Citat:
Originally posted by Vic
Okej, Jag tänkte att om man intog grundämnena som dom icke essentiella aminosyrerna bestod av i stor omfattning så skulle det hjälpa produktionen av dem (fast vem vill sitta och käka svavel )
Men byggs samtliga av cellens beståndselar upp av aminosyrer(grundämnen)?
Föresten, hur är det med hypotrofi(stavning?). Vad är det som händer? Handlar det om celldelning? Kan man "trigga" processen då RNA kopierar DNA?
Är ingen biolog! Fast det kanske inte går att förklara på lekmanna nivå, men försök uppskattas.
|
Grundämnen bygger upp allt, precis ALLT! Inte bara aminosyror.
Aminosyror bygger upp proteinen i cellen, de utgör ungefär hälften av torrvikten på en cell. Förutom de så är det de andra makromolekylerna som bygger upp cellen. Nukleinsyror (DNA och RNA), kolhydrater (är mer än något vi käkar) och lipider (ffa viktiga i cellens olika membran).
På sätt och vis ökar du produktionen genom att äta grundämnen, men du äter dom i form av kolhydrater, protein, fett etc.
Hypertrofi handlar inte om celldelning. Skelettmuskelceller genomgår i princip aldrig mitos (celldelning). Hypertrofi handlar om att cellen växer i storlek, hos skelettmuskler är det väl främst actinfilament och myosin antar jag, plus tillhörande protein, och vatten såklart som ökar.
Självklart kan man trigga processen då DNA transkriberas till RNA.
Det kallas genreglering. Vi ska väl inte gå in i detalj på det.
Men när det handlar om styrketräning kan det på okänt sätt (vad jag vet) trigga syntes av mer muskelprotein. Ett annat sätt är anabola steroider som aktiverar androgen-receptorn som i sin tur binder till DNA och reglerar ett antal gener.
Mer frågor? Svarar gärna på sånna här frågor