Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-03, 01:13   #1
Stolpen
Avregistrerad

Reg.datum: Jan 2007
STOPPA ett mycket dåligt beslut av SSF

SSF har höjt åldersgränsen för Veteraner till 45 år, helt mot Internationella bestämmelser där det fortfarande är 40 år. Vad är syftet med det? Vill man ta död på Veteranlyftningen?

Lyftare som kanske tävlat 3-4 år som veteraner är helt plötsligt diskvalificerade att få tävla på Veteran-SM, lyftare som precis fyllt 40 och sett fram mot en karriär som veteran, får inte längre tävla på Veteran-SM, det är ju obegripligt.!! Motiverar det fler till att tävla som veteraner?

De flesta lyftare som nått 40 års ålder har en skadehistoria bakom sig och är inte fysiskt i nivå att möta 25-30 åriga seniorer, visst finns det undantag bland "unga" veteraner som fortfarande kan konkurera med seniorer/juniorer, men det är väl inte på undantagen vi skall skapa åldersgränser??

Vi (JSK-Sydöstra) har motionerat till SSF (årsmötet 2011) om att man skall återgå till gamla åldersgränserna, vi får nu hoppas att alla distrikt och klubbar inser att det är det enda rätta.

Låt dom veteraner som är veteraner få vara det! Ha samma åldersregler som internationellt.
Stolpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 01:16   #2
Rikard Jansson
Coach

Rikard Janssons avatar

Reg.datum: Oct 2010
Det verkade sannerligen mycket, mycket underligt. Korkat, rent av.
Gammal 2011-01-03, 03:35   #3
Explosiven
Registered User

Explosivens avatar

Reg.datum: Apr 2008
Vad är motivationen från SSF's sida gällande ändringen? Har dom någon?

Verkar ju uppenbarligen vara ett idiotiskt beslut.

Hur gammal är Conny(Sättersta)? Han har ju haft en lysande karriär i Mastern. Fan va tråkigt för t.ex. honom om han nu är under 45 vilket jag misstänker. Kan han ens kvala till dom stora mästerskapen utan att få tävla i mastern på hemmaplan?

"It's the same bull that I see spouted all the time with training partners. 'Oh, if you don't have training partners, you'll never amount to anything'. That's absolute garbage." Mike Tuchscherer

Senast redigerad av Explosiven den 2011-01-03 klockan 03:37.
Explosiven är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 05:44   #4
sattersta
Registered User

satterstas avatar

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Explosiven Visa inlägg

Hur gammal är Conny(Sättersta)? Han har ju haft en lysande karriär i Mastern. Fan va tråkigt för t.ex. honom om han nu är under 45 vilket jag misstänker. Kan han ens kvala till dom stora mästerskapen utan att få tävla i mastern på hemmaplan?
Jo helt riktigt jag får ej längre tävla i m1 (nationellt, internationellt?)
Skrev i går två brev till styrelsen där jag bla berörde denna fråga.
Ena brevet gick även till tävlingsledningen,landslagsledningen och bänkledningen.
Vi får se vad jag får för svar.
Vet även att vi i Södertälje Ak ihop med ett ANTAL klubbar håller på med en protest skrivelse till Styrelsen angående dom senaste vansinnes ändringarna.
sattersta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 05:46   #5
sattersta
Registered User

satterstas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Stolpen Visa inlägg
SSF har höjt åldersgränsen för Veteraner till 45 år, helt mot Internationella bestämmelser där det fortfarande är 40 år. Vad är syftet med det? Vill man ta död på Veteranlyftningen?

Lyftare som kanske tävlat 3-4 år som veteraner är helt plötsligt diskvalificerade att få tävla på Veteran-SM, lyftare som precis fyllt 40 och sett fram mot en karriär som veteran, får inte längre tävla på Veteran-SM, det är ju obegripligt.!! Motiverar det fler till att tävla som veteraner?

De flesta lyftare som nått 40 års ålder har en skadehistoria bakom sig och är inte fysiskt i nivå att möta 25-30 åriga seniorer, visst finns det undantag bland "unga" veteraner som fortfarande kan konkurera med seniorer/juniorer, men det är väl inte på undantagen vi skall skapa åldersgränser??

Vi (JSK-Sydöstra) har motionerat till SSF (årsmötet 2011) om att man skall återgå till gamla åldersgränserna, vi får nu hoppas att alla distrikt och klubbar inser att det är det enda rätta.

Låt dom veteraner som är veteraner få vara det! Ha samma åldersregler som internationellt.
Mycket bra Stolpen du/ni har hela Södertälje Ak bakom dig/er i denna fråga.
Gammal 2011-01-03, 06:07   #6
sattersta
Registered User

satterstas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Explosiven Visa inlägg

Ps
Tack för berömmet ds
Gammal 2011-01-03, 08:03   #7
Mart|n
Televinken.

Mart|ns avatar

Reg.datum: Jul 2002
Jo det är ju märkligt. Varför ska inte ett dotterförbunds regler harmonisera med moderförbundets regler?
I lift things up and put them down | Certified Captain of Crush | Hur man stänger CoC #4 | Min träningsdagbok
Vikings never gave a shit how they looked when they swung the axe, only that the axe landed hard and with purpose.
Mart|n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 13:23   #8
Stolpen
Avregistrerad

Citat:
Ursprungligen postat av sattersta Visa inlägg
Mycket bra Stolpen du/ni har hela Södertälje Ak bakom dig/er i denna fråga.
Tack!
Ja det är flera konstiga beslut som kommit från SSF den senaste tiden, och det som förvånar mej mest är ju att det borde inte komma så konstiga beslut därifrån, eftersom många i styrelsen har en lyftarbakgrund och därför borde inse konsekvensen av sina beslut.?

Det är jättebra att så många klubbar och distrikt som möjligt reagerar mot beslut som slår så uppenbart fel mot lyftarna och tävlingsverksamheten.
Gammal 2011-01-03, 13:41   #9
Lillgrabben
Registered User

Lillgrabbens avatar

Reg.datum: Aug 2002
Ett tämligen konstigt beslut att ändra åldersindelningen för veteraner måste jag säga.

Att förändringen lockar fler deltagare till seniorsm & liknande tror jag inte - de som hävdar sig där är oftast med - oavsett ålder. Det har alltid varit tillåtet att deltaga i en svårare klass om man vill & detta torde inte förändra sig nu heller, så jag förstår inte vitsen med förändringen.
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 13:45   #10
Rikard Jansson
Coach

Rikard Janssons avatar

Reg.datum: Oct 2010
Det är väl för att de äldre veteranerna ska ha en bättre chans gissar jag på. Men jag håller fortfarande inte med om förändringen.

Edit: kan dock ha fel, förstår inte varför de skulle tappa en massa i maxstyrka till den grad att den här ändringen blir lämplig
Gammal 2011-01-03, 13:45   #11
Lillgrabben
Registered User

Lillgrabbens avatar

Reg.datum: Aug 2002
Har hört besvikelsen i rösten hos ett par veteraner som sett fram mot att ha möjlighet att deltaga i masters-sm, men inte längre kan pga åldern & inte heller kvalat till senior-sm...
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 13:46   #12
Stolpen
Avregistrerad

Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Det verkade sannerligen mycket, mycket underligt. Korkat, rent av.
Jag har skickat följande brev (mail) till SSF styrelse inklusive tävlingskommitéen:

"Som ni kanske har förstått så råder det en stor upprördhet bland lyftare, klubbar och distrikt ute i Sverige över detta beslut som ingen förstår bakgrunden och motivet till.
Hur har ni resonerat och varför vill ni gå emot Internationella regler?

Varför har inte en så viktig fråga "marknadsundersökts" ute bland klubbar och distrikt innan man fattat något beslut?

Det finns många obesvarade frågor om detta men jag antar att ni har bra svar och motiv och i så fall vore det ju bra om ni offentliggjorde dem, det är det minsta man kan begära!

Mvh Björn Stolphammar JSK
Gammal 2011-01-03, 14:07   #13
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben Visa inlägg
Har hört besvikelsen i rösten hos ett par veteraner som sett fram mot att ha möjlighet att deltaga i masters-sm, men inte längre kan pga åldern & inte heller kvalat till senior-sm...
Även om styrelsen inte ids skicka ut ärenden på remiss så kanske de bör fundera på vilka tidsramar de använder för sina ändringar. Alternativet är att förbundet funderar på vilket arbetsätt som styrelsen måste följa för vissa typer av förändringar.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 14:39   #14
Deceiver85
Bänkpress

Deceiver85s avatar

Reg.datum: Dec 2005
Även om jag tycker man argumenterar lite konstigt om skadehistoria och fyrtioåringars fysiska kapacitet att konkurrera med seniorer runt 25-30 så håller jag med om att SSF:s beslut om att ändra veteranklasserna är dåligt och att man bör hålla sig efter det internationella regelverket.
Gammal 2011-01-03, 15:14   #15
Alone_in_the_dark
Registered User

Alone_in_the_darks avatar

Reg.datum: Jan 2009
Fan jag som hade sett framemot vsm i höst då blir det väl att vänta 5 år till då

Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Alone_in_the_dark är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:26.