigt kort.
Kognitiva test efter att ha gjort ett radikalt skifte i sin vanliga diet några dagar tidigare lär nog allt som oftast leda till försämrad tankeförmåga, oavsett vilka makronutrienter det är som minskas eller ökas.
Kroppen anpassar sig till mycket men jag har faktiskt inte sett något om någon som fått sämre/slöare hjärnfunktion av att äta mer kolhydrater. Har du sett något sådant?

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 08:23   #11
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Visst är perioden kort och att kognitionen påverkas kanske skulle vända om man väntade en längre period. Dock kanske inte detsamma gäller de förhöjda TG i plasman. Och det är den punkten jag ser som mer potentiellt allvarlig.
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 08:56   #12
The Truth
Banned User

Reg.datum: Dec 2010
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Kroppen anpassar sig till mycket men jag har faktiskt inte sett något om någon som fått sämre/slöare hjärnfunktion av att äta mer kolhydrater. Har du sett något sådant?
Jag har sett människor som kört ketogena dieter under en längre tid, som sedan mådde ganska dåligt den första veckan när de bytte till en mer kolhydratsrik kost.
The Truth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 09:01   #13
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden Visa inlägg
Svårt på fem dagar dock. Det är ju normal tid för att fortfarande uppleva omställning som jobbig tror jag. Ökade FFA känns ju logiskt men är det verkligen i sig farligt om det beror på mer dietärt fett?

Jag kan inte avgöra de kliniska måtten men att det är negativt för hjärnan ser jag som en väldigt överdriven slutsats efter fem dagar. Visserligen en cross-over så alla fick testa men fortfarande bara fem dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Inte forskat men det är ju svårt med tanke på att alla äter högkolhydratkost. Det intressanta vore ju att samla in data från alla de som gått ifrån det och upplever klara fördelar.

Anledningen till att jag själv antingen skippar frukost eller äter i princip kolhydratfritt är för att jag är som mest produktiv på förmiddagarna och inte vill sabba det med en grötfrukost.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-01-27 klockan 09:04.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 10:23   #14
Bozar
Registered User

Bozars avatar

Citat:
Ursprungligen postat av The Truth Visa inlägg
Jag har sett människor som kört ketogena dieter under en längre tid, som sedan mådde ganska dåligt den första veckan när de bytte till en mer kolhydratsrik kost.
Jag får själv utbrott av acne i perioder med mer kolhydrater och då äter jag inte ens strikt, däremot känner jag inte att hjärnan blir segare men klart att man får lite huvudvärk.
Gammal 2011-01-27, 10:30   #15
Bozar
Registered User

Bozars avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Visst är perioden kort och att kognitionen påverkas kanske skulle vända om man väntade en längre period. Dock kanske inte detsamma gäller de förhöjda TG i plasman. Och det är den punkten jag ser som mer potentiellt allvarlig.
De med mycket kolhydrater i sin kost har ju i snitt högre TG i plasma så varför skulle det vara mindre skadligt i deras fall?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:42.