Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-02, 19:13   #1
Pintan
Guest

Reg.datum: Mar 2010
Question Större mättnad med salt i maten?

Har märkt att jag oftast blir väldigt mycket mättare om jag äter salt mat eller saltar maten extra. Brukar inte dricka mer vätska när jag käkar salt så det måste vara någon annan anledning.
Kan det vara så att det blir svårare för magsäcken att bearbeta eller nåt liknande? Eller att det "suger ut" vätskan ur maten som ligger i magen?
Pintan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 19:17   #2
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Det har nog mer med smakupplevelsen att göra tror jag. Trist och smaklöst ger ju ingen tillfredsställelse.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 19:25   #3
Pintan
Guest

Jo iofs, men jag menar att mättnadskänslan blir större. Alltså magen brukar kännas mer full, typ som att jag käkat större volym mat.
Gammal 2010-12-02, 19:57   #4
forslund
Registered User

forslunds avatar

Reg.datum: Nov 2007
Jag upplever samma sak, men jag tror också det beror på det som Nicklas beskrev ovan.
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 20:01   #5
JimmyJoe
Registered User

JimmyJoes avatar

Reg.datum: Jan 2010
Som Nicklas sa.. Om du blir mer tillfredställd av god mat så känner du mer mätt. Skulle jag tro.

När man ätit 5 dl kvarg brukar det ju kunna vara sådär med mättnadskänslan.
Gammal 2010-12-02, 20:15   #6
Udd3n
Registered User

Udd3ns avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyJoe Visa inlägg
500gr kvar blir då iaf jag väldigt mätt av.
Men då är det bara Milbonas jag tryckt i mig en hel av och då är inte liten i maten i övrigt.
Udd3n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 20:30   #7
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Angående teorin om att saltet drar åt sig vatten till magen känns det iofs inte helt orimligt. Phosphoral är ju ett tarmsköljningspreparat med EXTREMT hög natriumdosering. Och där fungerar det ju just så att det suger åt sig all vätska och rensar ur hela mag- tarmkanalen från minsta smula.
Gammal 2010-12-02, 20:37   #8
Pintan
Guest

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Angående teorin om att saltet drar åt sig vatten till magen känns det iofs inte helt orimligt. Phosphoral är ju ett tarmsköljningspreparat med EXTREMT hög natriumdosering. Och där fungerar det ju just så att det suger åt sig all vätska och rensar ur hela mag- tarmkanalen från minsta smula.
ok intressant. kan man vara väldigt känslig mot högt saltintag? har märkt att jag ofta skiter mer dagen efter mycket salt oxå. har varit så ända sedan mina ÄS försvann. kan jag ha skadat något under den tiden tro?
Gammal 2010-12-02, 22:08   #9
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Fast jag förstår inte riktigt var kopplingen mellan att rensa tarmen och att känna sig mätt ligger? Om vi bortser från det faktum att phosphoral förmodligen är asäckligt.

Obs. f.ö. att man nog inte kan salta på maten i sådan omfattning att det motsvarar en dos phosphoral; det skulle förmodligen bli helt oätligt. Det är inte så att salt och osalt mat som TS refererar till helt enkelt är olika sorts mat också, förutom olika salt mat?

Senast redigerad av Tolkia den 2010-12-02 klockan 22:10.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 22:14   #10
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyJoe Visa inlägg
Som Nicklas sa.. Om du blir mer tillfredställd av god mat så känner du mer mätt. Skulle jag tro.

Ah, jag tycker tvärtom.

En god måltid äter jag mer av än en smaklös!
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 22:15   #11
Pintan
Guest

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Fast jag förstår inte riktigt var kopplingen mellan att rensa tarmen och att känna sig mätt ligger? Om vi bortser från det faktum att phosphoral förmodligen är asäckligt.

Obs. f.ö. att man nog inte kan salta på maten i sådan omfattning att det motsvarar en dos phosphoral; det skulle förmodligen bli helt oätligt. Det är inte så att salt och osalt mat som TS refererar till helt enkelt är olika sorts mat också, förutom olika salt mat?
Närå. Om jag tex saltar kycklingen väldigt mycket/ mer än vanligt får jag denna effekt. Alltså maten är den samma fast med mer salt.

Ang kopplingen med phosphoral kanske effekten startar redan i magsäsken, så att det finns för lite vätska att jobba med maten där. Skulle dock vara konstigt om jag ör så känslig mot lite extra saltad mat.
Gammal 2010-12-03, 08:08   #12
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
En hel mage full med vatten gör dig inte hungrig. Tro mig, jag bävade inför min fastedag men den dagen var mat det absolut sista jag ville veta av. Så illa har jag aldrig mått tidigare. Och vilket sjuhelsikes ödem jag fick, svullnade upp som en gris.
Gammal 2010-12-03, 08:33   #13
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
En hel mage full med vatten gör dig inte hungrig. Tro mig, jag bävade inför min fastedag men den dagen var mat det absolut sista jag ville veta av. Så illa har jag aldrig mått tidigare. Och vilket sjuhelsikes ödem jag fick, svullnade upp som en gris.
Men då är väl den totala vätskevolymen man intar ganska stor också? Man fyller upp hela systemet med vätska och salter, typ. Jag har fortfarande svårt att få ihop det med vad TS beskriver om att äta salt mat, inte dricka mer än vanligt och att det skulle "sugas ut vätska ur magsäcken" (vart skulle den ta vägen?).

Ang. vätskan i tarmsystemet kan det vara värt att påpeka (ja, Eddie, jag vet att du vet ) att den absolut största delen - när man inte har druckit phosporal en hel dag - faktiskt kommer från matsmältningsapparaten själv. Den del man dricker och/eller äter är jämförelsevis liten.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 13:59   #14
Bozar
Registered User

Bozars avatar

Reg.datum: May 2006
Jag upplever att det är tvärt om, jag saltar nästan aldrig maten och har i princip aldrig i något ens vid tillagning. När jag någon gång gjort undantag så märker jag att jag definitivt har större aptit med mer saltad mat men som Eddie Vedder skriver så har det nog mer med smakupplevelsen att göra oavsett hur man påverkas.
Gammal 2010-12-03, 17:08   #15
Grandmaster
Registered User

Grandmasters avatar

Reg.datum: Jul 2006
Kan kanske vara så att ditt saltintag under en period varit ovanligt lågt relativt mot vad du är van vid, vilket yttrat sig i sk saltaptit = ökad hunger, "sug". Vanligen vänjer sig kroppen snabbt vid ett lågt saltintag men gör du stora skift (ex går från 7-8 g salt om dagen till 2-3 g) lär du känna av det.

Liknande fenomen ses av lågt proteinintag vilket yttrar sig i ökad aptit och termogenes* - dvs en ökning av aptiten som inte står i proportion till energinintaget.

Ovanstående gäller oavsett om du är i energibalans eller äter ett överskott - dvs salt och lågt proteinintag är friståtende variabler som påverkar hungern

Evolutionära anpassningar för att vi ska få i oss tillräckligt med salt/protein.

* Paradoxalt nog ökar dietinducerad termogenes både vid låg- och högproteindieter, det förra för att vi ska kunna äta så mycket som möjligt av lågproteinkost (tills den absoluta mängden protein vi behöver är uppnådd dvs - krävs inte mkt, ca 35-45 g för en vuxen man).

Senast redigerad av Grandmaster den 2010-12-03 klockan 17:09.
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:50.