2010-12-09, 12:49
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Påverkan på kroppsvikt och födointag av artificiella sötningsmedel
Citat:
Artificial sweeteners are widely used all over the world. They may assist in weight management, prevention of dental caries, control of blood glucose of diabetics, and also can be used to replace sugar in foods. In the animal experimentation mice were given oral doses of water solutions of table top artificial sweeteners (saccharin, cyclamate based, acesulfame-K based, and aspartame) the amount of maximum Acceptable Daily Intake (ADI) ad libitum. The controls received only tap water with the same drinking conditions as the treated groups. The mice were fed chow ad libitum. We measured food intake and body weight once a week, water and solutions of artificial sweeteners intake twice a week. The data were analysed by statistical methods (T-probe, regression analysis). Consumption of sweeteners resulted in significantly increased body weight; however, the food intake did not change. These results question the effect of non-caloric artificial sweeteners on weight-maintenance or body weight decrease.
|
Acta Physiol Hung. 2010 Dec;97(4):401-7. Effects of artificial sweeteners on body weight, food and drink intake.
|
|
|
2010-12-09, 13:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
"Consumption of sweeteners resulted in significantly increased body weight"
Vadå, går man upp i vikt av light-läsk?
|
|
|
2010-12-09, 13:19
|
|
Registered Abuser
Reg.datum: Jul 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulk
"Consumption of sweeteners resulted in significantly increased body weight"
Vadå, går man upp i vikt av light-läsk?
|
Mössen hade om jag förstår det rätt, fri tillgång till mat, kan vara så att mössen blev mer hungriga av sötningsmedlet och åt därför mer.
|
|
|
2010-12-09, 13:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av KniveN
Mössen hade om jag förstår det rätt, fri tillgång till mat, kan vara så att mössen blev mer hungriga av sötningsmedlet och åt därför mer.
|
however, the food intake did not change ?
|
|
|
2010-12-09, 13:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2009
|
Stod dock att födointaget inte förändrades.
Jag satte min lightcola i halsen, det där var riktigt läskiga nyheter.
|
|
|
2010-12-09, 13:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2010
|
Men snälla, varför inte bara kolla sin egen vikt om det nu är vikten som är problemet? Har du inte märkt något än bör det ju inte vara något större problem.
|
|
|
2010-12-09, 13:24
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2010
|
Hur kan man gå upp i vikt av att dricka nått som knappt ens innehåller kalorier? Går inte det emot naturlagar?
|
|
|
2010-12-09, 13:27
|
|
Registered User
|
finns det inte en tidigare studie som visar att råttorna bara blev mer hungriga av sötningsmedlet men att de inte påverkade vikten?
Senast redigerad av eiri den 2010-12-09 klockan 13:28.
|
|
|
2010-12-09, 13:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2009
|
Nigga whaaat, hur är det här möjligt? Är det fettvikt vi snackar om eller vätska?
Edit: Har du hela studien Grub? Jag sörplar i mig Pepsi max som vatten och är väldigt intresserad av att läsa den.
Edit2: Hur många kalorier innehåller maximum Acceptable Daily Intake då? 100ml Pepsi max innehålle ju t ex ca en kalori. Ändrade de ADI i förhållande till mössens kroppsvikt eller blev mössen rejält överdoserade?
Senast redigerad av Achivai den 2010-12-09 klockan 13:36.
|
|
|
2010-12-09, 13:51
|
|
Tar mig fram...
Reg.datum: Oct 2005
|
Matintaget mättes en gång i veckan. Har inte läst fullängd men om så var fallet så finns det flera dagar där intaget faktiskt kan resultera i en total viktökning. Det intressanta är kanske varför denna effekt uppstår. Hur påverkar sötningsmedlet aptitregleringen över längre tid?
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
2010-12-09, 13:58
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78
Matintaget mättes en gång i veckan. Har inte läst fullängd men om så var fallet så finns det flera dagar där intaget faktiskt kan resultera i en total viktökning. Det intressanta är kanske varför denna effekt uppstår. Hur påverkar sötningsmedlet aptitregleringen över längre tid?
|
Jag förstod det som att dert totala matintaget mättes en gång i veckan (typ att de har en stor skål med mat och sen kollar de hur många procent som käkats upp), forskarna kan väl inte vara så retarderade att de bara kollar EN dags matintag en gång i veckan?
Edit: Mätte de enligt mongmometoderna du föreslår så fortsätter jag dricka Pepsi max, annars får jag nog omvärdera.
Senast redigerad av Achivai den 2010-12-09 klockan 13:59.
|
|
|
2010-12-09, 14:09
|
|
Tar mig fram...
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Achivai
Jag förstod det som att dert totala matintaget mättes en gång i veckan (typ att de har en stor skål med mat och sen kollar de hur många procent som käkats upp), forskarna kan väl inte vara så retarderade att de bara kollar EN dags matintag en gång i veckan?
Edit: Mätte de enligt mongmometoderna du föreslår så fortsätter jag dricka Pepsi max, annars får jag nog omvärdera.
|
Jag vet inte hur de mätte. Har som sagt inte läst fullängd.
Har du märkt av viktförändringar kopplat till din Pepsi max? Om inte, så kanske inte det ska vara en orsak till att sluta dricka. Dock kan jag tycka att om man funderar på om intaget av sötningsmedel är för stort så kanske det är läge att se över hur mycket man faktiskt petar i sig. Finns andra nackdelar än ev sötningsmedel som kommer med ett stort intag av lightprodukter.
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
2010-12-09, 14:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2008
|
Om kalori in där densamma så måste kalori ut att vara minskad för att gå upp i vikt.
Finns saker som påverkar kalori ut såsom uncoupling proteiner och/eller minskad muskelaktivitet i form av mikrorörelser etc.
Tycker man om läsk så är läsk med sötningsmedel fortfarande att föredra framför sockersötad. Men men, som vanligt optinojar kolllo och tror att de kommer bli feta nu efter denna studien.
Senast redigerad av Erkserks den 2010-12-09 klockan 14:31.
|
|
|
2010-12-09, 14:42
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78
Jag vet inte hur de mätte. Har som sagt inte läst fullängd.
Har du märkt av viktförändringar kopplat till din Pepsi max? Om inte, så kanske inte det ska vara en orsak till att sluta dricka. Dock kan jag tycka att om man funderar på om intaget av sötningsmedel är för stort så kanske det är läge att se över hur mycket man faktiskt petar i sig. Finns andra nackdelar än ev sötningsmedel som kommer med ett stort intag av lightprodukter.
|
Jag har druckit läsk i hela mitt liv (rätt stora mängder) och bytte till light innan jag vägde mig kontinuerligt, men nej, jag har inte direkt märkt några skillnader i kroppsvikt som jag inte bättre kan koppla till träning/övrig kost. I nuläget dricker jag ca 1,5L Pepsi max om dagen, ganska mycket men rätt långt ifrån RDA som är typ 10L om jag förstått rätt.
|
|
|
2010-12-09, 14:43
|
|
Registered User
|
är inte nojig, tycker bara studiens resultat verkar konstigt helt enkelt.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:47.
|

|