Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-21, 18:45   #1
Kayedm
Registered User

Reg.datum: Nov 2010
Kaloriunderskott genom träning eller kost?

Tjena. Ska snart börja med min viktnedgång och jag siktar på att gå ner ca. 15kg Min fettprocent ligger på ungefär 18-20%.

Min första fråga är om det påverkar muskelförlusten olika om man går ner i vikt genom kcal underskott av kost eller genom att nå sitt underskott av träning?

Min andra fråga är om jag skulle konsumera x antal kalorier som får mig att stå stilla i vikt och därefter nå mitt underskott genom 2 timmar powerwalk på morgonen och ett styrkepass på eftermiddagen. Målet är att förbränna ungefär 1000kcal per dag för att i slutet av veckan förlora 1kg. Under vilodagarna tänkte jag att jag kunde köra samma powerwalk ändå och ligga på 200-300 kcal underskott genom kost för att nå samma underskott som träningsdagarna.

Kommer denna metod påverka hindra muskelförlusten mer än vad det skulle gjort med bara styrketräning och 500-700kcal underskott? Har ju hört att man bränner fett av powerwalks på ca. 60% av maxpuls. Jag vill alltså förlora 15kg under 15 veckors diet och träning istället för att det ska ta mig 30 veckor med en 0,5kgs viktnedgång per vecka.

Jag är fullt medveten om att kosten och proteinintaget har en viktig roll, men om jag sköter det bra och kör med aminosyror mellan målen och under träning och bra diet kan min teori hjälpa att hindra muskelförlusten då? Jag räknar med lite förlust men vill inte förlora allt för mycket. Kan tillägga att jag tränat i ungefär 1,5 år så jag har lätt för att lägga på mig massa och har i princip alltid haft.

Hoppas jag inte varit allt för otydlig, väldigt tacksam för svar!
Kayedm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 18:51   #2
difeddy
Registered User

Reg.datum: Jun 2010
Det huvudsakliga är att du styrketränar under viktnedgången för att försäkra dig om att den större delen av viktförlusten består av fettmassa. Hur du sedan vill gå till väga får ett kaloriunderskott är upp till dig; du bränner fett av ett kaloriunderskott, inte powerwalks i sig. Därmed är konditionsträningen valfri.
difeddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 18:56   #3
Kayedm
Registered User

Men konditionsträning använder väl kolhydraterna i musklerna som bränsle och snabba promenader fettet i kroppen?
Gammal 2010-11-21, 19:12   #4
sp123ltd1
Registered User

sp123ltd1s avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Kayedm Visa inlägg
Men konditionsträning använder väl kolhydraterna i musklerna som bränsle och snabba promenader fettet i kroppen?
Alla tar energi från samma ställe spelar ingen roll vilken aktivitet du utför(?)
sp123ltd1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 19:14   #5
Joe Hardgainer
Registered User

Joe Hardgainers avatar

Reg.datum: Aug 2009
Citat:
Lågintesiv konditionsträning använder huvudsakligen fett ja. Dock kommer användandet av fett som energisubstrat att jämna ut sig över dagen. Det är som sagt underskottet i sig som räknas. Jag skulle nog bara äta lite mindre än att slänga bort 2 timmar dagligen på promenader för att enbart öka den dagliga energiförbrukningen.

Journal
Joe Hardgainer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 19:19   #6
Kayedm
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Joe Hardgainer Visa inlägg
Lågintesiv konditionsträning använder huvudsakligen fett ja. Dock kommer användandet av fett som energisubstrat att jämna ut sig över dagen. Det är som sagt underskottet i sig som räknas. Jag skulle nog bara äta lite mindre än att slänga bort 2 timmar dagligen på promenader för att enbart öka den dagliga energiförbrukningen.
Men vad tror du och ni andra om 1kg viktnedgång i veckan. Jag menar.. har ju ändå en bf% på 20% så det finns ju att bränna. Eller kommer jag se ut som nån som suttit inne i guantanamo efteråt? Vill ner till 10%
Gammal 2010-11-21, 19:27   #7
Joe Hardgainer
Registered User

Joe Hardgainers avatar

Reg.datum: Aug 2009
Läs Grub's deffguide för det första innan du börjar fråga nåt annat. Huvudsaken är att du kan skapa en bra balans. En bra diet är en man kan genomföra i det långa loppet.

Journal
Joe Hardgainer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 19:30   #8
Kayedm
Registered User

OK tack.
Gammal 2010-11-21, 19:32   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Ett kaloriunderskott på X kcal ger lika stor vikt- och fettförlust oavsett om du skapar det genom kalorirestriktion eller motion.

Konditionsträning ökar inte muskelnedbrytningen nämnvärt, men hämmar styrketräningens muskeluppbyggande effekt.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 19:45   #10
Kayedm
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ett kaloriunderskott på X kcal ger lika stor vikt- och fettförlust oavsett om du skapar det genom kalorirestriktion eller motion.

Konditionsträning ökar inte muskelnedbrytningen nämnvärt, men hämmar styrketräningens muskeluppbyggande effekt.
Läste precis din guide som personen ovan nämnde och jag tyckte inte riktigt jag fick det svar jag sökte.

Om man har en hög kroppsfett % säg 20% som i mitt fall, är det lättare att bli av med fettet utan att förlora massa då? Och om jag ska gå ner 1kg i veckan är detta möjligt utan att förlora allt för mycket muskler? Går det att säga ungefär hur många kg av de 15 kg som är förlorade muskler efter en bra deff med - 1kg i veckan. Lågintensiv träning sätter väl fart på ett hormon som bryter ner musklerna? Kanske är helt ute och cyklar nu rätta mig om jag har fel.
Gammal 2010-11-21, 19:48   #11
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Om man har en hög kroppsfett % säg 20% som i mitt fall, är det lättare att bli av med fettet utan att förlora massa då?
Korrekt. Ju fetare man är desto hårdare kan man banta med mindre risk för muskelförluster. Så ät proteinrikt och styrketräna för kroppskompositionens skull. Övrig motion mer en hälsofråga.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 19:51   #12
Gislason
Registered User

Reg.datum: Jul 2008
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg

Låt säga att jag lägger upp min kost för att hamna på ett uppskattat underskott på -500 kcal. Utöver detta förbränner jag 300-400 kcal genom lågintensiv förbränningsträning och ersätter denna med motsvarande mängd protein (ca 100g), kan inte detta vara gynnsamt i muskelsparande syfte då förbränningsträningen skapat utrymme för mer protein i kosten?
Gislason är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 19:53   #13
Kayedm
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Korrekt. Ju fetare man är desto hårdare kan man banta med mindre risk för muskelförluster. Så ät proteinrikt och styrketräna för kroppskompositionens skull. Övrig motion mer en hälsofråga.
Okej, kan det då vara smart att ändra till 0,5kg per vecka när man börjat närma 12%? Eller var är gränsen liksom :P

En kroppsbyggare sa en gång att när han deffar inför tävling brukar han banta hårdare ju närmare tävlingen kommer, alltså med mindre kroppsfett. Han sa att kroppen vänjer sig vid låt säga 0,5kg per vecka efter ett tag och att man då kan gå över till 1kg per vecka utan någon större muskelförlust. Är detta en myt?
Gammal 2010-11-21, 19:55   #14
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Gislason Visa inlägg
Låt säga att jag lägger upp min kost för att hamna på ett uppskattat underskott på -500 kcal. Utöver detta förbränner jag 300-400 kcal genom lågintensiv förbränningsträning och ersätter denna med motsvarande mängd protein (ca 100g), kan inte detta vara gynnsamt i muskelsparande syfte då förbränningsträningen skapat utrymme för mer protein i kosten?
Jo men det har ju inget som helst med promenaden i sig att göra. Bara en indirekt fördel från det ökade energiutrymmet.

Du kunde ju minska på 100 gram kolhydrater och ersätta med protein också. Men skippat promenaden.

Citat:
Okej, kan det då vara smart att ändra till 0,5kg per vecka när man börjat närma 12%? Eller var är gränsen liksom :P

En kroppsbyggare sa en gång att när han deffar inför tävling brukar han banta hårdare ju närmare tävlingen kommer, alltså med mindre kroppsfett. Han sa att kroppen vänjer sig vid låt säga 0,5kg per vecka efter ett tag och att man då kan gå över till 1kg per vecka utan någon större muskelförlust. Är detta en myt?
Ja du gör nog klokt i att ha lägre underskott när fettprocenten minskar. Va byggare gör inför en deff mot scenform finns ingen anledning för dig att ens bry dig om.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2010-11-21 klockan 19:57.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 19:59   #15
Kayedm
Registered User

Okej, tack allihop!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:49.