2010-09-12, 08:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Nordisk kost lika bra som medelhavsdiet
Hittade ingen tråd om det här.
Citat:
Deltagarna gick dessutom ner tre kilo i vikt i snitt.
– Det var oväntat. Det var ingen bantningsstudie och deltagarna fick äta hur mycket de ville. Maten innehåller mycket fiber och det gör att man håller sig mätt längre
|
Citat:
De som följde den nya kosten fick en kraftig förbättring av sina blodfetter (kolesterol), sänkt blodtryck och förbättrad insulinkänslighet.
– Kosten hade nästan lika bra effekt på blodfetterna som de kolesterolsänkande läkemedlen statiner. Det här är Mat som vi har ätit i generationer i Norden och vi är troligen genetiskt anpassade för den. Om fler åt så här skulle färre drabbas av hjärtinfarkt och typ 2-diabetes, säger Ulf Risérus, som presenterade den ännu opublicerade studien på Läkartidningens livsstilssymposium.
|
http://www.dn.se/nyheter/sverige/nor...diet-1.1167760
|
|
|
2010-09-12, 08:45
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2008
|
Tyvärr är det inte många som äter sådär längre.
|
|
|
2010-09-12, 08:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Det är ganska lustigt det där. "Medelhavskosten" har ju kommit att bli lite vad som helst som passar ens egen åsikt. Enligt Livsmedelsverket är den rik på baljväxter fullkorn och nötter men med lite kött och feta mejeriprodukter, den bara "råkar" passa perfekt in på SNR.
Men frågar du en lågkolhydratförespråkare är det plötsligt fisk, ostar, kött, ägg med en sallad med olivoljedressing. Pasta och bröd glöms bort.
Men oavsett vilket så är ju kosten från början baserad på Ancel Keys studier i mitten av 1900-talet. Att grekiska bönder efter en tid med ransoner (2:a världskriget) med egenjordbruk, näringsrika jordmåner, kroppsarbete, egenfiskad fisk från renare hav, gräsbeteskött, ägg och mjölk från djur på gräsbete, egenpressad olivolja från egna träd var friska känns ju inte direkt orimligt. Inget man direkt kopierar genom att välja olivolja istället för margarin.
Om Ancel Keys hade gjort liknande studier i bondesverige så skulle "Sverigekosten" också vara optimal. Vem är inte frisk på sill, lax, fläsk, ägg och nötkött från gräsbetande djur, surmjölk och ost från detsamma, färsk egenodlad potatis, vitkål, lök, äpplen från egna näringsrika åkrar o.s.v. Och sprit förstås.
Jag ska lansera "Karl-Oskar och Kristina-dieten"
EDIT: Lite förvånad över att Risérus pratar om fet fisk dock. Hans åsikt är ju annars att vi i västvärlden får i oss för lite omega-6 och att i princip bara oseriösa forskare tror att mer omega-3 i kosten är bra för oss.
Senast redigerad av Eddie Vedder den 2010-09-12 klockan 08:55.
|
|
|
2010-09-12, 09:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Deltagarna fick matlådor, lagade på nordiska råvaror, eller fortsätta äta och leva som vanligt.
De som åt den sundare varianten av gammal husmanskost fick korngröt och rågbröd med makrill till frukost. Till lunch och middag åt de till exempel mathavre eller matkorn med kyckling, lax eller makrill.
|
Och de mådde bra av detta? Stoppa pressarna!
Men, tack för att du uppmärksammade mig på denna maRRtin. Kan vara bra att ha läst den så att jag lättare kan bita mig i tungan när folk börjar prata om det vid fikat.
|
|
|
2010-09-12, 10:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Man ska ju inte heller glömma betydelsen av att leva ett socialt rikt och stabilt liv.
Jag drar mig till minnes en studie gjord på ett italenskt community i USA under 1900-talets senare hälf. Det åts relativt mycket fett, kött och mejeriprodukter och det fanns i princip ingen hjärtsjukdom alls. Till saken hör också att alla kände alla, alla delade samma kultur, alla hälsade på varandra och alla var en viktig del av mini-samhället. Kanske bidrog både kost och sociala faktorer till deras hälsa.
Hur som helst: sett från detta perspektiv så lever ju moderna socialt rörliga människor väldigt ohälsosamt.
Jag tror att det är denna studie. Jag läste först om den i boken "Outliers":
STOUT C, MARROW J, BRANDT EN, Jr, WOLF S. UNUSUALLY LOW INCIDENCE OF DEATH FROM MYOCARDIAL INFARCTION. STUDY OF AN ITALIAN AMERICAN COMMUNITY IN PENNSYLVANIA. JAMA. 1964 Jun 8;188:845–849
|
|
|
2010-09-12, 11:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn
Och de mådde bra av detta? Stoppa pressarna!
Men, tack för att du uppmärksammade mig på denna maRRtin. Kan vara bra att ha läst den så att jag lättare kan bita mig i tungan när folk börjar prata om det vid fikat.
|
Ja det är en sensation av gigantiska propotioner.
Man kunde lika gärna skrivit
Näringsrik o redi mat ä nyttit dä
Men vad är nyhetsvärdet i det?
För er som inte kan småländska så är redi = riktig
|
|
|
2010-09-12, 12:13
|
|
Besserwisser
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av maRRtin
Ja det är en sensation av gigantiska propotioner.
Man kunde lika gärna skrivit
Näringsrik o redi mat ä nyttit dä
Men vad är nyhetsvärdet i det?
För er som inte kan småländska så är redi = riktig
|
Nu har jag knappt varit i småland, men redi måste väl ändå betyda "redig", alltså rejäl, ordentlig?
|
|
|
2010-09-12, 12:44
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Vad fan är nordisk mat?
Det låter verkligen konstruerat.
|
|
|
2010-09-12, 13:33
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi
Vad fan är nordisk mat?
Det låter verkligen konstruerat.
|
Ja, alla regioner i världen har haft en egen matkultur utom norden. Historiskt fick man matsedlar skickade till sig från södra europa vad man skulle äta varje vecka.
|
|
|
2010-09-12, 13:42
|
|
Tar mig fram...
Reg.datum: Oct 2005
|
Det där är vanlig mat. Inte förvånande att folk mådde bättre på en sådan kosthållning.
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
2010-09-12, 13:42
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Eddie: Du glömmer bröd, bröd, bröd och lite mera bröd, samt dess flytande motsvarighet gröt (omg, hur kunde du?). Åtminstone här i norrland.
|
|
|
2010-09-12, 13:46
|
|
Tar mig fram...
Reg.datum: Oct 2005
|
Sen finns det andra dimensioner att ta hänsyn till. Att alla helt plötsligt börjar äta lax 3-4 ggr i veckan är hållbart i, säg, 3 dagar. Sen är laxen slut. Äpplen, rapsolja och mathavre kanske kan tänkas ingå i kosten och de faktiskt räcker till men sen blir det kärvt.
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
2010-09-12, 14:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Eddie: Du glömmer bröd, bröd, bröd och lite mera bröd, samt dess flytande motsvarighet gröt (omg, hur kunde du?). Åtminstone här i norrland. 
|
Sant. Bröd från egen säd, ofta i form av surdeg. Också milsvid skillnad från idag. Att brödet från den tidens jordmån, bakat med surdeg är motsvarande vanligt snabbjäst industribröd är också något som gör jämförelsen lite svår tycker jag.
|
|
|
2010-09-12, 15:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Ja, alla regioner i världen har haft en egen matkultur utom norden. Historiskt fick man matsedlar skickade till sig från södra europa vad man skulle äta varje vecka.
|
Bra påpekat. Det finns givetvis en klar och tydlig definition av vad Nordisk Mat är idag. Lades till ISO 3166 som metadata till landsbeteckningar.
|
|
|
2010-09-12, 15:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
|
Flytande bröd är väl öl/mjöd/svagdricka?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:45.
|

|