Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-10-22, 16:33   #1
Alexx
Inte så deffad

Reg.datum: Jan 2005
Nytt försök - benzo

Den förra tråden togs bort så jag testar med en ny.

Äter själv benzo (recept) så är nyfiken på hur det ligger till.

Hittade efter lite sökning en gammal tråd där Lizard skrev följande;

Citat:
Ursprungligen postat av Lizard
Jag var tvungen att slå upp vad tusan du tog och hur det verkar. I det matrial jag hittade så verkar det som om Benzo förstärker av neurotransmittorn GABA (Gamma Amino Butyric Acid). Jag vill minnas att GABA är en sån där partydrog (om man gillar att somna på fester) och indirekt tillväxthormonhöjare och det sistnämnda ger vid handen att benzos mode-of-action sannolikt inte påverkar dina möjligheter att få muskler negativt. Nu används såna här mediciner, enligt mina källor, ibland för att få muskler att slappna av, bra att kunna vid ryggskott t ex, och det kanske gör att det är trögare att träna - eller precis tvärt om.
Jag förutsätter att en läkare förskrivit medicinen och tycker du ska ta såna här fördjupningsfrågor med honom eller henne.

Lizard

Men i den borttagna tråden lät det som att benzo har en negativ effekt på proteinsyntesen.

Så hur ligger det till?
Alexx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-23, 15:18   #2
Alexx
Inte så deffad

bump
Gammal 2006-10-23, 15:35   #3
Nina L
Honorary Member.

Reg.datum: Feb 2004
Kost och näring???
Nina L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-23, 19:11   #4
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Det fanns anledning till att tråden togs bort.

Vänd dig till din läkare som förskrivit medicinen och fråga. Kolozzeum är inte rätt instans för läkemedelsfrågor, det gäller ju din hälsa.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-23, 21:38   #5
-squat-
Registered User

-squat-s avatar

Reg.datum: Apr 2002
Penicillin sägs också ha en negativ effekt på proteinsyntesen. Men vad spelar det för roll? Behöver du medicin av en eller annan anledning så är det ju bara att gilla läget. Förmodligen har det ingen märkbar skillnad i praktiken.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 09:41   #6
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av -squat-
Penicillin sägs också ha en negativ effekt på proteinsyntesen. Men vad spelar det för roll? Behöver du medicin av en eller annan anledning så är det ju bara att gilla läget. Förmodligen har det ingen märkbar skillnad i praktiken.
Exakt. I tillstånd då man får bensodiazepiner förskrivna är det förmodligen så mycket som inte fungerar optimalt att proteinsyntesen är det sista man behöver bekymra sig om (ja, kroppen reagerar också på att man mår psykiskt dåligt, inte minst för att man då som regel är sämre på att ta hand om den). I de fall man INTE fått bensodiazepiner förskrivna bör man hålla sig borta från dem.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 11:35   #7
watertouch
Här står det nåt vitsigt...

watertouchs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Vi har tydligen en farmakolog här på brädan, har du tur tittare denne in o ger ett svar, har glömt bort hans nick annars hade du kunnat pm:a denne.. Tror inte din läkare sitter på info om hur proteinsyntesen påverkas utan du får nog ta o ringa/maila till läkemedelsverket o höra. www.lakemedelsverket.se

He is the Painkiller.... He is the Threadkiller!!! AAAHHH!
watertouch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 14:33   #8
dr ozz
Registered User

dr ozzs avatar

Reg.datum: Sep 2006
Jag är Farmakolog och har frösökt leta reda på svar i litteraturen och i pubmed. Benzo förstärker den normala transmissionen av signalsubstansen GABA i CNS via specifika benso*dia*zepin*receptorer. GABA hämmar transmissionen av flera viktiga signalsubstanser, såsom noradrenalin, serotonin, dopamin och acetylkolin. Inget jag stött på talar för att benzo skulle påverka proteinsyntesen negativt. Men som andra skrivit så intas i regel dessa medel i en situatión där kroppen inte direkt är fokuserad på muskelbyggning atan snarare befinner sig i ett stressat tillstånd. Koncentrera dig du på anledningen till varför du äter benzo och inte på en eventuell minimal hämning av din proteinsyntes. Stress påverkar kroppen i katabol riktning mer än man tror.

Ozz
dr ozz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 16:19   #9
Alexx
Inte så deffad

Citat:
Ursprungligen postat av dr ozz
Jag är Farmakolog och har frösökt leta reda på svar i litteraturen och i pubmed. Benzo förstärker den normala transmissionen av signalsubstansen GABA i CNS via specifika benso*dia*zepin*receptorer. GABA hämmar transmissionen av flera viktiga signalsubstanser, såsom noradrenalin, serotonin, dopamin och acetylkolin. Inget jag stött på talar för att benzo skulle påverka proteinsyntesen negativt. Men som andra skrivit så intas i regel dessa medel i en situatión där kroppen inte direkt är fokuserad på muskelbyggning atan snarare befinner sig i ett stressat tillstånd. Koncentrera dig du på anledningen till varför du äter benzo och inte på en eventuell minimal hämning av din proteinsyntes. Stress påverkar kroppen i katabol riktning mer än man tror.

Ozz

Tack för det!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:54.