Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-11-06, 00:37   #1
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa

ChuckTestas avatar

Reg.datum: Sep 2011
Sjunga på ett främmande språk/tala på ett främmande språk

Jag såg precis den här

Det som slår mig är att hon är japanska, vilket får mig att anta att hon inte kan prata engelska utan brytning. Men om man bara lyssnar på när hon sjunger så låter det ju som att hon kan uttala engelska helt korrekt. Av videon att döma så är det rimligt att utgå ifrån att dom är japaner båda två och därför antagligen inte så bra på engelskt uttal.

Så jag tänker typ, är det lättare att sjunga än att prata när det kommer till uttal i andra språk? Jag kan tycka att det känns som att det är lättare att sjunga på engelska för dom som inte kan prata det flytande.
ChuckTesta är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 00:57   #2
ducedo
Registered User

ducedos avatar

Reg.datum: Feb 2010
Videon är från Seoul där mitt intryck är att ungdomarna har förhållandevis god förståelse för engelska. Men ska man bygga vidare på ditt resonemang så kan jag tänka mig att det dels påverkar att man lyssnat på låten och vet exakt uttal men även att man använder en annan melodi. En svensk kan prata "perfekt" engelska men med svensk satsmelodi vilket känns helt fel eller så kan personen leva in i rollen och få t.ex. brittiskt uttal.

Se Alexander Skarsgård:

"Det är ju så att alla bedömare är ju helt eniga om att det inte finns något militärt hot mot Sverige och jag kan väl säga att vi är beredda på det." - TV4
ducedo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 01:09   #3
Quint
Registered User

Quints avatar

Reg.datum: Jul 2009
Har ofta tänkt i samma banor, tycker inte det är ovanligt att man hör folk som pratar ganska dålig engelska ändå låter rätt när de sjunger. Tror det ligger mycket i vad Ducedo skriver, har man hört låten några gånger har man ju koll på hur orden som används i låttexten uttalas och har man sedan melodin till hjälp så hamnar man antagligen mer rätt än om man bara pratar normalt.
Quint är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 01:13   #4
Tomten
Registered User

Tomtens avatar

Reg.datum: Feb 2002
Hon är med största sannolikhet Korean, om det inte är en inspelning från Japan som visas i Korea. Det är Hangul och inte Kanji på skärmen.

Det går också med relativt lite jobb att träna till sig en bättre accent. Jag kan göra den "svengelska" accenten om jag vill men kan också göra en hyffsad "BBC" brittisk accent.

Senast redigerad av Tomten den 2015-11-06 klockan 01:15.
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 01:20   #5
Tomten
Registered User

Tomtens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Quint Visa inlägg
Har ofta tänkt i samma banor, tycker inte det är ovanligt att man hör folk som pratar ganska dålig engelska ändå låter rätt när de sjunger. Tror det ligger mycket i vad Ducedo skriver, har man hört låten några gånger har man ju koll på hur orden som används i låttexten uttalas och har man sedan melodin till hjälp så hamnar man antagligen mer rätt än om man bara pratar normalt.
Är avsevärt lättare att prata bra engelska om man läser innantil från en text, oavsett om det handlar om en låt eller en artikel. När du ska tala med en främling, helt oförberedd, då kommer bristerna till ytan snabbt.
Gammal 2015-11-06, 08:11   #6
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Man kan relativt enkelt lära sig stavelser i en låt. Sen kan man maskera mindre problem på olika sätt, typ melisma eller lite baktakt som försvinner tidigt.

Alla sångare från Sydkorea, Kina, och Japan som jag träffat sjöng på "Engrish".

Senast redigerad av Rahf den 2015-11-06 klockan 08:12.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 09:00   #7
spoonchest
Registered User

spoonchests avatar

Reg.datum: Jun 2008
Jag brukar sjunga med (litegrann) i Rammsteinlåtar utan att för den sakens skull ha en aning om vad det är för text. Då härmar man bara läten.
Fast det är klart, ken-lee var ju ingen superhit.

spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 09:06   #8
spoonchest
Registered User

spoonchests avatar

Reg.datum: Jun 2008
Jag har en kompis som bor i England och fullkomligt avskydde svensk accent i engelska, så hon gick all-out på en brittisk accent. Först tyckte jag det var konstigt att höra en svensk med klockren brittisk accent, men efter lite funderande så är ju våran inlärda amerikanska ännu konstigare.
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 10:14   #9
Blaine
Barnmorska

Blaines avatar

Reg.datum: May 2006
Kom att tänka på den här prestationen:

Lin Yu Chun talar såvitt jag vet inte engelska, men när han sjunger är det inga problem med uttalet. Att han sedan sjunger flawless är en bonus.
Blaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 18:21   #10
Tomten
Registered User

Tomtens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Man kan relativt enkelt lära sig stavelser i en låt. Sen kan man maskera mindre problem på olika sätt, typ melisma eller lite baktakt som försvinner tidigt.

Alla sångare från Sydkorea, Kina, och Japan som jag träffat sjöng på "Engrish".
Är nog ännu lättare att det blir så för Japanska sångare då de har tusentals låneord från engelskan som används i daglig tal. I sång gillar man också att använda många av de här orden.

Det här är nog en av anledningarna till att Japaner har så svårt för engelskt uttal.

Några exempel på låneord

ファンタジー FANTAJI = Fantasy

ファンタシースターオンライン FANTASHIISUTAAONRAIN = Fantasy Star Online

ハンドル HANDORU = Handle

ハンドルネーム HANDORUNEMU = Handle name

ペアリング PEARINGU = Pairing

トレーニング TOREENINGU = Training

サイクリング SAIKURINGU = Cycling

sen har man också en tendens att göra rena WASEIGO ord där man tar en blandning av engelska ord eller andra utländska ord och skapar ett nytt "engelskt" låneord. Det kan också vara förkortade och japanifierade varianter av redan existerande engelska ord.

サイドブレーキ SAIDOBUREEKI (side break) = Hand Break
マック MAKKU = Mac Donalds
Gammal 2015-11-06, 18:43   #11
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Orelaterat, men jag skulle gärna höra en inspelning där Adele sjunger sin egen låt utan puts, utan pålagda effekter och med minimalistiskt komp. Typ som i videon i första inlägget fast bättre inspelat.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 19:05   #12
Jockefoten
Registered User

Jockefotens avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Tomten Visa inlägg
Är nog ännu lättare att det blir så för Japanska sångare då de har tusentals låneord från engelskan som används i daglig tal. I sång gillar man också att använda många av de här orden.

Det här är nog en av anledningarna till att Japaner har så svårt för engelskt uttal.

Som av en händelse är det exakt likadant med Koreanskan.

Computer - keompyuteo 컴퓨터
mobile - mobail 모바일
Ice cream - aiseukeulim 아이스크림
Smart phone - seumateu pon 스마트 폰

Och så vidare.
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 20:05   #13
Wzup2u
Scarpa the chef

Wzup2us avatar

Reg.datum: Aug 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Blaine Visa inlägg
Kom att tänka på den här prestationen:

Lin Yu Chun talar såvitt jag vet inte engelska, men när han sjunger är det inga problem med uttalet. Att han sedan sjunger flawless är en bonus.
Man hör ju enstaka brytningar men jisses vilken duktig kille awesome.
Wzup2u är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-07, 01:23   #14
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Varför är man så orolig för att ha en accent eller bryta? Jag har märkt att när jag skiter i det så flyter min engelska på 18ggr bättre.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-07, 01:32   #15
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa

ChuckTestas avatar

Reg.datum: Sep 2011
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Varför är man så orolig för att ha en accent eller bryta? Jag har märkt att när jag skiter i det så flyter min engelska på 18ggr bättre.
Jag vet inte, jag vill prata amerikansk engelska med "perfekt uttal"
ChuckTesta är uppkopplad nu   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:24.