Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-09, 21:56   #1
MuscleEast
Registered User

MuscleEasts avatar

Reg.datum: Oct 2010
Mättat fett

Tja

Läser igenom kostdoktorns blogg atm och det nämndes på ett ställe att mättat fett är bra för kolesterolet men har läst om att mättat fett sänker insulin nivåerna. Det nämns i bloggen om att höga insulin nivåer är dåligt, jag trodde det var bra med högt insulin och insulinkännslighet?
Gammal 2011-01-09, 22:14   #2
eriksvensson
Registered User

eriksvenssons avatar

Reg.datum: Jul 2008
Vet inte hurpass relevant forskningen i denna artikel är men det liknar det jag läst tidigare:

http://www.bodybuilding.com/fun/insu...t-for-good.htm
Gammal 2011-01-09, 23:53   #3
Pintan
Guest

Reg.datum: Mar 2010
Höga insulinnivåer och hög insulinkänslighet är ju två olika saker.
Pintan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-10, 08:41   #4
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Ett ökat intag av fett, oavsett typ, kan sägas sänka insulinnivåerna. Exakt hur insulinkänsligheten påverkas av en måltid är väldigt svårt att säga då det aldrig handlar om enbart en typ av energigivare. Höga insulinnivåer har väl sitt syfte om blodsockret ligger högt men sträva efter att hålla både blodsocker och insulin på mer moderata nivåer. En dålig insulinkänslighet kan även det leda till väl höga insulinnivåer.

Exakt kopplingen mellan olika typer (transfett undantaget) av fett och kolesterol är inte helt klarlagd så att säga det ena eller det andra med säkerhet blir båda fel. Främst är det mättat fett som diskuteras gällande en ev dålig påverkan. För transfetter är det redan klart att det ger en negativ effekt.
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-10, 09:23   #5
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Exakt hur insulinkänsligheten påverkas av en måltid är väldigt svårt att säga då det aldrig handlar om enbart en typ av energigivare.
Det finns många studier på akut effekt där en testmåltid innehar mestadels MUFA eller SFA och insulinkänsligheten blir alltid sämre av SFA. Men det tycker jag bara är en intressant fråga om man äter en rekommenderad högkolhydratkost.

Jag har svårt att se att det spelar samma roll vid lågkolhydratkost och jag kan inte tänka mig att den akuta sänkningen av insulinkänslighet av mättat fett påverkar bukspottkörteln lika hårt som mycket kolhydrater. Om vi jämför HC-kost med mycket MUFA och LC-kost med mycket SFA.

Jag som käkar massa kolhydrater och stor andel mättat fett sitter väl mest i skiten.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:40.