Hej Kolo
Har lurkat runt här ganska länge och snappat upp mycket matnyttigt under tiden men nu har jag äntligen fått tummen ur och börjat styrketräna igen efter en allt för lång tid utan någon träning alls.
Om mig
26 år
187 cm
ca 90kg
Jobbar som kock i Oslo sen maj i år
Gymmar på fitness.xpress bislett
Lite bakgrund först
Som värst, kanske runt 2004-2005 så vägde jag nog uppåt 110kg utan några som helst muskler
När jag väl flyttade från hemifrån så började det nog gå långsamt ner, inget jag tänkte på egentligen. I slutet av tredje året av universitet så började jag för första gången gymma och jag gillade det. Dock var det den klassiska "tränar utan att veta vad jag egentligen gör" så jag körde i stort sett bara igenom alla maskiner gymmet hade varje pass utan att ha något noterat på vilka vikter jag hade gången innan eller något sådant. Även fast det säkert var långt ifrån opti så kände jag mig ändå bättre än någonsin förr.
Efter skolan var jag i Oslo under sommaren och jobbade och där försvann allt som hette träning förutom att jag cycklade ca 8 km från och till jobbet varje dag vilket nog var tur med tanke på mängden alkohol som konsumerades
Efter detta stack jag till Makedonien och jobbade i ca 9 månader och det var då jag hittade kolozzeum och jag började med en ganska strikt diet. Hade redan gått ner en del men med dietens hjälp så lyckades jag ta mig ner till ca 83kg och kände att detta var verkligen på rätt väg
När jag åter var i Sverige så hoppade jag runt på lite olika jobb och lyckades hålla mig kvar på samma vikt även fast jag gärna hade velat gå ner lite till. Dock så lyckades jag aldrig hitta tillbaka till gymmet på grund av ja bortförklaringar till mig själv.
Spola sen fram till denna sommar och plötsligt har vikten till min förskräckelse ökat och jag känner hur kläderna börjar bli allt för tighta. Dags att ändra på det och äntligen gå på gym igen.
TL;DR: Var väldigt överviktigt för några år sedan, började gå ner i vikt bra men har i det senaste gått upp igen och skall nu skärpa mig
Fann någonstans på kolo en länk till
Stronglifts 5x5 som jag läst mig in på och det verkar som en simpel och bra grund att starta på med i stort sett bara basövningar som alla häftiga biffar på kolo förespråkar.
Målet med träningen är: Bättre hälsa, motverka framtida problem med tanke på jobbet och självklart att jag vill trivas med min kropp som jag egentligen aldrig gjort eftersom jag alltid varit tjock/pluffsig genom min uppväxt
Första dagens träning bestod av:
Uppvärmning på crosstrainer 15 min
Knäböj 5x5 @ 20kg
Bänkpress 5x5 @ 20kg
Reverse crunch 15x3
Inverterad rodd 5x3
Armhävningar på knä 10x3
Första gången i mitt liv jag testat knäböj och det gick väl helt ok för att vara första gången, det jag märkte var att balansen kanske inte var helt perfekt men det kan vara mycket som påverkar. Osmidighet och inte helt 100 på utförandet gör säkert mycket. Kändes flera gånger som att när jag gick ner i böjen så förlorade jag kraft i högerbenet och fick kompensera med vänsterben istället
Bänkpress/Inverterad rodd/armhävningar
Ja vad skall man säga, alla dessa övningar har alltid varit en skräck för mig. Är snuskigt underutvecklad i några av de muskler som krävs för att göra bra ifrån sig här. Sen blir det nog inte bättre av att använda kroppsvikten när man är så svag. Vet inte om man bara skall fortsätta fightas med armhävningar och inverterade rodden så kanske det blir bättre med tiden eller om man skall försöka finna andra övningar
Ett stort plus(speciellt i norge) är att jag har helt fri tillgång till gratis mat på jobbet så att proppa i sig ägg, kycklingfilé, kalkon, köttfärs och liknande fina proteinrik mat är inga problem, dock skall man försöka undvika allt onödigt som finns där samtidigt som obegänsade mängder bacon, chips, desserter, glass osv.....
Ser redan fram emot nästa träningspass då det blir första gången jag testar marklyft ordentligt... sen kanske pull-ups blir så lyckat men kan säkert skänka glädje åt åskådare